Medemenselijk ondernemen

project results

Van jouw organisatie wordt verwacht dat je een positieve impact maakt op de maatschappij. Dat vraagt om een integrale samenwerking met stakeholders: je collega’s, zakelijke partners, leveranciers – en misschien zelfs je buren. Belangrijk dus om te investeren in die stakeholders. Niet alleen omdat je meer wilt dan groeien in financiële zin. Maar ook omdat jouw bijdrage aan de groei en bloei van een ander van waarde is – nu en in de toekomst. Wij noemen dat medemenselijk ondernemen. In dit project – met onder meer een community of practice –  inspireerden en activeerden we bedrijven om dat gedachtegoed te integreren in hun bedrijfsvoering.

Over medemenselijk ondernemen

Medemenselijk ondernemen gaat over de manier waarop je invulling geeft aan complexe, maatschappelijke thema’s. Biodiversiteit, groene energie, diversiteit en inclusie: het reikt verder dan dat je maatschappelijk verantwoord onderneemt. Het gaat in op hoe je dat doet. En op welke manier dat reflecteert op jouw stakeholders. Vraag jij je bijvoorbeeld wel eens af: wat zijn écht de behoeften, belangen, ideeën en verwachtingen van anderen? Precies. Terwijl we weten dat medemenselijke organisaties een lager ziekteverzuim hebben, minder verloop van medewerkers, hogere productiviteit én op de langere termijn succesvoller zijn. Maar niet veel organisaties doen het nog.

Twintig bedrijven met 150+ medewerkers startten daarom in september 2023 met de community of practice: medemenselijk ondernemen. Het doel? Het gedachtegoed verankeren in de bedrijfsvoering. Door middel van vijf verdiepende sessies en verschillende masterclasses gefaciliteerd door De weg van medemenselijk ondernemen leerden de deelnemers omgaan met de behoeftes en belangen van stakeholders.

Medemenselijk ondernemen

Bekijk de foto's

Conscious contracting

Onder begeleiding van Harry Hummels, grondlegger van medemenselijk ondernemen, begon het gedachtegoed meer te leven bij de deelnemende bedrijven. Na de eerste introductiesessie gingen bedrijven aan de slag met conscious contracting. Medewerkers zijn tenslotte belangrijke - al dan niet je belangrijkste - stakeholders. Weerspiegelt een arbeidsovereenkomst wel écht de waarde die je toekent aan de band met je medewerkers? En hoe contracteer je op zo'n manier dat de behoefte van beide partijen gehoord en weergegeven zijn? Arwin Bisoen, deelnemer van de community of practice, zei hierover: "Door de Community of Practice hebben we recent kritisch gekeken naar onze contracten en communicatie richting iemand die bij ons bijvoorbeeld met zwangerschapsverlof gaat. Wat zijn de behoeften, belangen, ideeën en verwachtingen van de vrouwen die met zwangerschapsverlof gaan? Of ouders die met geboorteverlof nemen? Daar proberen we nu achter te komen door met ze in gesprek te gaan.”

Good practices

Bedrijven die voorlopen op het thema laten aan de hand van concrete cases zien hoe medemenselijkheid in organisaties er in de praktijk uitziet.

In gesprek met keten en klant

Luister je wel écht goed naar de behoeften van mensen die de gevolgen ondervinden van je handelen? En hoe ga je in gesprek met je toeleveringsketen om naar voren te halen hoe de samenwerking gaat, waar behoeften liggen van beide partijen en waar kansen liggen voor betere samenwerking? Deelnemende bedrijven werkten gedurende de sessies aan hun skills om het gesprek aan te gaan met je toeleveringsketen. Zo haal je naar voren hoe de samenwerking gaat, waar behoeften liggen van beide partijen en waar kansen liggen voor betere samenwerking en meer innovatie. CSRD - de richtlijn die bedrijven verplicht te rapporteren over hun impact op mens en milieu - werd tijdens dit project gezien als middel om je organisatie medemenselijker te maken.

Tijdens de slotbijeenkomst komen de professionals nog één keer bij elkaar voor een gesprek over medemenselijk ondernemen vanuit een heel andere invalshoek: digitalisering. Hilary Richters, Director bij Deloitte, verantwoordelijk voor digitale ethiek binnen het bedrijf, vertelt: "Digitalisering raakt raakt hele grote groepen mensen. Ik zou het mooi vinden als organisaties bezig blijven met hoe het ze raakt. Hoe ze de juiste keuzes maken. Hoe ze hun verhaal vertellen. Mijn tip: betrek mensen vanaf het begin in je besluitvorming en erken zo hun kennis en waarden."

Podcastspecial: medemenselijk ondernemen

Inmiddels weten de deelnemende bedrijven wát medemenselijk ondernemen precies inhoudt. Én hoe je het toepast in de dagelijkse praktijk.

Maar dat deden we niet achter gesloten deuren. Om ook jou mee te nemen in medemenselijk ondernemen maakten we een tweedelige podcastspecial. Beluister hieronder de afleveringen, waarin we spreken met Madelon Engelen (Firma Twist), Marjolein Groen (Athlon), Veerle Oostendorp van BDO, Wouter Scheepens van MVO Nederland.

Mede mogelijk gemaakt door

Het project medemenselijk ondernemen is een samenwerkingsverband tussen De weg van medemenselijk ondernemen en MVO Nederland.

Over de Goldschmeding Foundation voor Mens, Werk, Economie
De Goldschmeding Foundation is een filantropisch fonds dat is opgericht door Frits Goldschmeding, tevens de oprichter van de Randstad Groep. De foundation zet zich structureel in om de manier waarop mensen werken én samenwerken blijvend te veranderen, vanuit de overtuiging dat we er allemaal baat bij hebben als we meer naar elkaar omkijken.

Met kennis, donaties en haar netwerk ondersteunt de Goldschmeding Foundation kansrijke initiatieven die met aantoonbaar resultaat laten zien hoe het anders kan. Samen werken we aan blijvende verandering voor een inclusieve arbeidsmarkt, duurzaam werk en een menswaardige economie.

Misschien vind je dit ook interessant

Aan de slag met circulaire kunststoffen: verfemmers
In de buyer group verfemmers kwam de hele keten bij elkaar om te werken aan circulaire verfemmers
Lees meer
Buyer group voeding
Hoe realiseer je de eiwittransitie in meerdere sectoren? MVO Nederland bracht 15 organisaties bij elkaar om samen te werken aan de eiwittransitie
Lees meer
CSRD-Day
Om bedrijven te helpen bij de CSRD organiseerden we in januari 2024 CSRD-Day.
Lees meer
Bekijk alle projectresultaten

Net als 8000+ ontvangers onze nieuwsbrief ontvangen?

Meld je dan aan en ontvang maandelijks een update vol verhalen van ondernemers, actuele columns, handige tools, praktische downloads en inspirerende events.

Wij gebruiken jouw gegevens alleen voor het versturen van de nieuwsbrief. Je kunt je altijd eenvoudig uitschrijven.