MVO Nederland werkt al meer dan twintig jaar met jou – en honderden andere bedrijven – aan het verduurzamen van de Nederlandse economie. En met succes. Alleen, jij weet ook: de economie van nu is niet de economie van toen. Dus is het tijd om onze strategie te herijken.
We zijn doorlopend in gesprek met onze partners, hebben naar buiten én naar binnen gekeken en zien twee grote ontwikkelingen:
Hoe kun je duurzaam groeien én concurrerend blijven in een economie die verandert? Dat is de vraag die veel bedrijven binnen en buiten ons netwerk bezighoudt.
Om de economie sneller te verduurzamen moeten we ons ook richten op de bedrijven die minder ver zijn met verduurzaming. Die bedrijven hebben andere behoeften.
Op basis van deze ontwikkelingen hebben we de afgelopen maanden keihard gewerkt om je partnerschap te verbeteren én meer focus aan te brengen. Dat heeft geleid tot een actiegerichter aanbod dat antwoord geeft op de vraag hoe winst en positieve impact elkaar versterken.
MVO Nederland wordt meer dan ooit jouw onafhankelijke, betrouwbare praktische gids door het landschap van duurzaam zakendoen. De eerste contouren daarvan zijn nu te bekijken als het gaat over de VSME. En we beloven vast: er volgt nog veel meer aan tools, stappenplannen en events in onze Campus. Over winst door verduurzaming. Over meten van duurzaamheid. En over wetgeving. De gevulde kalender voor 2026 staat klaar voor publicatie.
En dan vergeten we zeker niet onze (hernieuwde online) Community waar je meer dan ooit de kans krijgt jouw ervaringen en vragen 24/7 te delen met andere partners om samen duurzaam zaken te doen.
Daarnaast blijven we via Transitions werken aan het veranderen van markten. Onze programma’s in de landbouwtransitie en circulair textiel laten zien dat dat werkt – daar gaan we ook zeker mee door. Een derde op natuurinclusieve bouw is in ontwikkeling.
Hoe sterker onze programma’s met partners, hoe beter we wet- en regelgeving sturen in politiek Den Haag en Brussel. Onze Advocacy-activiteiten worden in deze tijd dus alleen maar belangrijker.
Deze upgrade van het partnerschap voeren we ook door in de partnerstructuur. Deze vereenvoudigen we en brengen we terug van vier naar twee types: Partner en Selectpartner. Dit betekent dat we de sectornetwerken opheffen.
Zowel mkb- als GBN-partners gaan door als Partner. Hierin krijg je binnenkort toegang tot onze nieuwe Campus en (online) Community.
Als Selectpartner krijg je die toegang ook, én bouw je met ons aan de fundamenten van een economie die stuurt op winst voor iedereen. Als Selectpartner verander je samen met ons en andere bedrijven markten en verbeteren we wetgeving. Selectpartners zijn een voorbeeld voor andere bedrijven.
Deze upgrade in het partnerschap betekent ook dat onze tarieven veranderen. Voor sommige bedrijven stijgt deze, voor anderen daalt 'ie. Onder het kopje tarieven hieronder vind je wat dit betekent voor jouw organisatie.
Let op: de pagina waarop je je nu bevindt geeft je als eerste inzicht in de belangrijkste wijzigingen. De teksten op de huidige MVO Nederland-website passen we de komende weken hierop aan.
Waarom verandert MVO Nederland de partnerstructuur?
De economie van nu is niet meer die van toen. Dit betekent dat er een nieuwe fase aanbreekt. Onze nieuwe strategie past beter bij deze nieuwe fase én helpt ons om te focussen. We willen actiegerichter zijn in het aanbod voor onze partners. We willen bouwen aan een bedrijfsleven dat succesvol maatschappelijke problemen oplost door duurzame business te schalen en marktverandering te versnellen.
Wat is het belangrijkste verschil tussen het ‘oude’ en ‘nieuwe’ partnerschap?
Onze partnerstructuur is nu eenvoudiger en flexibeler. Daarnaast zorgt het voor focus. Eenvoud door vier (ruimere) staffels te hanteren en twee (i.p.v. vier) partnerschapstypes. Flexibiliteit door minder hokjes te maken. En focus door specifieker aanbod te ontwikkelen in lijn met de uitdagingen van elke staffel/doelgroep.
Heb ik (nog steeds) een eigen relatiemanager?
MVO Nederland heeft nog steeds relatiemanagers die verantwoordelijk zijn voor een groep partners. Door de vereenvoudiging van onze staffels en aanbod verwachten we meer tijd te hebben om met onze partners in gesprek te gaan. Je hoort het als jouw vaste aanspreekpunt wijzigt.
Per wanneer gaat deze nieuwe strategie in?
Op de achtergrond zijn we al hard bezig. Onze Public Affairs-collega's werken al volgens nieuwe strategie (check enkele resultaten op onze website), de jaarkalender voor 2026 staat klaar voor publicatie en we lanceren binnenkort de eerste oplossingen voor het schalen van duurzame business – check de VSME. Ook bouwen we aan marktverandering via onze projecten op landbouw en textiel.
Let op: de pagina waarop je je nu bevindt geeft je als eerste inzicht in de belangrijkste wijzigingen. De teksten op de huidige MVO Nederland-website passen we de komende weken hierop aan.
Hoe kan ik mijn partnerschap stopzetten?
Voor het opzeggen hanteren wij een opzegtermijn van drie maanden. Wanneer je vóór 1 oktober opzegt, wordt je partnerschap vanaf het eerstvolgende kalenderjaar stopgezet. Meer informatie en om je partnerschap beëindigen: ga naar deze pagina.
Waarom stopt MVO Nederland met de sectornetwerken?
Partners in de sectornetwerken vertelden ons dat ze vooral behoefte hadden om buiten hun sector te netwerken. Daarom verdwijnen de sectornetwerken in de huidige vorm. Via onze transitieprogramma’s en ons aanbod in de Campus en Community blijven we bedrijven verbinden, ook cross-sectoraal.
Ik doe mee of wil meedoen met de nieuwe transitieprogramma’s, kan dit vanuit het reguliere partnerschap?
Ja, je kunt als partner deelnemen aan de transitieprogramma’s.
Ik lees niets terug over werken aan verduurzaming van ketens. Hoe zit dit?
Onze activiteiten en programma's over de verduurzaming van ketens vallen onder twee belangrijke pijlers van ons hernieuwde aanbod: wetgeving en duurzaam zaken doen. De andere twee zijn inzicht & impact en winst door verduurzaming.
Moet ik Selectpartner zijn om mee te kunnen doen met de lobby?
In onze Advocacy-activiteiten – zoals we die gaan noemen – brengen we organisaties in contact met politici en beleidsmakers. Hierbij betrekken we bij voorkeur onze Selectpartners. Dit zijn vaak de koplopers binnen ons partnernetwerk. Mocht je meer willen weten over het Selectpartnerschap, kijk dan eens op deze pagina.
Nu de sectornetwerken niet meer bestaan, kan ik dan nog wel meedoen aan projecten of met andere partners in contact komen?
Ja zeker, via onze Community verbinden we je aan de juiste partners en brengen we vraag en aanbod samen, ook voor het samenwerken aan projecten.
Wat gebeurt er met het partnerschap voor grote bedrijven (GBN)?
Deze naam van het partnerschap voor grote bedrijven (250+ medewerkers) verandert. We doen dit om naar buiten toe meer eenvoud in de partnerschappen uit te stralen. Daarnaast blijven we specifiek aanbod ontwikkelen voor deze groep.
Wat gebeurt er met het Grote Bedrijven Netwerk (GBN)?
Het netwerk blijft hetzelfde, inclusief de netwerkbijeenkomsten van GBN Connect en specifieke events voor grote bedrijven. De naam voor het partnerschap van grote bedrijven verandert, om naar buiten toe meer eenvoud in de partnerschappen uit te stralen. Zowel mkb- als GBN-partners gaan nu door onder de titel Partner.
Wat is het Selectpartnerschap?
Een Selectpartnerschap betekent dat je met ons bouwt aan een economie die stuurt op winst voor iedereen. Samen veranderen we markten en verbeteren we wetgeving. Je bent een voorbeeld voor andere bedrijven en deelt die kennis graag. Uiteraard krijgen Selectpartners korting op al ons betaalde aanbod. Meer over het huidige aanbod voor Selectpartners vind je op deze pagina. Let op: deze teksten zijn nog niet aangepast op de nieuwe partnerschappen.
Aan welke criteria moet ik voldoen om Selectpartner te zijn?
Op dit moment zijn we druk bezig met de aanscherping van de criteria voor Selectpartners. We verwachten hierover snel meer informatie te kunnen delen.
Wat zijn de tarieven van het partnerschap in 2026?
Partner
1-49 medewerkers: € 770,-
50-249: € 1.540,-
250-499: € 3.850,-
500+: € 9.625,-
Selectpartner
1-49 medewerkers: € 1.540,-
50-249: € 3.080,-
250-499: € 7.700,-
500+: € 19.250,-
Nb. Voor bedrijven met 10-100 medewerkers (oude staffel) kijken we in 2026 of ze meer of minder dan 50 medewerkers hebben. In 2026 betalen al deze bedrijven daarom het tarief dat hoort bij bedrijven met 1-50 medewerkers (nieuwe staffel). Vanaf 2027 betalen ze het tarief passend bij hun daadwerkelijke bedrijfsgrootte.
Let op: In deze aangepaste tarieven is ook een inflatiecorrectie meegenomen van +4,1 procent. Dit percentage is vastgesteld door te kijken naar de gestegen kosten enerzijds en de Consumentenprijsindex van het CBS anderzijds.
Waarom zijn de staffels gewijzigd?
Dit doen we om actiegerichter te zijn in het partneraanbod. Met dit aanbod bouwen we aan een bedrijfsleven dat succesvol maatschappelijke problemen oplost via het schalen van duurzame business en marktverandering. En om specifieker aanbod te ontwikkelen in lijn met de uitdagingen van elke staffel/doelgroep.
Waarom betaal ik als bedrijf met 1-10 medewerkers nu hetzelfde bedrag als iemand met 40 medewerkers?
De uitdagingen van elke organisatie zijn anders. Vanuit duurzaamheidsperspectief bekeken komen de uitdagingen van veel bedrijven met minder dan 50 medewerkers overeen. Ze zijn vaak wendbaarder, hebben weinig tijd en hebben nog geen OR en/of managementteam. Door deze groep partners in dezelfde staffel te plaatsen kunnen we hier gericht aanbod voor ontwikkelen.
Waarom veranderen de prijzen?
We hebben gekeken naar wat andere netwerkorganisaties doen en eerlijkere prijsstaffels op basis van bedrijfsgrootte en behoeften. De meeste partners gaan er op vooruit, slechts een paar groepen gaan iets meer betalen. Daarnaast passen we de prijzen ook aan volgens de jaarlijkse inflatiecorrectie.
Waarom verdwijnt de staffel voor bedrijven met 10-100 medewerkers?
De uitdagingen van elke organisatie zijn anders. Vanuit duurzaamheidsperspectief bekeken komen de uitdagingen van veel bedrijven met minder dan 50 medewerkers overeen. Ze zijn vaak wendbaarder, hebben weinig tijd en hebben nog geen OR en/of managementteam. Door deze groep partners in dezelfde staffel te plaatsen kunnen we hier gericht aanbod voor ontwikkelen. Net als voor de groep bedrijven met 50 tot 250 medewerkers.
Voor bedrijven met 10-100 medewerkers (oude staffel) kijken we in 2026 of ze meer of minder dan 50 medewerkers hebben. In 2026 betalen al deze bedrijven daarom het tarief dat hoort bij bedrijven met 1-50 medewerkers (nieuwe staffel). Vanaf 2027 betalen ze het tarief passend bij hun daadwerkelijke bedrijfsgrootte.
Kan ik met MVO Nederland nog werken aan kleinere impact- of ketenprojecten, zoals Coffee Uganda?
De afgelopen jaren hebben we samen veel mooie projecten uitgevoerd. Door de grote hoeveelheid - meestal met kleinere groepen bedrijven - maakten we niet overal impact. Bovendien beschikken we in ons netwerk over organisaties en NGO’s die veel beter zijn in dit soort projecten dan wij. Daarom ontwikkelen we dit soort projecten niet meer zelf. Uiteraard brengen we je wel graag in contact met bedrijven om in ketens mee samen te werken en koppelen we je actief aan organisaties om projecten op te starten.
Kan ik mijn idee voor een project met andere bedrijven pitchen?
Via onze Community en ons partneraanbod blijven we jullie verbinden aan potentiële samenwerkingspartners. Sparren over ideeën kan altijd, neem hiervoor contact op met je relatiemanager.
Werkt MVO Nederland nog aan de NEx-thema’s (Nieuwe Economie Index)?
Ook hier hebben we gekozen voor focus. Op basis van onderzoek naar de urgentie, waar partners behoefte aan hebben én natuurlijk waar wij het verschil kunnen maken bleven er twee hoofdthema’s over: circulariteit en biodiversiteit. De andere thema’s blijven ook belangrijk, maar zijn we als MVO Nederland minder actief op. Uiteraard verwijzen we bij die thema’s wél graag door naar kennispartners en experts binnen en buiten ons netwerk.
Blijft de NEx wel gemeten?
We werken op dit moment aan een nieuw onderzoek dat jaarlijks inzicht geeft in waar de economie staat én beter past bij onze nieuwe strategie. Daarover later meer.
Wat doet MVO Nederland op EU-duurzaamheidswetgeving zoals de CSRD en CSDDD?
We hebben gidsen, trainingen en intervisiegroepen rondom EU-wetgeving. Bekijk onze eventpagina voor het actuele aanbod. Straks vind je nog meer in onze Campus en Community.
Op wie richt het aanbod van MVO Nederland zich nu?
MVO Nederland is het platform duurzaam ondernemen. We richten ons op ondernemers, klein en groot, die veel met duurzaamheid bezig zijn of hier nog meer mee willen doen.
Kan ik nog wel events bezoeken?
Uiteraard. MVO Nederland is een onafhankelijke netwerkorganisatie. We verbinden graag partners aan andere partners om duurzaam zaken te doen.
Ik wil in contact komen met bedrijven uit het netwerk. Kan dit nog steeds?
Uiteraard. In onze nieuwe Community breiden we dit zelfs verder uit.
Hoe gaat het nieuwe aanbod zich onderscheiden van dat van een branchevereniging?
Wij zijn onafhankelijk en sector-overstijgend. We lopen voorop op het gebied van duurzaamheid. Met koplopers, kennispartners in ons netwerk en onze verbindende rol hebben we een unieke positie in Nederland.
Ik lees veel over kennis, tools en stappenplannen. Ontwikkelt MVO Nederland deze zelf?
Hoewel we zelf veel kennis en ervaring hebben, kunnen we dit niet zonder partners. Juist het samenbrengen van die die kennis en ervaring voegt waarde toe. Door kennispartners een rol te geven in programma’s versterken we dat nog meer.
Hoe plaats ik dat wat MVO Nederland gaat aanbieden binnen de ESG-thema’s?
Ons aanbod blijft zich richten op alle relevante thema's van ESG.
Wat houdt de Campus precies in?
In onze Campus krijg je als partner toegang tot praktische kennis, tools en formats die helpen om duurzaam ondernemen concreet te maken. Denk aan stappenplannen, webinars, e-learnings en praktische hulp bij inzicht, rapportage en strategie. Hiermee kun je zelfstandig aan de slag, op je eigen tempo.
Wat betekent de Community van MVO Nederland voor mij?
De Community richt zich op contact met gelijkgestemden. Via events en ons online platform deel je ervaringen, bouw je aan netwerk en doe je duurzaam zaken. Van meerdaagse trainingen tot netwerkbijeenkomsten, maar ook laagdrempeliger. Je hebt direct contact met andere bedrijven en experts en kunt toegang krijgen tot bijvoorbeeld een Community van directieleden.
Hoe zit het met een online community of platform? Wanneer?
We zijn op dit moment bezig met het inrichten van dit platform. Het komt beschikbaar voor kleine en grote partners. We verwachten begin 2026.
Wat houdt een marktveranderings- of transitieprogramma in?
Een transitieprogramma is een programma om een sector te veranderen. Dat doen we op dit moment met Boeren Natuurlijk (biodiversiteit in agrifood) en Textile District (circulariteit in de textiel). Een derde - en wie weet vierde - programma zijn in ontwikkeling. We gaan dit laten vallen onder de noemer Transitions. Wat zo’n programma kenmerkt is dat meerdere partijen samen een oplossing voor een maatschappelijk probleem in handen hebben. MVO Nederland brengt deze partijen samen om deze markt te veranderen richting een betere toekomst.
Kan ik als Partner gebruikmaken van onze Advocacy-activiteiten?
In onze public affairs-activiteiten (Advocacy) vertegenwoordigen wij ál onze partners. Wanneer we in gesprek gaan met politici in Den Haag of Brussel betrekken we bij voorkeur Selectpartners. Mocht je meer willen weten over het Selectpartnerschap, kijk dan eens op deze pagina.
Mocht je nog andere specifieke vragen hebben over jouw partnerschap, neem dan contact op met je relatiemanager of via contact@mvonederland.nl.