Tassenmerk MYOMY meet eigen positieve impact

MYOMY is een fair trade tassenmerk dat als een van de weinige sociale startups is doorgebroken naar de mainstreammarkt. De iconische ‘My Paper Bag’ en opvolgers zijn in tientallen landen te koop. Toch heeft oprichter Marja Baas nog een missie: haar klanten en ondernemers inspireren om door het leven te gaan als ‘positive icon’. Hoe krijg je dat voor elkaar?

In mei 2017 startte MYOMY de campagne ‘Positive Icons’. Het idee: niet alleen de tassen van MYOMY zijn iconen van positieve impact, maar de dragers ervan kunnen dat ook zijn. Vanuit India kwam de directeur van MYOMY’s tassenatelier over om die boodschap kracht bij te zetten. Bekende MYOMY-dragers – zoals Victoria Koblenko en MVO Nederland-directeur Maria van der Heijden – sloten zich aan, evenals honderden onbekende fans.

Fair trade en duurzaam vanaf het begin

“We zijn dit bedrijf in 2009 met het steunen van een fair trade tassenatelier in Calcutta”, vertelt Baas. “We kozen voor fair trade-productie omdat het garandeert dat de tassenmakers veilig kunnen werken, eerlijk worden betaald en opleidingen kunnen volgen. Uiteraard komt er geen kinderarbeid of gedwongen arbeid aan te pas.

Vervolgens hebben we samen met de looier in Calcutta gewerkt aan een milieuvriendelijker variant leer. Daarbij keken we naar de veiligheid voor de medewerkers van de looierij, energiegebruik en afval. Zo zijn we op een looimethode uitgekomen die nauwelijks chroom vergt en het Eco Leather Mark draagt. Verder is de looierij ‘silver-rated’ bij de Leather Working Group, het meest gezaghebbende certificaat voor leerlooierijen.”

Hoe duurzaam zijn we echt?

Desondanks was de positieve impact voor MYOMY nog te ongrijpbaar. Wat betekent een eerlijk loon eigenlijk voor het gezinsleven van de medewerkers? Hoe duurzaam is wet-white leer? Heb je met deze maatregelen voldaan aan de eisen die je mag stellen aan duurzame en eerlijke leren tassen? MYOMY regelde een IMVO-voucher en vroeg adviesbureau Rainbow Collection om het uit te zoeken.

Rainbow Collection constateerde onder meer dat de productiemedewerkers een langdurig dienstverband en een eerlijk loon krijgen, zowel in de looierij als in het tassenatelier. Daardoor kunnen deze mensen een goed bestaan opbouwen, zijn ze relatief autonoom en gelukkig, kunnen ze naar de dokter en kunnen ze hun kinderen naar school brengen. Allemaal zaken die niet vanzelfsprekend zijn voor veel werkende Indiërs.

Wat het leer betreft: de looierijmedewerkers krijgen beschermende kleding aangeboden, maar ze dragen het niet altijd, omdat ze het zelf oncomfortabel vinden. “Nu werkt de looier aan een comfortabel alternatief. De looierij gebruikt relatief weinig energie en water, heeft een goede afvalzuivering en hergebruikt zoveel mogelijk het chroom dat wordt gebruikt bij het looien.”

Bovendien stapt MYOMY vanaf eind juni 2017 over op zeevracht, in plaats van luchtvracht. Dat scheelt flink in de CO2-uitstoot voor het transport van de tassen.

Koeien niet gemasseerd

Als consumenten kritische vragen stellen aan MYOMY, gaat het meestal over heel andere zaken: het leven van de koeien waarvan het leer is gemaakt. “Mensen vragen soms letterlijk of de koeien wel gemasseerd worden. Onze producenten lachen daar hartelijk om. In India gaan drie op de vijf kinderen niet naar school. Hun prioriteit ligt echt ergens anders. En die van ons eerlijk gezegd ook.”

Toch interesseert MYOMY zich wel degelijk voor de herkomst van de huiden. “De koeien leven in de omgeving van het slachthuis en de looierij, zodat de huiden niet gezouten hoeven te worden voor vervoer. Dat scheelt enorm veel milieubelasting. Het welzijn van de koeien is lastiger te garanderen, maar dat wordt onze volgende prioriteit.”

“Ik wil een positieve bijdrage leveren aan het leven van mensen en dieren en daarbij het milieu zo min mogelijk schaden”, zegt Baas. “Daarnaast wil ik consumenten uitnodigen hun duurzame keuzes uit te dragen en ondernemers laten zien dat je commercieel succesvol kunt zijn met een sociale onderneming.”

IMVO-voucher

MYOMY verduurzaamde de keten door eerst grondig onderzoek te doen met behulp van de IMVO-voucher.

Over IMVO-vouchers

Voor het midden- en kleinbedrijf met internationale en duurzaamheidsambities bood MVO Nederland in samenwerking met het Ministerie van Buitenlandse Zaken van 2012 tot 2022 financiële ondersteuning via de IMVO-voucher. IMVO staat voor Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Deze voucher gaf recht op 50 procent korting op advieskosten met als doel de internationale supply chain te verduurzamen. De voorbije jaren profiteerden al meer dan 300 bedrijven van de IMVO-voucher. In 2022 is de laatste ronde vouchers toegekend en kan je geen aanspraak meer maken op een IMVO-voucher.

Meer doen met MVO Nederland?

MVO Nederland zal zich blijven inzetten voor duurzame handel en IMVO. Bekijk bijvoorbeeld onze MVO Risico Checker om kosteloos een korte check te doen waarin je ontdekt welke internationale mvo-risico’s je loopt met jouw handelsactiviteiten. En natuurlijk wat je kunt doen om die risico’s te beperken.