Hoe jouw bedrijf kan en moet bijdragen aan het tegengaan van ontbossing

Je hebt vast weleens gehoord dat sojateelt ontbossing veroorzaakt. Of dat bomen met chimpansees en al worden omgezaagd om ruimte te maken voor palmolieplantages. Het zijn slechts enkele voorbeelden die te desastreuze impact tonen van onze consumptie- en productiepatronen op de natuur. In de afgelopen dertig jaar is ongeveer tien procent van het wereldwijde bosoppervlak verdwenen door ontbossing, met grote gevolgen voor het klimaat en biodiversiteit. Aankomende due diligence wetgeving en ontbossingsverordening verplicht bedrijven om ontbossing in hun ketens aan te pakken. Als bedrijf ontkom je er dus niet aan er iets tegen te doen.

Met nieuwe wetgeving kan het echter best lastig zijn om door de bomen het bos te blijven zien. Daarom helpen wij je om inzicht te krijgen in de verplichtingen die jouw bedrijf heeft in het tegengaan van ontbossing.

De imvo-wet en due diligence 

Laten we bij het begin beginnen. Zowel op nationaal als op EU-niveau is wetgeving in de maak die verplichtingen oplegt aan bedrijven rondom internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen (IMVO). Volgens deze wetgeving moet je als bedrijf due diligence (gepaste zorgvuldigheid) hanteren, wat inhoudt dat je de negatieve effecten voor mens en milieu in jouw gehele handelsketen in kaart brengt en zoveel mogelijk beperkt. Hierdoor zijn bedrijven niet langer alleen verantwoordelijk voor hun eigen praktijken. Maar hebben zij ook ketenverantwoordelijkheid om de negatieve gevolgen van het handelen van toeleveranciers aan te pakken.  

Due diligence en ontbossing

Om te bepalen welke due diligence verplichting jouw bedrijf heeft in relatie tot ontbossing is het belangrijk om te weten dat er een EU-verordening voor ontbossingsvrije producten aankomt. Deze verordening, die naar verwachting eind 2024 in werking treedt, verplicht Europese bedrijven om alleen legaal geproduceerde en ontbossingsvrije producten op de markt te brengen. 

In eerste instantie zal dit gelden voor de productie van palmolie, rundvlees, hout, koffie, cacao, rubber en soja - inclusief een aantal afgeleide producten zoals chocolade en meubels. Met ‘ontbossingsvrij’ wordt bedoeld dat de productie niet bijdraagt aan ontbossing. Oftewel: de omzetting van bos naar landbouwgrond. Ook mag de productie niet bijdragen aan bosdegradatie: een achteruitgang van de biodiversiteit en economische productiviteit van bossen door niet-duurzame oogstwerkzaamheden. 

Wat wel mag? Duurzame oogstwerkzaamheden op land dat niet is ontbost. Om dit te bereiken doorloop je als bedrijf de volgende stappen van het due diligence-proces:

  1. Het verzamelen van alle relevante informatie over jouw keten

  2. Het risico op niet-naleving van de verordening beoordelen

  3. Het beperken van eventuele risico’s tot een verwaarloosbaar niveau

Tot slot geef je een due diligence-verklaring af waarmee je aantoont dat het risico op ontbossing in jouw keten verwaarloosbaar is.

Kijktip: meet-up 'How to prepare for eu regulation on deforestation-free supply chain

De EU verbiedt binnenkort producten die bijdragen aan ontbossing, zoals palmolie, hout, koffie, leer en rubber. Ontdek welke gevolgen dat heeft voor Europese bedrijven en boeren buiten de EU. En hoe je je als bedrijf hierop voorbereidt. Kijk dit webinar terug in het Nederlands of Engels.

Nu zelf aan de slag? Met de MVO Risico Checker creëer je inzicht in je internationale handelsketen

Bijna alle bedrijfseigenaren kopen producten in het buitenland - direct of indirect - en staan ​​mogelijk voor risico's in de internationale handelsketen. Deze risico's kunnen variëren van corruptie en slechte arbeidsomstandigheden tot milieuvervuiling. Met de MVO Risico Checker kom je erachter welke risico's jouw bedrijf loopt.

Misschien vind je dit ook interessant

MVO Nederland benoemt Ankie van Wersch tot directeur-bestuurder

7 juni 2024

Ankie van Wersch (47) is de nieuwe directeur-bestuurder van MVO Nederland, het grootste duurzame-bedrijvennetwerk van Nederland. Ze volgt daarmee per 1 juli 2024 Maria van der Heijden op, die sinds 2016 aan het roer stond.

Lees meer

Verduurzaming gaat veel sneller als communicatie op strategische positie wordt gezet

5 juni 2024

Als je communicatie strategischer inzet biedt het inzicht of de geboden oplossing de juiste is. Of, liever nog: communicatie kan vanaf het begin inzicht geven in hoe je een gedragsverandering bij een doelgroep wél tot stand brengt.

Lees meer

Voor Partners

Programma Dag voor DoenDenkers 2024 bekend

22 mei 2024

Dit is het programma voor Dag voor DoenDenkers, hét grootste zakelijke duurzaamheidsfestival van het jaar.

Lees meer
Bekijk alle Nieuws & Opinie-artikelen

Doe mee met MVO Nederland

Een belangrijke stap in het toekomstbestendig maken van jouw bedrijf is je aansluiten bij MVO Nederland. Ben je werkzaam bij mkb of grootbedrijf ? En wil je samen met andere bedrijven werken aan de nieuwe economie? Word dan partner.