Laatst geüpdatet: donderdag 30 oktober 2025
De druk op internationale toeleveringsketens neemt toe. Grondstoffentekorten, klimaatverandering en geopolitieke ontwikkelingen maken duidelijk hoe kwetsbaar onze economie is. Nederlandse bedrijven merken dat leveringszekerheid geen vanzelfsprekendheid meer is en dat verduurzaming niet langer een keuze is, maar noodzaak.
Steeds meer bedrijven willen hun ketens versterken door verduurzaming en door met nieuwe partners samen te werken. Ze zien de kansen: kortere ketens, meer samenwerking, minder risico’s en een toekomstbestendige positie in de markt. Maar in de praktijk blijkt dat niet vanzelf te gaan. Waar begin je? Hoe vertaal je ambities en analyses naar échte actie? En hoe vind je de juiste zakenpartners?
Om die kloof te overbruggen organiseert MVO Nederland duurzame inkoopmissies: reizen waarin bedrijven nieuwe zakenpartners ontmoeten, bestaande relaties versterken en samen leren hoe je papieren inzichten omzet in concrete verbeteringen.
De eerste missie vindt plaats in 2026 en richt zich op de voedsel- en agrifoodsector in Colombia.
We spreken met Roxana de Raad, expert duurzame ketens bij MVO Nederland, over waarom dit juist nu zo belangrijk is en hoe de inkoopmissie bedrijven verder helpt.
“De wereld verandert snel. Door geopolitieke ontwikkelingen, klimaatverandering en grondstoffenschaarste staan leveringszekerheid en prijzen steeds vaker onder druk en hebben bedrijven te maken met andere uitdagingen dan een paar jaar geleden. Bedrijven zien daarom steeds meer in dat werken aan een sterke keten geen ‘nice to have’ is maar gewoon common business sense.
Bedrijven hebben bijvoorbeeld steeds meer te maken met wetgeving, klantverzoeken en ambities op bijvoorbeeld Co2 reductie of mensenrechten, maar die zijn soms lastig om te zetten in actie als je je keten niet kent of niet over de juiste relaties beschikt. Ook zien we dat veel bedrijven op zoek zijn naar nieuwe ketens of nieuwe partners. Niet alleen vanuit risicobeheersing, maar omdat ze bijvoorbeeld groeien of uit meerdere regio’s willen sourcen.
Verduurzaming in de keten hangt dus sterk samen met inkoopbeslissingen. En die raken niet alleen de kosten, maar ook continuïteit en reputatie. Wie zijn keten en ketenpartners goed kent en versterkt, verkleint risico’s en vergroot zijn toekomstbestendigheid.
“Veel bedrijven willen hun ketens verduurzamen, of zoeken nieuwe toeleveranciers, maar weten niet goed hoe ze dat moeten aanpakken. Ze hebben de wil, maar missen vaak de weg. En de tijd.
In veel organisaties wordt inmiddels hard gewerkt aan due diligence en CSRD-rapportages. Er worden risico’s in kaart gebracht, vragenlijsten ingevuld en leveranciers doorgelicht. Maar dan komt de lastigste stap: het vertalen van kennis en analyses naar concrete acties. Hoe ga je om met partners aan de andere kant van de wereld? Wat als daar nog vele schakels tussen zitten je moet samenwerken met partners dichterbij in je keten? En wat als uit je analyses blijkt dat je misschien beter op zoek kunt gaan naar andere materialen of grondstoffen en hiervoor dus ook andere partners nodig hebt?
Daarbij ontbreekt vaak het inzicht in de lokale context en contacten. Bedrijven weten wel dat er risico’s zijn, maar niet precies waar of waardoor die ontstaan, laat staan hoe ze er samen met lokale producenten iets aan kunnen veranderen. Wat betekent duurzaamheid bijvoorbeeld voor een boerencoöperatie in Colombia, of voor een fabriekseigenaar in Bangladesh? En hoe wordt hun business geraakt door de gevolgen van klimaatverandering , marktwerking of andere omstandigheden? Uiteindelijk raakt dat jouw eigen business dus ook en hierover in gesprek gaan met elkaar is vaak al lastig maar brengt heel veel.
Het vinden van betrouwbare nieuwe partners, ook voor verbetertrajecten bijvoorbeeld, blijft daarin ook een uitdaging en tijdrovend proces. Er zijn talloze bedrijven en initiatieven en data online te vinden, maar een goede zakenrelatie en vertrouwen bouw je niet via een excel of een auditrapport. Dat ontstaat pas wanneer je elkaar ontmoet, begrijpt en samenwerkt.
Dáár ligt precies de waarde van duurzame inkoopmissies: ze brengen bedrijven letterlijk dichter bij hun keten en helpen ze nieuwe ketens bouwen.
“Veel bedrijven zitten nog midden in de zoektocht naar wat er in hun keten beter kan, hoe ze dat kunnen aanpakken en welke partners hierbij horen. Juist daarbij willen we met de duurzame inkoopmissies helpen. We brengen bedrijven letterlijk dichter bij hun keten.
Een belangrijk onderdeel van de missie is dan ook matchmaking. We brengen bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe, duurzame leveranciers in contact met lokale ondernemers. Tegelijkertijd faciliteren we ontmoetingen met lokale ngo’s voor bedrijven die samen met hun bestaande partners verbeteringen willen doorvoeren in hun keten, bijvoorbeeld op het gebied van arbeidsomstandigheden of klimaatimpact. Die combinatie van nieuwe contacten, leren, ervaren en samenwerken maakt de missie zo waardevol.
Je kunt het zien als een tussenvorm tussen een handelsmissie en een studiereis: niet perse gericht op deals, maar op verantwoord inkopen en samenwerking want juist dat vormt de basis voor een toekomstbestendige keten en kunnen voldoen aan wetgeving.
Onze eerste duurzame inkoopmissie gaat naar Colombia. We nemen Nederlandse voedsel- levensmiddelen en agrifoodbedrijven letterlijk mee de keten in. Tijdens de vijfdaagse reis bezoeken we duurzame producenten, lokale boeren en coöperaties, koppelen we bedrijven aan potentiele nieuwe toeleveranciers en gaan we in gesprek met ngo's en overheden. Zo krijgen deelnemers een realistisch beeld van de lokale context, de risico’s én de kansen in hun keten.
Het programma wordt samengesteld op basis van de wensen van de deelnemers. We kijken naar de productgroepen en grondstoffen waar hun inkoop zich op richt en stemmen daar de bezoeken en matchmaking op af. Voor Colombia zijn dat bijvoorbeeld avocados, bananen, koffie, tropisch fruit of palmolie. Zo sluit de missie optimaal aan bij de wensen en behoeften van de bedrijven die meegaan.
We willen een brede groep bedrijven aanspreken met deze missie: van cateraars tot groothandels, van importeurs tot retailers, voedselmerken en alles er tussen in. Juist die mix zorgt voor waardevolle inzichten. We roepen bedrijven ook vooral op om samen met reeds bestaande ketenpartners deel te nemen omdat je dan…. Bovendien zien we vaak dat er tijdens missies binnen de deelnemers vaak onverwachte en innovatieve samenwerkingen ontstaan. Ze hebben vaak vergelijkbare uitdagingen of behoeften en door met elkaar op te trekken, ontstaan er kansen waar ze eerder nog niet aan gedacht hadden.
“Een traditionele handelsmissie draait om marktkansen: nieuwe afzetmarkten, export, groei. Deze missies draaien om ketenkansen: hoe maak je jouw bestaande keten toekomstbestendig, en hoe vind je nieuwe partners die daarbij passen?
We werken daarvoor nauw samen met lokale organisaties die we goed kennen en die over sterke lokale netwerken beschikken. Zij zoeken nieuwe partners die passen bij de wensen van de deelnemers. Ook verzorgen we ontmoetingen met lokale stakeholders en ngo’s die je van meer lokale context en data kunnen voorzien, bijvoorbeeld voor je eigen due diligence proces of risicoanalyses. Deze organisaties zijn vaak ook al betrokken bij lokale duurzaamheidsprojecten waar je als bedrijf zo op in kunt stappen. Denk bijvoorbeeld aan projecten voor regeneratieve landbouw en inkomensverbetering bij boeren, of verbetering van arbeidsomstandigheden in fabrieken. Hiermee kun je als deelnemer gelijk over gaan tot concrete acties en daarmee bespaar je ook nog eens een hoop tijd en geld.
Naast nieuwe contacten, verbeterde relaties en concrete toegang tot projecten, helpt deelname ook bij andere zaken. Door de kennis en inzichten die bedrijven opdoen tijdens de reis en de gesprekken die ze met lokale stakeholders voeren, hebben ze ook veel kwalitatieve data tot hun beschikking die ze weer kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld prioritering van risico’s en verbeteracties, het verrijken van Dubbele Materialiteit Analyses of CSRD rapportages.
Wat ook uniek is, is dat deze eerste missie mede mogelijk wordt gemaakt door Invest International. Die biedt verschillende financieringsmogelijkheden voor ondernemers die importeren en investeren in landen zoals Colombia. Vooral interessant voor bedrijven die nieuwe ketens willen bouwen.
“Wij zijn de verbinder. We brengen duurzame vraag en aanbod bij elkaar en stimuleren samenwerking in de keten. Tijdens de missie zorgen we dat bedrijven de juiste lokale partners ontmoeten, van producenten en leveranciers tot kennisinstellingen en maatschappelijke organisaties. Zo ontstaat een omgeving waarin partijen niet alleen kennis delen, maar ook praktisch toe kunnen passen en samen aan de slag kunnen met nieuwe oplossingen en ketens.
Ik heb zelf + 12 jaar ‘gewone’ handelsmissies georganiseerd, ook naar belangrijke landen die verder van ons af staan, zoals Colombia. Uit persoonlijke ervaring en die van de honderden bedrijven met wie ik pad ben geweest, kan ik zeggen dat deelname bedrijven een hoop oplevert. Het bespaart tijd en geld, levert veel waardevolle connecties en inzichten op, versnelt en vergroot nieuwe business kansen. En wat ik eigenlijk keer op keer de leukste uitkomst van een missie vind, is dat de bedrijven die deelnemen onderling met elkaar gaan werken en zo veel meer bereiken. Ik heb daardoor al veel mooie initiatieven zien ontstaan, ook in Colombia. Alles valt of staat wel bij goede matchmaking en kwalitatieve bezoeken. Daarom werken we hiervoor ook samen met het Holland House in Colombia.
“Dat verduurzamen niet begint bij papieren exercities, maar bij persoonlijke relaties en samenwerking.”
De eerste duurzame inkoopmissie vindt plaats in Colombia voor de voedsel- en agrifoodsector van 9 t/m 13 maart 2026. Meer informatie over deelname vind je hier: Duurzame inkoopmissie Colombia | MVO Nederland
Analyse verkiezingsprogramma's MVO Nederland
Iets meer dan de helft van de politieke partijen heeft in het verkiezingsprogramma in meer of mindere mate concrete plannen voor de economie van de toekomst.
Deze partijen zorgen samen voor een doorbraak in regeneratieve landbouw
Voor het eerst hebben partijen door de hele voedselketen structurele afspraken gemaakt over de inkoop bij een regeneratieve, natuurlijke boer: vijftien producten van boer Cornelis Mosselman liggen in het assortiment bij horecagroothandels Bidfood en Van Gelder Nederland
Dit is waarom MVO Nederland een landbouwdebat organiseert
Marije Perdon is manager communicatie & public affairs bij MVO Nederland. We spreken haar over het landbouwdebat dat MVO Nederland 2 oktober 2025 organiseerde in samenwerking met de TAPP Coalitie en de Jonge Klimaatbeweging.
Een belangrijke stap in het toekomstbestendig maken van jouw bedrijf is je aansluiten bij MVO Nederland. Ben je werkzaam bij mkb of grootbedrijf? En wil je samen met andere bedrijven werken aan de nieuwe economie? Word dan partner.