project results
MVO Nederland werkt elke dag aan het bereiken van haar missie om in 2025 twintig procent van de economie om te laten gaan in de nieuwe economie. Het kabinet dat regeert van 2021 tot en met 2025 is cruciaal voor het bereiken van dat kantelpunt – ook als opmaat naar de ontwikkeldoelen van 2030. Tegelijkertijd heerst er bij bepaalde politieke partijen het beeld dat verduurzaming onbetaalbaar en onnodig is. De meer gevestigde partijen zijn daarbij vooralsnog niet in staat een goed antwoord te formuleren op dat beeld. Want ja, we moeten versnellen maar iedereen moet wél meekunnen. Met deze uitdaging ging MVO Nederland in de zomer van 2020 aan de slag. Het doel: de politiek richting de Tweede Kamerverkiezingen en formatie oproepen tot toekomstbestendig beleid.
Uit een grote brainstorm met het lobby- en marketingteam ontstond het idee om op zoek te gaan naar een Minister van de nieuwe economie. Mede gebaseerd op een geluid dat MVO Nederland vaak hoort onder partners: ondernemers en ondernemende mensen zitten vol met concrete ideeën en visies op de nieuwe economie, maar die worden niet of onvoldoende gehoord door de politiek. En dat terwijl de politiek juist de spelregels moet bepalen die zorgen voor een gelijk speelveld voor duurzame ondernemers. Door de functie van Minister van de nieuwe economie open te zetten voor iedereen met een concrete visie op de nieuwe economie konden we al die mensen een stem geven. En hoe meer kandidaten en stemmen, hoe groter de oproep. De rol van de gekozen Minister? Het vertegenwoordigen van al die oproepen richting de politiek en Nederland.
Omdat we met de campagne ook vooral mensen buiten de groene bubbel in aanraking wilden brengen met de nieuwe economie en MVO Nederland, ontwierpen we samen met communicatiebureau The Terrace een aantrekkelijke stijl – zowel visueel als tekstueel. Hierin gebruikten we een toeter als verwijzing naar het laten horen van een duurzaam geluid. Door te kiezen voor een gele kleur viel de campagne al snel op in de diverse online tijdslijnen en konden we concrete voorbeelden van duurzame initiatieven eenvoudig een podium geven.
"Super vooruitstrevend initiatief"
Campagnedeelnemer, in enquête Minister van de nieuwe economie-campagne
Vanaf 1 oktober konden kandidaten zich verkiesbaar stellen als Minister van de nieuwe economie op de speciale campagnewebsite. Binnen twee maanden wierven we meer dan 200 kandidaten voor de functie – van ondernemer tot burgeractivist en van MVO Nederland-partner tot vertegenwoordiger van grote bedrijven buiten ons netwerk. En van 17-jarige student tot hoogleraar. Om de campagne relevant te houden organiseerden we diverse debatten rondom thema’s van de nieuwe economie. Namen we podcasts op met de juryleden van de campagne, onder wie Jan Terlouw, Jeroen Smit en Prins Carlos. En deelden we regelmatig mail en social media-updates met relevante doelgroepen. In december leidde dat tot meer dan 16.000 stemmers op de verschillende kandidaten. En een lijst van 21 halvefinalisten die in januari hun pitch mochten doen voor de zeskoppige jury, die koos voor drie finalisten: Michel Scholte, Girma Segaar en Celina Kroon.
Op 25 januari 2021 was de grote finale tijdens NE21: het verkiezingsdebat in de Beurs van Berlage. Hier koos het publiek en de jury voor Michel Scholte als grote winnaar. Vanaf dat moment had hij het stokje in handen om het geluid van al die deelnemers en stemmers te vertegenwoordigen. Dat deed hij zelfs dezelfde dag al in een debat met negen politici van de grootste politieke partijen. Bekijk hieronder de integrale uitzending van NE21 terug, met daarin de pitches van de finalisten, de bekendmaking van de winnaar en het debat. Alles onder de bezielende leiding van Sofie van den Enk.
De Minister van de nieuwe economie kreeg daarna regelmatig een podium om de stem en het geluid van al die deelnemers te vertegenwoordigen. Onder meer in de MVO Nederland-podcastserie, een videoserie met Change Inc en diverse spreekkansen op grote en kleine events. Tot op de dag van vandaag neemt Michel Scholte zijn rol als Minister bloedserieus en laat hij overal waar dat kan horen wat er nodig is voor de transitie naar de nieuwe economie. Luister hieronder de podcast terug waarin Michel net na zijn verkiezing vertelt over zijn plannen.
Mede dankzij de campagne kon MVO Nederland tijdens podcastgesprekken met diverse politici een offerte met lobbypunten voor in het regeerakkoord overhandigen, ging Michel Scholte op een bankje op het Binnenhof zitten om politici aan te sporen duurzame ondernemers een steun in de rug te geven én werd onze directeur-bestuurder Maria van der Heijden uitgenodigd voor een gesprek met informateur Mariette Hamer in aanloop naar de kabinetsformatie.
En de campagne als communicatiemiddel? Die werd ook gewaardeerd: MVO Nederland behoorde tot de vijf genomineerden voor de Amsterdamse communicatieprijs.
Voor NE21 maakten we een video die de campagne tot dat moment samenvatte. Bekijk hem hieronder en zie hoeveel mensen we in beweging konden brengen.
Een belangrijke stap in het toekomstbestendig maken van jouw bedrijf is je aansluiten bij MVO Nederland. Ben je werkzaam bij mkb of grootbedrijf? En wil je samen met andere bedrijven werken aan de nieuwe economie? Word dan partner.