HAVEP zoekt partners voor nieuwe duurzaamheidsambities

Bij bedrijfskleding merk HAVEP zijn de ambities op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog. HAVEP wilde een scherpere duurzaamheidstrategie formuleren, waarin impact centraal staat. Daarvoor wil de organisatie de keten onder de loep nemen, zien waar ze meer verschil kunnen maken en pilots starten met innovatieve partijen die werken met duurzame materialen. Met behulp van de IMVO-voucher startte HAVEP een onderzoek.

Onderzoek

Om het ketenonderzoek in goede banen te leiden, is gebruik gemaakt van de expertise van Jop Blom van Beholding. Beholding is begonnen met het in kaart brengen van alle ketenpartners en het identificeren van waar in de keten er echt verschil kan worden gemaakt door outside the box te denken. Vervolgens is geïdentificeerd waar er milieu-impact kan worden gemaakt door bijvoorbeeld over te stappen op nieuw soort materialen. Hiervoor is in kaart gebracht wat er allemaal aan innovaties bruikbaar is binnen de workwear industrie en een lijst van bijbehorende bedrijven samengesteld.

Resultaten

De geselecteerde innovaties en bedrijven zijn geanalyseerd aan de hand van een speciale score kaart. Dit resulteerde in een short list van potentiëlen partners, waardoor HAVEP een goed inzicht heeft in welke duurzame partijen zich in de markt bevinden. Het relevante netwerk en het aantal samenwerkingen is als gevolg van het onderzoek sterk uitgebreid.

Voor HAVEP zorgde het onderzoek verder voor meer inzicht in de eigen keten en de impact daarvan op mens en milieu. Maar ook voor kennis op het gebied van duurzame innovaties in de textielindustrie en hoe dat eventueel bij hun leveranciers eruit zou kunnen zien. Ook zorgde het voor meer inspiratie voor verdere verduurzaming.

Vervolgstappen

Door het onderzoek zijn er samenwerkingen opgestart met innovatieve start-ups, wordt er deelgenomen aan diverse circulaire projecten en wordt er gewerkt aan een “design for circularity” checklist.

Over IMVO-vouchers

Voor het midden- en kleinbedrijf met internationale en duurzaamheidsambities bood MVO Nederland in samenwerking met het Ministerie van Buitenlandse Zaken van 2012 tot 2022 financiële ondersteuning via de IMVO-voucher. IMVO staat voor Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Deze voucher gaf recht op 50 procent korting op advieskosten met als doel de internationale supply chain te verduurzamen. De voorbije jaren profiteerden al meer dan 300 bedrijven van de IMVO-voucher. In 2022 is de laatste ronde vouchers toegekend en kan je geen aanspraak meer maken op een IMVO-voucher.

Meer doen met MVO Nederland?

MVO Nederland zal zich blijven inzetten voor duurzame handel en IMVO. Bekijk bijvoorbeeld onze MVO Risico Checker om kosteloos een korte check te doen waarin je ontdekt welke internationale mvo-risico’s je loopt met jouw handelsactiviteiten. En natuurlijk wat je kunt doen om die risico’s te beperken.