Kledingbedrijf Schijvens Corporate Fashion versterkt de positie van Pakistaanse vrouwen

Familiebedrijf Schijvens Corporate Fashion ontwerpt en maakt al sinds 1863 bedrijfskleding voor een groot scala aan retailers. Onder andere Albert Heijn, Kruidvat en NS zijn bekende klanten van de kledingmaker.  Maar niet alleen de roemruchte geschiedenis en het klantenbestand maken Schijvens trots. Het bedrijf zet zich namelijk in voor een eerlijke en duurzame productieketen. Schijvens omarmt de circulaire economie: momenteel is driekwart van wat het bedrijf produceert duurzaam en dat aandeel moet nog groter worden.

Onderzoek 

Naast deze doelstelling ontwikkelt Schijvens zich ook op andere vlakken van duurzaam ondernemen. Zo wilde de kledingproducent inzetten op de empowerment van vrouwen in hun Pakistaanse handelsketen. Schijvens gebruikte de IMVO-voucher voor advies voor dit project. 

Waar te beginnen? Schijvens schakelde de hulp in van Rabia Suljuk, een adviseur met de benodigde kennis, ervaring en achtergrond voor het project over empowerment van vrouwen. Tot het vooronderzoek behoorde een risicobeoordeling en een plan van aanpak. Ook het bij elkaar brengen van diverse stakeholders was een essentiële stap.  De kick-off vond plaats in Karachi en lokale partners gingen met elkaar om de tafel. Daaruit volgde een concreet tijdspad voor het project. Ook zijn de voorbereidingen voor het uiteindelijke programma gestart. En die waren nodig, want het project zal zo’n drie jaar duren met als doel het daarna te repliceren.  

Resultaat

Het advies maakte volgens de ondernemers duidelijk welke thema’s naast gendergelijkheid van belang zijn en met gender samenhangen.  Het opzetten van het empowermentproject creëert werkgelegenheid, maar dat is niet het enige. Drie groepen vrouwen gaan met dit project ook hun sociale, communicatieve en financiële vaardigheden versterken. Dat versterkt hun zelfverzekerdheid, inkomen en gelijkwaardigheid in de samenleving. En dat geeft dan weer een impuls aan de lokale economie, wat belangrijk is om armoede te bestrijden. Voordelen te over dus.  

De IMVO-voucher financierde het voorwerk. Nu gaat het echte project beginnen. Daarbij staat de empowerment van de vrouwen uit de fabrieken centraal staat.

- Jeske van Korven, CSR specialist bij Schijvens

Schijvens beseft dat de culturele aspecten als praten met stakeholders en families belangrijk maar ook tijdrovend zijn voor het proces. Daarom is het kledingbedrijf tevreden met het onderzoek dat ze dankzij de IMVO-voucher konden uitvoeren.  

Over IMVO-vouchers

Voor het midden- en kleinbedrijf met internationale en duurzaamheidsambities bood MVO Nederland in samenwerking met het Ministerie van Buitenlandse Zaken van 2012 tot 2022 financiële ondersteuning via de IMVO-voucher. IMVO staat voor Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Deze voucher gaf recht op 50 procent korting op advieskosten met als doel de internationale supply chain te verduurzamen. De voorbije jaren profiteerden al meer dan 300 bedrijven van de IMVO-voucher. In 2022 is de laatste ronde vouchers toegekend en kan je geen aanspraak meer maken op een IMVO-voucher.

Meer doen met MVO Nederland?

MVO Nederland zal zich blijven inzetten voor duurzame handel en IMVO. Bekijk bijvoorbeeld onze MVO Risico Checker om kosteloos een korte check te doen waarin je ontdekt welke internationale mvo-risico’s je loopt met jouw handelsactiviteiten. En natuurlijk wat je kunt doen om die risico’s te beperken.