Koploper Shirley Schijvens (Schijvens): “Ineens wilde iedereen onze gerecyclede kleding hebben.”

Om tot het kantelpunt naar de nieuwe economie te komen, zijn grote en innovatieve bedrijven onmisbaar. De leiders van die bedrijven werken met visie en lef aan de transitie. In de interviewserie ‘Koploper uitgelicht’ vragen we elke maand een bedrijf uit ons Koplopernetwerk of Grote Bedrijven Netwerk naar hun ambities en de kansen die zij zien om onderdeel te zijn van die transitie. Shirley Schijvens zet met de ontwikkeling van honderd procent circulaire bedrijfskleding een nieuwe koers voor het bedrijf dat haar familie meer dan honderdvijftig jaar geleden startte.

Onlangs ontving Schijvens de ‘Circular Award in de categorie ‘Business’. Toch begon de zoektocht naar verantwoord ondernemen al lang voordat het bedrijf afgedankte bedrijfskleding terugnam en gerecyclede petflessen ging gebruiken. “In de jaren zeventig hadden we een eigen atelier met honderd naaisters, maar tijden veranderden. Ook wij besteedden daarna onze productie uit aan lagelonenlanden. In het begin was ik daar best wel bleu in. Maar na het horen van slechte verhalen, ben ik zelf in Bangladesh gaan kijken. Ik trof stoffige fabrieken zonder nooduitgangen aan. Een behoorlijke puinhoop”, aldus Shirley.

Uitzoeken hoe het wél kan

Dus zette ze een samenwerking op met Fair Wear Foundation, dat controles in fabrieken uitvoert. “Ik voelde me verantwoordelijk voor een goed loon en de werkomstandigheden. Jij betaalt ze tenslotte als opdrachtgever, waardoor het indirect zelfs je collega’s zijn. We hebben toen ook onze supply chain anders ingericht. Door intensiever samen te werken met minder fabrieken, raak je meer bij elkaar betrokken. De mensen waar we nu mee werken zijn vrienden geworden, zo kan je het echt wel noemen.”

Het zijn die vrienden die bepalend werden voor het circulaire succes van Schijvens. “In 2016 zijn we gaan onderzoeken hoe we het productieproces circulair konden maken. Dat is heel technisch. Als je gerecycled plastic of textiel tot garen spint moet dat óók werken op de weefgetouwen. En als dat niet meteen lukt, moet je uitzoeken hoe het dan wel kan. Dat betekent dat onze recyclaar soms naar onze wever of breier vliegt om dingen af te stemmen. Je bent echt sámen iets moois aan het bouwen.”

Meer dan een nicheproduct

Als je zoals Schijvens voorop loopt, kom je ook uitdagingen tegen. Zo moet het bedrijf nog regelmatig uitleggen dat een gerecycled product niet per se goedkoper is. “Mensen denken dat wij minder kwijt zijn aan grondstoffen, maar door het verwerkingsproces kost ons eindproduct per saldo juist een paar procent meer. Toen hostelketen Stayokay interesse had, dacht ik nog dat het een nicheproduct zou blijven, want zij deden al veel aan duurzaamheid. Maar ineens wilde iedereen die gerecyclede kleding hebben. Onze omzet is dit boekjaar zelfs met dertig procent gestegen.”

“Het is goed dat steeds meer bedrijven out-of-the-box durven te denken, want de huidige starre systemen moeten veranderen. Best veel bedrijven zijn heel geldgericht geweest. De winst kon niet hoog genoeg; steek een deel van die middelen in arme landen en het milieu, dan heb je nog steeds genoeg geld voor een leuk leven. Ik ben blij dat MVO Nederland een lans breekt voor dit soort thema’s. Het is niet nodig om miljarden op de bank te hebben.”

Doorzetten loont

Schijvens ziet dat het loont om dingen anders te doen. “Ik heb heel hard gewerkt en het was echt niet altijd makkelijk om steeds met je hoofd tegen de muur te lopen als je er bijvoorbeeld achter komt dat de retourlogistiek te duur is, of wanneer een test met nieuwe materialen mislukt. Maar als je dan toch maar doorduwt en uiteindelijk dingen ziet veranderen, komt er ook heel veel voor terug.”

Links

Misschien vind je dit ook interessant

Hoe Dag voor DoenDenkers een Zero Waste Event werd

11 juli 2024

700 bezoekers. Nul procent restafval. Dag voor DoenDenkers 2024 was officieel een Zero Waste Event. Hoe? Dat lees je hier.

Lees meer

In gesprek met Ankie van Wersch: "We zijn te bang om fouten te maken"

11 juli 2024

Ankie van Wersch is op 1 juli gestart als directeur-bestuurder bij MVO Nederland.

Lees meer

Oplossing landbouwcrisis in schappen van online supermarkt Crisp

5 juli 2024

Dit is het eerste concrete, commerciële resultaat van Boeren Natuurlijk.

Lees meer
Bekijk alle Nieuws & Opinie-artikelen

Doe mee met MVO Nederland

Een belangrijke stap in het toekomstbestendig maken van jouw bedrijf is je aansluiten bij MVO Nederland. Ben je werkzaam bij mkb of grootbedrijf ? En wil je samen met andere bedrijven werken aan de nieuwe economie? Word dan partner.