Biota Nutri gaat voor biologische groenten en fruit

Biota Nutri maakt en ontwerpt organische en biologische meststoffen voor de agrarische sector. Met deze Voucher-aanvraag hebben ze een marktonderzoek uitgevoerd in Colombia om de afzetmarkt van hun producten in kaart te brengen.

Niels van Heeren (Terragrow Latin America) heeft hiervoor lokaal onderzoek naar gedaan en potentiële klanten bezocht.  Door middel van interviews met de lokale boeren is in kaart gebracht wat de wensen zijn, waar ze tegen aan lopen, welke middelen ze nu gebruiken en hoe ze open staan voor Organische of biologische meststoffen. Vanuit het onderzoek hebben ze een lijst van potentiële boeren opgeleverd gekregen met daarbij de resultaten van de interviews.  

Uit het onderzoek worden een tiental terugkomende problemen gepresenteerd die voor een lagere opbrengst, kwaliteit of ziektes zorgen. De belangrijkste zijn een overschot aan stikstof en een tekort aan calcium. Dit zijn bekende problemen in de agrarische sector waarop veel onderzoek naar gedaan wordt.    

Stikstof en calium

Biota Nutri heeft voor het stikstof probleem al een organische meststof ontwikkeld en hebben hiervoor dus een afzetmarkt voor gevonden. Ze hebben ook een strategie advies gekregen van Niels over hoe de markt te benaderen. Rechtstreeks of via dealers, grote farms of juist naar de smallholders.      

Voor het calcium tekort is Biota Nutri een nieuw product aan het ontwikkelen waar ze nu in de laatste testfase zitten. Hier wordt nu op basis van monsters de oplosbaarheid van het calcium getoetst. Aangezien stikstof en calcium in de bodem veel samenhang hebben is het belangrijk dat deze stoffen in een goede balans zitten. Zo ontstaat er meer opbrengst en minder uitval/afval van de producten.     

Als follow-up gaan ze de markt benaderen. Ook gaan ze het calcium product verder ontwikkelen zodat het de markt op kan. We gaan zwaarder inzetten op advies met een serieuze website als kennisbasis. Plus, we richten ons meer op bepaalde gewassen als avocado, passiefruit, limes en tomaten. 

Over IMVO-vouchers

Voor het midden- en kleinbedrijf met internationale en duurzaamheidsambities bood MVO Nederland in samenwerking met het Ministerie van Buitenlandse Zaken van 2012 tot 2022 financiële ondersteuning via de IMVO-voucher. IMVO staat voor Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Deze voucher gaf recht op 50 procent korting op advieskosten met als doel de internationale supply chain te verduurzamen. De voorbije jaren profiteerden al meer dan 300 bedrijven van de IMVO-voucher. In 2022 is de laatste ronde vouchers toegekend en kan je geen aanspraak meer maken op een IMVO-voucher.

Meer doen met MVO Nederland?

MVO Nederland zal zich blijven inzetten voor duurzame handel en IMVO. Bekijk bijvoorbeeld onze MVO Risico Checker om kosteloos een korte check te doen waarin je ontdekt welke internationale mvo-risico’s je loopt met jouw handelsactiviteiten. En natuurlijk wat je kunt doen om die risico’s te beperken.