Informatiepunt

Praktijkvoorbeeld

Carbo Group B.V. reduceert de uitstoot van CO2 en roet, gebruikt grondstoffen efficiënter en wekt groene energie op bij de productie van houtskool en briketten.

MVO Summer School 2012

26 juli: Kirkman Company

Op donderdag 26 juli verzorgde Kirkman Company alweer de 4e sessie van de MVO Summer School. Doel van de bijeenkomst: het leren en het creëren van een Shared Value Business Model.

Creating Shared Value: de grondlegger

De bijeenkomst wordt afgetrapt door Lars Moratis, hoofd van de MVO Nederland Academie. Hij introduceert de grondlegger van de Creating Shared Value-theorie: Harvard Professor Michael E. Porter. “Hij is de Shared Value-guru,” aldus Lars Moratis. Maar wat wordt er onder Creating Shared Value verstaan? Hoe pas je het toe binnen een bedrijf?

Gebrek aan motivatie

Filling the gaps and failures in society. Dat doen ondernemers al sinds de Romeinse tijd. Bijvoorbeeld door het verbeteren van slechte wegen. “Ook wij hebben veel gaps en failures in onze samenleving”, zegt Guido Braam, managing partner van Kirkman Company en gastheer van de dag. “Toch hebben we nog lang niet alles opgelost. De belangrijkste reden voor dit gebrek? Motivatie.”

Simon Sinek

Om zijn argument te onderbouwen verwijst Guido Braam naar de theorie van Simon Sinek. Deze stelt dat gemiddeld presterende bedrijven vooral praten over wat ze doen. Uiterst succesvolle bedrijven praten juist over waarom ze iets doen. “Veel bedrijven vergeten na verloop van tijd waarom ze bestaan. Juist door stil te staan bij het ‘waarom’ kun je als bedrijf bestaansrecht opbouwen.”

Hij gebruikt  zijn eigen bedrijf als voorbeeld om dit te illustreren. Kirkman Company is de afgelopen jaren heel erg op zoek gegaan naar het ‘waarom’. Uiteindelijk kwamen ze tot de conclusie dat hun bestaansrecht is gebaseerd op het feit dat zij als bedrijf verandering in werking kunnen zetten. ”Dit geloof komt ook terug in onze producten en diensten.” 

Meervoudige waarde

Guido Braam: “MVO en het ‘waarom’ van een organisatie liggen in feite heel dicht bij elkaar. Door te zoeken naar de essentie van waarom je iets doet, kun je een heel nieuw verdienmodel creëren. Hiervoor moet je op zoek naar meervoudige waardecreatie. Waardecreatie dat niet alleen is gericht op het maken van winst.”

Winst behalen

Volgens Guido Braam valt de meeste winst tegenwoordig vooral te halen op nieuwe markten en nieuwe business modellen waarmee je maatschappelijke waarde (societal value) creëert. Als voorbeeld noemt hij Ford. Sinds 2012 levert dit bedrijf niet langer auto’s maar mobiliteit. De omslag in hun denken zorgt voor maatschappelijke waardecreatie. Ook op het gebied van innovatie is societal value een goed focusgebied.

Aan de slag met shared value

Vanwege het mooie weer gaan de deelnemers vervolgens zelf in de tuin aan de slag  met een  shared value business model.  Ze deden dit aan de hand van het Model Canvas. 3 sectoren zijn hierbij vertegenwoordigd: voedsel, zorg en energie. De groepen werken hun gezamenlijke droom, het ‘waarom’,  uit tot een shared value business model en presenteren deze aan de groep in een pitch. De winnaar wordt bepaald door de oude vertrouwde applausmeter.   

Pitch

De 3 business modellen die worden gepitched lopen erg uiteen. Zo moet een interactief scrabbleset, ‘the Grey Station’, de afstand tussen oud en jong verkleinen. De coöperatie Boer zoekt klant wil de boer dichter naar de consument brengen. En het loket TECL wil mensen ontzorgen voor technisch comfort. Alle concepten hebben 1 ding gemeen: tevreden consumenten en daarmee een blijere samenleving.

Winnaar

En de winnaar? De applausmeter bleek helaas niet erg betrouwbaar. Daardoor moesten TECL en coöperatie Boer zoekt klant het met een gedeelde eerste plek doen.