Waarom luisteren we naar de verliezers van de toekomst?

Auteur: Wouter Scheepens - Directeur-bestuurder a.i.

Laatst geupdate: woensdag 17 januari 2024

Verduurzamen en geld verdienen zijn onverenigbaar. Althans, dat beeld ontstaat als je de oproep van menig groot bedrijf in de media mag geloven. Er wordt een negatief beeld geschetst van wetgeving die natuur en maatschappij moet beschermen. Verduurzaming maakt Nederland blijkbaar een minder aantrekkelijk vestigingsland. Wat je ook veel hoort: er zijn landen die niet zo veel doen als wij, dus waarom wij wel? Volgens deze bedrijven dreigt een weglekeffect. Of: het is niet aan ons om te veranderen, consumenten moeten hun gedrag aanpassen.

Het zijn grotendeels fabels, die verwarring zaaien om maar niet echt te hoeven verduurzamen. Om maar niet te hoeven veranderen. Terwijl, verduurzaming is juist góed voor onze economie. Sterker nog: de bedrijven die de boel hiermee proberen te vertragen werken uiteindelijk ook zichzelf tegen. Het gedoe op korte termijn weegt namelijk nooit op tegen de voordelen op lange termijn: bestaanszekerheid, innovatiekracht en een concurrentievoordeel.

Duurzaamheid is niks speciaals

Duurzaamheid is niets speciaals, het is slechts een logische volgende stap voor onze economie. De bedrijven die nu al stappen zetten geven zichzelf een voorsprong. Het zijn de winnaars van de toekomst.

MVO Nederland is het grootste duurzame-bedrijvennetwerk van Nederland. De circa tweeduizend bedrijven in ons netwerk laten zien dat duurzaam ondernemen met een verdienmodel wél kan. Bedrijven als Renewi, Zeeman, Triodos Bank, Auping, Crisp en Dopper laten zien dat er businessmodellen bestaan die goed zijn voor natuur, maatschappij en het bedrijf zelf; ze laten zich niet afleiden door de waan van de dag of door tegenstribbelpraatjes. Ze blijven gewoon in Nederland, ze ondernemen met oog voor natuur en maatschappij.

Laat je niet bang maken

Ondernemers, ambtenaren, politici moeten zich niet bang laten maken. Wij begrijpen niet dat in Europa ineens tégen de Natuurherstelwet wordt gestemd en de CSDDD wordt afgezwakt. Slimme ondernemers omarmen de toekomst en blijven niet hangen in het verleden. Ze zien dat duurzaam ondernemen de standaard is Ze realiseren zich: duurzaamheid gaat juist over bestaanszekerheid. Over oneindig kunnen ondernemen. Over concurrentievoordeel behalen.

Uiteindelijk staat een ding buiten kijf: de economie gaat om. De overheid bepaalt mede het tempo waarop dat gebeurt. Maar als die overheid zich laat leiden door de waan van de dag. Door angstverhalen over onze economie en vestigingsklimaat. Dan ontbreekt niet alleen de duidelijkheid die duurzame ondernemers zo nodig hebben. Maar dan bestaat ook het gevaar dat de duurzame voorhoede minder hard gaat dan ze kunnen of willen. Het geld moet namelijk wel blijven binnenkomen om door te innoveren.

Winnaars van de toekomst

MVO Nederland laat een fris geluid horen: duurzaamheid is juist goed voor onze economie. Ook voor grote bedrijven die de boel zo vertragen. Wat er ook gebeurt, wij gaan door met de winnaars van de toekomst. Doe je mee?

Misschien vind je dit ook interessant

In gesprek met onze adviseur public affairs over de nieuwe EU-wet over ketenverantwoordelijkheid: de CSDDD

27 maart 2024

Wat betekent het uitstellen van de zorgplichtwet voor duurzame ondernemers? Onze adviseur Public Affairs geeft antwoord.

Lees meer

Maria van der Heijden verlaat MVO Nederland

29 februari 2024

In onderling overleg hebben Maria van der Heijden en de Raad van Toezicht besloten dat zij niet terugkomt in haar rol als directeur-bestuurder.

Lees meer

Green Soap: Marcel Belt over hoe de lichtgroene consument de weg leidt naar commercieel en duurzaam succes

2 februari 2024

Je hebt de spotjes van Marcel’s Green Soap vast wel eens voorbij zien komen op tv. Kort, kleurrijk en vrolijk vertelt Marcel zelf over de producten.

Lees meer
Bekijk alle Nieuws & Opinie-artikelen

Net als 8000+ ontvangers onze nieuwsbrief ontvangen?

Meld je dan aan en ontvang maandelijks een update vol verhalen van ondernemers, actuele columns, handige tools, praktische downloads en inspirerende events.

Wij gebruiken jouw gegevens alleen voor het versturen van de nieuwsbrief. Je kunt je altijd eenvoudig uitschrijven.