Laatst geüpdatet: dinsdag 8 april 2025
MVO Nederland, het grootste duurzame-bedrijvennetwerk, lanceert het derde en vierde Broodje Natuurlijk, volledig gemaakt met lokale en duurzame ingrediënten. Deze keer in de twee grootste steden van het land: Amsterdam en Rotterdam. Met deze Broodjes Natuurlijk beschikken nu ook bedrijven en instellingen in deze regio’s over een concrete en smaakvolle manier om bij te dragen aan natuur en biodiversiteit. De nieuwe broodjes volgen op het succes van Broodje Utrecht, dat al meer dan 40.000 keer is verkocht en een veelbelovende start van het Broodje Nijmegen.
De Broodjes Natuurlijk in Amsterdam en Rotterdam hebben tot doel: lokaal en natuurlijk eten toegankelijker maken en duurzame marktgroei voor ondernemers in de agrifoodsector stimuleren. Uiteraard met een eerlijke prijs voor natuurlijke boeren, en zonder concessies aan smaak en kwaliteit.
Er zijn twee varianten van Broodje Natuurlijk Amsterdam: de receptuur van een broodje met smeuïge favamole – een duurzaam alternatief voor guacamole – is bedacht door topchef Nadia Zerouali. Rientz Mulder – executive chef van RAI Amsterdam en al lang samenwerkend met MVO Nederland – creëerde een broodje zachte geitenroomkaas, afkomstig uit het Amsterdamse Bos.
Broodje Rotterdam is ontwikkeld in samenwerking met Het Nieuwe Nassen en Rotterdam de boer op!. Het Nieuwe Nassen is een programma van BlueCity waarin onder meer Rotterdamse restaurants, voedselondernemers en natuurlijke boeren samenwerken. Rotterdam de boer op! is een brede beweging van boeren, natuurbeschermers en ondernemers. Chefkok Pepijn Schmeink stelde voor Broodje Rotterdam een plant-based recept samen met onder andere een hummus van lokale kroten (bieten) en gele erwten.
“Veel bedrijven willen wel duurzamer inkopen, maar weten niet altijd hoe. MVO Nederland biedt een oplossing. We kiezen bewust voor ingrediënten van natuurlijke landbouw, zodat bedrijven met hun aankoop zowel de natuur helpen te herstellen en boeren ondersteunen die werken aan een toekomstbestendig voedselsysteem”, zegt Ankie van Wersch, directeur-bestuurder van MVO Nederland. “Broodje Natuurlijk is biodiversiteit op een broodje.”
Broodje Natuurlijk Amsterdam is vanaf nu te bestellen bij Lokalist. Het Broodje Rotterdam is – als het RotterBammetje – vanaf 22 april te koop bij Lokalist en later bij Bidfood. Meer weten over hoe jouw organisatie via inkoop kan bijdragen aan duurzamer voedsel? Kijk op mvonederland.nl/broodje-natuurlijk.
MVO Nederland roept Tweede Kamer op tot stevige en effectieve ketenwet
MVO Nederland geeft vanuit het constructieve bedrijfsleven drie overwegingen mee voor een stevige ketenwet.
Grote Nederlandse bedrijven en MVO Nederland roepen op tot opschaling circulaire economie
Ikea, Bol, Zeeman, Strukton, Auping en Renewi slaan alarm en eisen dat het kabinet-Schoof direct actie onderneemt om de circulaire economie in Nederland te versnellen. Op initiatief van MVO Nederland verenigen deze bedrijven, met een gezamenlijke jaaromzet van tien miljard euro, hun krachten om de vastgelopen transitie vlot te trekken.
Een belangrijke stap in het toekomstbestendig maken van jouw bedrijf is je aansluiten bij MVO Nederland. Ben je werkzaam bij mkb of grootbedrijf? En wil je samen met andere bedrijven werken aan de nieuwe economie? Word dan partner.