Laatst geüpdatet: maandag 6 oktober 2025
MVO Nederland lanceert het Broodje Gelderse Vallei, samen met de Regio Foodvalley. Dit broodje bevat ingrediënten van lokale boeren die werken aan natuurlijke landbouw. Vanaf 6 oktober is dit broodje verkrijgbaar in de restaurants van bedrijven en organisaties uit de regio. Daarmee slaat MVO Nederland de brug tussen boer en bedrijven, en zet het een volgende stap in het opschalen van natuurlijke landbouw.
Het Broodje Gelderse Vallei is het vijfde regionale broodje onder het Broodje Natuurlijk-concept van MVO Nederland. Net als de succesvolle broodjes in Utrecht, Nijmegen, Amsterdam en Rotterdam, voldoet ook deze aan drie criteria: smaakvol ontwikkeld samen met lokale chefs, bereid met ingrediënten van boeren die biodiversiteit stimuleren, en altijd tegen een eerlijke prijs voor de boer. Dankzij de samenwerking met grote regionale bedrijven hebben de boeren afzetgarantie en groeit de markt voor natuurlijke landbouwproducten.
“Met Broodje Natuurlijk maken we de landbouwtransitie zichtbaar en tastbaar”, zegt Gerard Teuling, expert voedsel en landbouw van MVO Nederland. “Iedereen die dit broodje eet, draagt bij aan een duurzamer voedselsysteem. Het succes van de eerdere broodjes laat zien dat er markt is voor natuurlijke producten, mits boer en afzetmarkt elkaar weten te vinden. Ook dit broodje helpt weer om meer boeren én inkopers aan te trekken.”
“Het Broodje Gelderse Vallei laat zien hoe je regionale kracht en natuurlijke principes samenbrengt,” zegt Gerrit de Boer van de Regio Foodvalley. “En dankzij de samenwerking met lokale chefs garanderen we een heerlijke smaak. Dankzij de mix van smaak, duurzaamheid en regionale herkomst ligt de keuze voor veel mensen voor de hand.”
Er zijn drie varianten van het Broodje Gelderse Vallei: met lupine, kaas, of gehaktbal. Het broodje is vanaf 6 oktober 2025 verkrijgbaar via Oregional en in restaurants van Unilever's Global Foods Innovation Centre 'Hive', Ziekenhuis Gelderse Vallei, Wageningen University & Research en de Christelijke Hogeschool Ede. Daardoor maken duizenden medewerkers, studenten en bezoekers kennis met producten van natuurlijke landbouw.
Meer informatie over natuurlijke landbouw en boeren in het netwerk van MVO Nederland hier.
Analyse verkiezingsprogramma's MVO Nederland
Iets meer dan de helft van de politieke partijen heeft in het verkiezingsprogramma in meer of mindere mate concrete plannen voor de economie van de toekomst.
Deze partijen zorgen samen voor een doorbraak in regeneratieve landbouw
Voor het eerst hebben partijen door de hele voedselketen structurele afspraken gemaakt over de inkoop bij een regeneratieve, natuurlijke boer: vijftien producten van boer Cornelis Mosselman liggen in het assortiment bij horecagroothandels Bidfood en Van Gelder Nederland
Dit is waarom MVO Nederland een landbouwdebat organiseert
Marije Perdon is manager communicatie & public affairs bij MVO Nederland. We spreken haar over het landbouwdebat dat MVO Nederland 2 oktober 2025 organiseerde in samenwerking met de TAPP Coalitie en de Jonge Klimaatbeweging.
Een belangrijke stap in het toekomstbestendig maken van jouw bedrijf is je aansluiten bij MVO Nederland. Ben je werkzaam bij mkb of grootbedrijf? En wil je samen met andere bedrijven werken aan de nieuwe economie? Word dan partner.