Dopper: hoe een fles slechts een middel is om de circulaire economie te bereiken

Met de aanschaf van een Dopper-fles bespaar je veertig plastic wegwerpflessen in de oceaan per jaar. En dat is nodig, want het duurt ongeveer 450 jaar voordat een wegwerpfles is afgebroken door de natuur. Toch is Dopper geen pure verkoper van waterflessen – liever afficheert het zich als sociale onderneming met een missie. Een missie die gaat over het stimuleren van hergebruik en zo bijdragen aan een circulaire economie. Aan het roer van dit circulaire schip? Daar staat sinds 2017 Virginia Yanquilevich. We spreken haar in Haarlem, waar Dopper elke dag werkt aan deze missie. “Uiteindelijk gaat circulair ondernemen vooral om lef tonen.”

Virginia heeft haar hond meegenomen naar kantoor. Ze was vroeger bang, maar juist door er zelf een in huis te nemen kan ze zich nu geen leven meer zonder voorstellen. Met volle energie begint ze te vertellen over haar drijfveren: “Ik ben geboren in Buenos Aires, Argentinië. Rond mijn dertiende levensjaar zag ik veel ongelijkheid. Ik snapte niet hoe dat kon en sloot me aan bij een vrijwilligersclub voor kinderen. We hielpen mensen aan kleding of onderhielden moestuinen. Ik werd echt geraakt door de verhalen die ik hoorde – niet voor niets wilde ik de journalistiek in. Die verhalen moesten verteld worden.”

Na onder meer een documentaire gemaakt te hebben vertrekt Virginia op haar 24e naar Nederland. Voor de liefde. “Ik heb jaren gewerkt in pr- en communicatiefuncties, vooral bij consumentenelektronicabedrijven. Ik leerde er snel, maar er begon wel iets te knagen. Tot het moment dat ik er echt buikpijn van kreeg en terugdacht aan het meisje van dertien in Argentinië. Wat was ik nu echt aan het bijdragen? Ik wilde werken aan een betere wereld. Het liefst via dat waarvan ik vroeger zag dat het zo essentieel was: drinkwater. Want drinkwater bepaalt alles.”

Fles is een middel

Virginia gooide het roer om. Ze nam een coach in de hand die haar vroeg bij welke tien bedrijven ze wilde werken. Het antwoord laat zich raden: “Tien keer Dopper. Ik schreef dan ook al snel een brief en mocht op gesprek komen. Het was niet echt een functie voor mij maar gedurende het proces nam de CEO afscheid. Van het een kwam het ander en ineens stond ik aan het roer van mijn droomwerkgever. Ongelofelijk, achteraf. Maar ik heb er tot op de dag van vandaag geen spijt van. Ik geloof echt in onze missie en dat mensen het verschil maken in de transitie naar een circulaire economie. De fles is daarvoor een middel. Inmiddels voel ik me hier helemaal op mijn plek.”

"Ik geloof echt in onze missie en dat mensen het verschil maken in de transitie naar een circulaire economie. De fles is daarvoor een middel."

Virginia Yanquilevich, Dopper

Dat Dopper een van de bekendste bedrijven in Nederland is op circulair vlak, komt volgens Virginia vooral door de totale toewijding en doorleving van de missie. “De missie is hier echt de baas, in alles wat we doen. Wij zijn de stem van ons water, onze oceanen. En inspireren mensen vanuit dat geluid om meer te hergebruiken. Voor ons is dat het deel van de circulaire economie waar we impact op kunnen en willen maken. Dat begint met een herbruikbare waterfles, maar we introduceerden recent bijvoorbeeld ook onze eigen Dopper Water Tap, een slimme tap die precies inzichtelijk maakt hoeveel plastic en CO2 je hebt bespaard door water uit de kraan te drinken. Zolang het past bij onze missie gaan we er vol voor.”

Ook duurzaamheid gaat over gemak

Dat vol ervoor gaan voelen we als we tegenover Virginia zitten. Ze vertelt honderduit over alles wat ze doen. De rode draad? “Uiteindelijk gaat alles, ook in duurzaamheid, over gemak. Dat er wel eens wordt gezegd dat mensen het milieu niet boeit is onzin. Maar om dan als bedrijf enkel informatie over het milieu te delen is niet de weg waar wij in geloven. Je moet duurzaamheid leuk en gemakkelijk maken. We wilden weten waarom mensen nog steeds wegwerpwaterflessen kopen en zijn in gesprek gegaan met een onderzoekspartner, Tabula Rasa. Uit hun onderzoek bleek dat het niet kunnen vinden van een watertappunt een van de triggers was om single-use te kopen. En dus besloten we om alle openbare watertappunten op Google Maps zichtbaar te maken. Zelfde geldt voor onze eigen watertappunten die zijn voorzien van een digitaal scherm en data: als je ziet wat je bespaart en de technologie doet dat ook nog eens voor je, dan werkt het!”

Elke druppel telt

Dopper maakt impact. Meer dan een miljoen mensen zijn onderdeel van de Dopper Wave, een community die nee zegt tegen het gebruik van wegwerpwaterflessen. Dat stemt hoopvol, maar om de circulaire economie te bereiken is er nog meer nodig volgens Virginia: “Ik merk dat er vanuit bedrijven nog behoorlijk lineair wordt gedacht en dat terwijl we het bedrijfsleven juist hard nodig hebben om systeemverandering te bereiken.”

Wat er voor die actie nodig is, dat weet Virginia als geen ander. Terwijl de hond rustig naast haar ligt weg te dommelen roept ze op tot lef: “Het gaat om leiders met lef. Om iets doen wat misschien oncomfortabel voelt, maar wat nodiger is dan ooit. Veel van wat nodig is hebben we nog nooit gedaan, dus stel jezelf kwetsbaar op en verdiep je in de materie: wat is je CO2-uitstoot nu? Hoeveel water verbruik ik? En stel de buikpijnvragen voor jouw organisatie: hoe kun je je propositie écht aanpassen? Hoe kun je het beter doen met jouw mensen, in jouw gebouwen, in jouw producten? Dat is moeilijk, maar ook ongelofelijk leuk. Er liggen zo veel kansen – en als je nu niet op de trein springt ben je te laat.”

Wetgeving

Hoewel Virginia niet houdt van vinger wijzen, geeft ze wel toe dat wetgeving het enige is wat vanuit de overheid kan helpen om de transitie te versnellen. “Meer beleid op circulariteit zou voor ons meer kansen bieden. En dan doel ik met name op beleid op hergebruik. We zijn blij dat er veel focus is op recycling, maar met hergebruik voorkom je überhaupt dat er afval ontstaat. Het systeem is ingewikkeld, dat snappen we. Maar zorg er bijvoorbeeld voor dat horeca verplicht kraanwater moet aanbieden. Of elk bedrijf watertoegankelijkheid heeft. Het zijn positieve signalen die het bewustzijn echt vergroten.”

Van strategie tot kerstcadeau

Bij Dopper staat duurzaamheid en circulariteit bovenaan op de agenda. Van de strategie tot het kerstcadeau. Virginia: “Ik ben ervan overtuigd dat het alleen werkt als je duurzaamheid integraal meeneemt in je organisatie. Vanaf de directie tot aan de mensen die je aanneemt: iedereen moet het belangrijk vinden. Dan straal je het uit en levert het wat op. Ook voor je personeelsbeleid trouwens. Als we nu een vacature openen komen er 600 brieven binnen van mensen die betekenisvol werk willen doen. Dat is toch niet voor niets denk ik dan.”

"Ik ben ervan overtuigd dat het alleen werkt als je duurzaamheid integraal meeneemt in je organisatie."

Virginia Yanquilevich, Dopper

De toekomst ziet Dopper hoopvol in: “We blijven onze fles doorontwikkelen. Ik mag er nog niks over zeggen, maar in februari 2023 komen we bijvoorbeeld met iets tofs op materiaalgebied. Uiteraard zetten we ook in op meer Dopper-watertappunten. Bij bedrijven, in hotels, op universiteiten. En we zijn druk bezig Dopper ook over de grens te laten groeien –onder andere in België en Frankrijk. Een enorme uitdaging qua personeel, qua pr-activatie, qua cultuur. Maar het past bij onze missie dus we gaan er vol voor. Met onze waterfles, watertappunten en de Wave hebben we de middelen in handen om die circulaire economie waar te maken.”

Tips voor andere ondernemers

Tot slot vragen we Virginia nog naar wat ze andere ondernemers zou willen meegeven vanuit dat wat ze heeft geleerd: “Uiteindelijk komt alles neer op lef tonen. Het gaat om veranderen en dat is dingen anders durven doen. Circulariteit bovenaan de agenda durven zetten. Circulair net zo belangrijk maken als kostprijs en kwaliteit in je propositie. Meetbaar maken hoeveel plastic je bespaart en daarover rapporteren. Het zijn de katalysatoren voor de transitie naar een circulaire economie. En die gaan we bereiken, dat kan niet anders.”

Meer informatie over Dopper is te vinden op de website.

NEx 2023

Dit interview is onderdeel van een serie rondom de lancering van de Nieuwe Economie Index 2023 (NEx), het jaarlijkse onderzoek van MVO Nederland dat in een cijfer aangeeft hoe duurzaam de Nederlandse economie is. Op elk van de zeven thema’s van deze index spraken we een inspirerende partner uit ons netwerk. Hoe zijn ze zo ver gekomen en wat kunnen anderen daarvan leren?

Misschien vind je dit ook interessant

MVO Nederland benoemt Ankie van Wersch tot directeur-bestuurder

7 juni 2024

Ankie van Wersch (47) is de nieuwe directeur-bestuurder van MVO Nederland, het grootste duurzame-bedrijvennetwerk van Nederland. Ze volgt daarmee per 1 juli 2024 Maria van der Heijden op, die sinds 2016 aan het roer stond.

Lees meer

Verduurzaming gaat veel sneller als communicatie op strategische positie wordt gezet

5 juni 2024

Als je communicatie strategischer inzet biedt het inzicht of de geboden oplossing de juiste is. Of, liever nog: communicatie kan vanaf het begin inzicht geven in hoe je een gedragsverandering bij een doelgroep wél tot stand brengt.

Lees meer

Voor Partners

Programma Dag voor DoenDenkers 2024 bekend

22 mei 2024

Dit is het programma voor Dag voor DoenDenkers, hét grootste zakelijke duurzaamheidsfestival van het jaar.

Lees meer
Bekijk alle Nieuws & Opinie-artikelen

Doe mee met MVO Nederland

Een belangrijke stap in het toekomstbestendig maken van jouw bedrijf is je aansluiten bij MVO Nederland. Ben je werkzaam bij mkb of grootbedrijf ? En wil je samen met andere bedrijven werken aan de nieuwe economie? Word dan partner.