B2B-platform 1-2 Taste helpt duurzame leveranciers met ondernemingskansen

1-2 Taste brengt ondernemers in de voedselindustrie bij elkaar. Je kunt het zien als een digitale markt waar producenten ingrediënten en diensten kunnen inkopen. Daarvan maken zij weer innovatieve en gezonde producten om aan de klant te leveren. 1-2 Taste wilde duurzame leveranciers in het bijzonder stimuleren. Met de IMVO-voucher ging 1-2 Taste aan de slag om deze duurzame ondernemers goed de markt op te helpen.

Op zoek naar een groene kans

Stel: je wilt als leverancier duurzame en gezonde producten verkopen. Waar kun je dan het beste beginnen? De voedselindustrie kent veel grote spelers en voor duurzame initiatieven is niet altijd plek. Het kan ook lastig zijn te voldoen aan de toegangseisen van de markt en om goed te concurreren. Het platform 1-2 Taste brengt kopers en verkopers met elkaar in contact om dit proces makkelijker te maken.

De markt op

Met een overzichtelijk dashboard kan de inkoper ingrediënten bestellen, maar ook kleurstof of bijvoorbeeld materialen om het voedsel extra structuur te geven. Denk bijvoorbeeld aan zetmeel. Ook zijn er filters, bijvoorbeeld voor organische of veganistische producten.

Niet alleen de site zelf biedt duurzame opties. Ook 1-2 Taste ging actief aan de slag met het stimuleren van de ondernemers. Hiervoor gebruikten ze de IMVO-voucher en sloegen ze de handen ineen met ProFound. Dit bureau geeft marktadvies aan ondernemers die kansen zoeken op het gebied van natuurlijke ingrediënten.

We raden de voucher aan: het hele project maakt je nog bewuster van de complexiteit van ketens.  

Jasper Schouten, Co-Founder and CEO 1-2 Taste

Betere impact en inkomen met IMVO-voucher 

Met behulp van de IMVO-voucher heeft 1-2 Taste de leveranciers Agrea en Serendipol opgeleid en klaargestoomd om hun producten op het platform te verkopen. Binnenkort komen deze bedrijven online. Het advies ging over het gebruik van regeneratieve cultivering van land. Regeneratieve landbouw zorgt voor herstel van de natuur en gaat dus nog verder dan duurzame landbouw, waarbij wordt gekeken naar een lagere milieu-impact. 

Methodes die hier mee te maken hebben zorgen niet alleen voor een verbetering op de lange termijn, maar moeten ook zorgen voor verbetering in inkomen. 1-2-Taste geeft namelijk een kortere route naar de markt.  

En de volgende stap? 1-2 Taste wil producten van de coöperaties verkopen op de Europese markt. Zo is er voor de boeren een betere kans op een leefbaar loon en een grotere businesscase voor regeneratief boeren.

Over IMVO-vouchers

Voor het midden- en kleinbedrijf met internationale en duurzaamheidsambities bood MVO Nederland in samenwerking met het Ministerie van Buitenlandse Zaken van 2012 tot 2022 financiële ondersteuning via de IMVO-voucher. IMVO staat voor Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Deze voucher gaf recht op 50 procent korting op advieskosten met als doel de internationale supply chain te verduurzamen. De voorbije jaren profiteerden al meer dan 300 bedrijven van de IMVO-voucher. In 2022 is de laatste ronde vouchers toegekend en kan je geen aanspraak meer maken op een IMVO-voucher.

Meer doen met MVO Nederland?

MVO Nederland zal zich blijven inzetten voor duurzame handel en IMVO. Bekijk bijvoorbeeld onze MVO Risico Checker om kosteloos een korte check te doen waarin je ontdekt welke internationale mvo-risico’s je loopt met jouw handelsactiviteiten. En natuurlijk wat je kunt doen om die risico’s te beperken.