MVO Nederland breidt uit met de Efteling, AS Watson en Brightfiber

Nieuws

Laatst geüpdatet: donderdag 6 november 2025

De Efteling, AS Watson en Brightfiber zijn toegetreden tot het partnernetwerk van MVO Nederland. Het platform duurzaam ondernemen groeit dit jaar met ruim honderd bedrijven die samen bouwen aan een toekomstbestendige economie. Als partner onderschrijven de bedrijven niet alleen de kracht van bedrijven voor die economie, maar ze gaan ook met het netwerk aan de slag om dat waar te maken.

Voor de Efteling is de natuur al sinds de oprichting onderdeel van het dna: niet voor niets hebben ze ervoor gekozen maar 11 procent van het park te bebouwen. Ook energie, afval en duurzame mobiliteit zijn belangrijke onderdelen geworden van de duurzaamheidsplannen. Fons Jurgens, algemeen directeur Efteling: “We kijken ernaar uit deel te worden van het netwerk van MVO Nederland, waarbinnen we van elkaar kunnen leren en ook onze geleerde lessen kunnen delen. Bovendien sparren we graag over public affairs, met name rondom circulariteit.” 

AS Watson Health & Beauty Benelux – met de merken Kruidvat, Trekpleister en Prijsmepper – heeft duurzaamheid structureel verankerd in strategie, operatie en besluitvorming. Sinds 2018 is mede dankzij het plaatsen van energiezuinige ledverlichting in de winkels de CO₂-uitstoot met 29 procent verlaagd. Ook maken Kruidvat en Trekpleister de ecologische voetafdruk van producten inzichtelijk, wat helpt bij het verduurzamen van het assortiment. De samenwerking met MVO Nederland sluit aan bij de lange-termijnambitie om duurzaamheid breed te verankeren in de keten en maatschappelijke impact te vergroten. 

Met Brightfiber sluit een textielproducent aan die circulaire kleding van Nederlandse reststromen maakt. Ook recyclet het bedrijf op industriële wijze textiel: het sorteert volledig machinaal de weggegooide kleding voor recycling, verwijdert ritsen en knopen, en zet het materiaal om in vezels. Voor Brightfiber is het netwerk en de lobbykracht van MVO Nederland belangrijk: “Recycling krijgt niet genoeg aandacht en de vraag naar circulaire collecties blijft achter. Alleen met verandering van de spelregels kan circulair textiel pas écht een vlucht nemen. Dankzij de stem van MVO Nederland in Den Haag wordt deze boodschap steeds meer gehoord.” 

Ankie van Wersch, directeur-bestuurder van MVO Nederland: “Verandering begint niet in de marge, maar in het hart van de economie. Met deze nieuwe partners versterken we de beweging die duurzaam ondernemen tot norm maakt – in de markt én in beleid. Samen brengen we complexiteit terug tot de kern, schudden we vastgeroeste systemen wakker en bouwen we aan een economie die werkt voor mens, natuur en bedrijf.” 

Misschien vind je dit ook interessant

MVO Nederland lanceert VSME-platform en workshop voor mkb

3 november 2025

Ondernemers vinden hier alles wat ze moeten weten om aan de slag te gaan.

Lees meer

Analyse verkiezingsprogramma's MVO Nederland

27 oktober 2025

Iets meer dan de helft van de politieke partijen heeft in het verkiezingsprogramma in meer of mindere mate concrete plannen voor de economie van de toekomst.

Lees meer

Deze partijen zorgen samen voor een doorbraak in regeneratieve landbouw

8 oktober 2025

Voor het eerst hebben partijen door de hele voedselketen structurele afspraken gemaakt over de inkoop bij een regeneratieve, natuurlijke boer: vijftien producten van boer Cornelis Mosselman liggen in het assortiment bij horecagroothandels Bidfood en Van Gelder Nederland

Lees meer
Bekijk alle Nieuws & Opinie-artikelen

Doe mee met MVO Nederland

Een belangrijke stap in het toekomstbestendig maken van jouw bedrijf is je aansluiten bij MVO Nederland. Ben je werkzaam bij mkb of grootbedrijf? En wil je samen met andere bedrijven werken aan de nieuwe economie? Word dan partner.