Dit is hoe de Jaarbeurs het verschil maakt bij 2,3 miljoen bezoekers

De meest vernieuwende en duurzame congres- en eventlocatie van Europa. Dat wil Koninklijke Jaarbeurs zijn in 2030. Volgens eigen zeggen geldt dat zowel voor wie ze zijn, wat ze doen als voor de betrokkenheid bij de stad Utrecht. We spreken met Marloes van den Berg, Chief Sustainability Officer bij Jaarbeurs. In de ruim twee jaar dat ze nu in deze rol zit heeft ze enorme stappen gezet. Het leidde er zelfs toe dat ze al een wereldwijde prijs won voor het beste Carbon Emission Reduction Initiative van 2022. “Met 2,3 miljoen bezoekers per jaar zijn we het aan onze stand verplicht om te werken vanuit meer dan alleen financiële waardes. We willen een positieve impact hebben op onze omgeving en de mensen die we raken.”

Marloes werkt al meer dan vijftien jaar voor Jaarbeurs. Ook als commercieel directeur, maar toen voormalig CEO Albert Arp in 2019, samen met het directieteam, besloot duurzaamheid centraal te zetten in de strategie van Jaarbeurs kwam er een functie vrij voor Marloes: “Ik vind verandermanagement gaaf en was privé steeds meer met duurzaamheid bezig. In deze functie zou ik echt het mandaat krijgen om grote veranderingen door te voeren. Want dat is uiteindelijk waar duurzaamheid over gaat: gedragsverandering. Dat ik op dat moment inhoudelijk nog niet zo veel van duurzaamheid wist maakte niet uit.”

Door haar ervaring kent Marloes het bedrijf goed. “In een commerciële functie leer je natuurlijk reageren op wat klanten zeggen. En als Armin van Buuren wil dat na zijn feest de hele vloer niet meer vol ligt met plastic bekers, ga je daar toch iets aan doen. Albert Arp vroeg me om deze functie op me te nemen en de transitie van de organisatie te realiseren. De opdracht: een duurzaamheidsstrategie opstellen én integreren in alles wat Jaarbeurs doet. Een enorme klus, maar ik wist ook dat duurzaamheid uiteindelijk ook gewoon een goede businesscase is.”

Meer dan de hallen

Volgens Marloes denken veel mensen dat Jaarbeurs alleen hallen zijn. Maar dan hebben ze het mis. “Jaarbeurs is bezitter van veel van het vastgoed in het gebied. En ja, dat zijn de hallen, maar ook het Beatrixgebouw en het Beatrixtheater. Daarnaast zijn we organisator van ongeveer de helft van alle evenementen die hier plaatsvinden. Van de Vakantiebeurs tot KreaDoe en van de Bouwbeurs tot ICT & Logistiek. En dan doen we ook nog de horeca van alle events zelf. Kun je nagaan wat een duurzame impact we dan kunnen maken. Niet voor niets willen we gastheer worden van de belangrijkste evenementen en congressen op het gebied van duurzaamheid. En zijn we dit jaar op 9 juni – en dat is een nieuwtje – host van het duurzaamheidsfestival van MVO Nederland.”

De strategie die Marloes heeft neergezet voor Jaarbeurs omvat vijf thema’s, die je vrijwel allemaal onder rijkdom kunt scharen. “Twee van de thema’s gaan over de menselijke kant: we willen een duurzame werkgever zijn en sociale impact maken. Zo doen we veel voor het Prinses Máxima Centrum. Via de inzameling van plastic flesjes op alle events gaat er bijvoorbeeld rond de 30.000 euro jaarlijks naar het ziekenhuis. Ook werken we met de Koekfabriek, Jinc en Young Digitals, die alle drie op hun manier werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.”

Iets teruggeven

Jaarbeurs is een echt mensenmensbedrijf”, aldus Marloes. “Het bepaalt eigenlijk alles wat we doen. Van de mensen die we aantrekken tot de events die we organiseren en faciliteren. We komen in aanraking met allerlei mensen en activiteiten. We zijn het aan onze stand verplicht om een bijdrage te leveren en duurzaamheid aan te jagen en te versnellen in alle industrieën waarin we actief zijn. Om het verschil te maken binnen bijvoorbeeld de bouw- en installatiesector of de zorg. En om iets terug te geven aan de omgeving waarin we opereren. Ik vind dat dat niet meer dan normaal is. Je zou het kunnen vatten onder de noemer nieuwe rijkdom die MVO Nederland zo mooi hanteert.”

Marloes vertelt door over de impact die ze in twee jaar heeft kunnen maken, met name op het gebied van voeding. “We hebben alles aangepakt wat we konden. Van een volledig vegetarisch menu bij events tot scherper en anders inkopen. En van het voorkomen van verspilling tot compensatie. Daarnaast wist ik vanuit mijn commerciële rol ook dat je wel kunt roepen dat je zo veel doet, maar dan moet je het wel waarmaken en ook meten. Al is het alleen maar om straks te voldoen aan de CSRD-richtlijn. Dankzij samenwerkingen in de horeca werkt Jaarbeurs ook daar aan meetbare impact. Dit leidde er onder meer toe dat we nu per jaar rond de 850 ton CO2 besparen, het afval van 177.000 maaltijden uitsparen en 82.800 kilo compost produceren. Als je dat allemaal in één beeld ziet denk je wel: jeetje wat tof!”

Top-down

Inmiddels is Marloes ruim twee jaar bezig in een wereld die ze eigenlijk alleen kende van de laadpalen en zonnepanelen. Met het nodige succes dus. Gevraagd naar hoe ze in zo’n korte tijd zo veel impact heeft kunnen maken in zo’n grote organisatie is ze duidelijk: “Zorg voor een top-down aanpak. Alles begint bij een directie die duurzaamheid belangrijk maakt. Geef daarnaast iemand het volledige mandaat om mee te praten én beslissingen te nemen. In dit geval was ik dat. Fijn is ook dat die persoon geen eigen team heeft. Want dat zorgt ervoor dat de hele organisatie naar het ‘mvo-clubje’ kan wijzen. Dat moet je te allen tijde voorkomen. Bij Jaarbeurs werk ik samen met de leidinggevenden van alle uitvoerende teams – dat noemen we een green team. We maken samen plannen, bepalen doelen en kpi’s. Ik zorg dat alles bij elkaar komt. Dat werkt enorm goed, omdat het dan door iedereen wordt gevoeld en ook nageleefd.”

Jaarbeurs is vooruitstrevend in de sector, ook wereldwijd . Maar er is volgens Marloes nog wel een lange weg te gaan. “Hét struikelblok voor grote internationale eventlocaties zijn vliegbewegingen. Maar ook het materiaalgebruik, voeding en afval zijn een uitdaging. Wereldwijd heeft de eventsector een pledge getekend om in 2050 CO2-neutraal te zijn. Dat is natuurlijk hoopvol. Niet voor niets probeer ik mijn steentje daar internationaal aan bij te dragen door bijvoorbeeld onze cases en door een raamwerk te delen dat de sector kan gebruiken voor het opstellen van een eigen duurzaamheidsstrategie.”

Marloes werkt de komende jaren vooral aan het groter maken van de olievlek. In de organisatie en daarbuiten. “Ik heb nu zo’n dertig mensen nauw betrokken en wil ervoor zorgen dat dat er binnen een jaar minimaal tachtig worden. Ik wil dat straks elke eventmanager denkt: ik ga mijn event duurzaam inkopen en uitrollen. Dat is nu nog veel najagen maar uiteindelijk wil ik dat ze het zelf bedenken. Datzelfde geldt overigens voor onze leveranciers. Ik zie nog te veel concurrentie op prijs en te weinig op duurzaamheid. Meer voorwaarden voor duurzaamheid stellen in aanbestedingen en andere inkoopprocessen gaan echt helpen.”

"Je moet te allen tijde voorkomen dat je organisatie naar het ‘mvo-clubje’ kan wijzen."

Marloes van den Berg, Jaarbeurs

En de politiek?

Uiteraard kijkt Jaarbeurs ook naar de politiek voor het halen van het kantelpunt op nieuwe rijkdom en alle andere thema’s. “Heel fijn dat er een Klimaatakkoord is en dat we werken aan de SDG’s. Maar wat ik mis is een concreet beeld van wat er gebeurt als we al die doelen niet zouden halen. Ik mis de urgentie soms een beetje van dat we afkoersen op het afsterven van alle koraalriffen bijvoorbeeld. Terwijl ik denk dat te weinig mensen écht beseffen wat dat voor de wereld én hun eigen leven gaat betekenen. En tuurlijk, ik ben blij met wetgeving op plastic en de CSRD bijvoorbeeld. Maar het kan allemaal sneller en praktischer. Het is 2023, we hebben nog maar twee jaar tot het kantelpunt. Laten we met zijn allen laten zien dat het kan én moet.”

Tips voor andere ondernemers

Tot slot vragen we Marloes nog naar wat ze andere ondernemers zou willen meegeven vanuit dat wat ze heeft geleerd. Ze komt meteen terug op wat ze als de succesfactor ziet voor haar Jaarbeurs-tijd: “Integreer duurzaamheid in je strategie, geef iemand mandaat en bepaal ambities. Misschien moet die persoon wel iemand zijn met een marketing- en communicatieachtergrond. Belangrijk is in ieder geval dat die persoon het verhaal kan vertellen vanuit de businesscase van duurzaamheid. En die business case is altijd positief, daar ben ik heilig van overtuigd. Vergeet bijvoorbeeld niet dat ook nieuwe medewerkers vaak alleen nog voor een bedrijf willen werken met een purpose. Te vaak wordt duurzaamheid vanuit kostenoogpunt bekeken. O, en nog een laatste tip: begin eens met te kijken wat je allemaal eigenlijk al doet. Toen ik net bij Jaarbeurs in deze functie startte bleek dat we eigenlijk al behoorlijk wat in gang hadden gezet zonder dat actief te communiceren. Verzamel die info en deel het – dat stimuleert!”

Meer informatie over de Jaarbeurs is te vinden op www.jaarbeurs.nl/duurzaamheid.

NEx 2023

Dit interview is onderdeel van een serie rondom de lancering van de Nieuwe Economie Index 2023 (NEx), het jaarlijkse onderzoek van MVO Nederland dat in een cijfer aangeeft hoe duurzaam de Nederlandse economie is. Op elk van de zeven thema’s van deze index spraken we een inspirerende partner uit ons netwerk. Hoe zijn ze zo ver gekomen en wat kunnen anderen daarvan leren?

Misschien vind je dit ook interessant

Groene Netten-coalitie MVO Nederland lanceert kansenkaart biodiversiteit

19 april 2022

De kansenkaart biedt organisaties inzicht in maatregelen die ze kunnen nemen om biodiversiteit te bevorderen.

Lees meer

Dit is hoe a.s.r. medemenselijk onderneemt: een gesprek met Frank Holierhoek, Annette Pannekoek en Loes Julicher

21 februari 2024

Als toonaangevende verzekeringsmaatschappij zet a.s.r. sterk in op maatschappelijke impact. Frank Holierhroek, verkoopmanager bij a.s.r. Vitality, nam deel aan de community of practice medemenselijk ondernemen. Wat leerde hij? En hoe ervaren collega's Annette Pannekoek en Loes Julicher a.s.r. als een medemenselijke werkplek?

Lees meer

Nieuwe Economie Index (NEx) 17,5%: verduurzaming economie loopt tegen beleidsgrenzen aan

23 januari 2024

17,5 procent van de Nederlandse economie is duurzaam. Dat blijkt uit de vijfde editie van de Nieuwe Economie Index (NEx), het jaarlijkse onderzoek van duurzame-bedrijvennetwerk MVO Nederland. De index stijgt daarmee 1,0 procentpunt ten opzichte van 2023, de kleinste stijging in vijf jaar.

Lees meer
Bekijk alle Nieuws & Opinie-artikelen

Net als 8000+ ontvangers onze nieuwsbrief ontvangen?

Meld je dan aan en ontvang maandelijks een update vol verhalen van ondernemers, actuele columns, handige tools, praktische downloads en inspirerende events.

Wij gebruiken jouw gegevens alleen voor het versturen van de nieuwsbrief. Je kunt je altijd eenvoudig uitschrijven.