Echte prijzen: de vervuiler betaalt en fiscale vergroening

Het is een klassieker in het denken over duurzaam ondernemen: reken ‘echte’ prijzen voor goederen en diensten. Voor wie ook maar een greintje vertrouwen heeft in het marktmechanisme is de logica zo klaar als een klontje: als vervuilen duurder wordt, loont het om schoon te produceren. Als het uitstoten van CO2 geld kost, zijn bedrijven eerder geneigd klimaatvriendelijk te werken. In de nieuwe economie werkt het zo. De vervuiler betaalt.

Echte prijzen op de NEx 2024

De score voor echte prijzen daalt fors: van 19,7 procent naar 13,7 procent. Veruit de belangrijkste oorzaak? Het overheidsbeleid dat volgde op de energiecrisis. De prijsplafonds voor aardgas waren wellicht noodzakelijk om de winter door te komen, maar ook goedbedoelde fossiele subsidies staan haaks op het idee dat de vervuiler betaalt.

Op de agenda tot 2025

Voor bedrijven

De klimaatactivisten van Extinction Rebellion wisten de aandacht goed vast te houden in 2023. Opmerkelijk is dat ook flink wat vertegenwoordigers van het duurzame bedrijfsleven het doel van de actievoerders onderschrijven: een einde aan de fossiele subsidies. Demissionair minister Rob Jetten pakte de handdoek op, en begon een coalitie met landen die dat tot beleid willen maken. Zet dit thema dan ook hoog op de agenda en vraag je af: wat blijft er over van de winst zonder fossiele belastingvrijstellingen?

Voor politiek en beleidsmakers

Het belastingstelsel op de schop, dat is dé manier om ervoor te zorgen dat er een ‘echte prijs’ wordt betaald en er een gelijk speelveld komt voor alle ondernemers. Maatregelen, heffingen en verlagingen - zoals verschuiving van de belasting op arbeid naar grondstoffen en vervuiling, het verlagen van de btw op circulaire producten, een en bredere CO2-prijs – maken duurzame producten voordeliger en niet-duurzame producten duurder, waardoor de vervuiler uiteindelijk betaalt. 

Interview: Rob van den Dool (Yumeko) over de echte prijs van bad- en beddengoed

Shifuku is een Japans woord voor het fijne gevoel dat je krijgt als je je in een warm bed nestelt. Precies dat gevoel heeft Rob van den Dool al veertien jaar bij Yumeko, producent van duurzaam bad- en beddengoed. We spreken Rob in de showroom en kantoor, gelegen in een prachtig pand aan de Herengracht, Amsterdam. Het is de dag na de kerstborrel. Er zijn maar weinig mensen aanwezig. We vermoeden dat ze nog lekker liggen te slapen onder een van de Yumeko-dekbedden. En geef ze eens ongelijk.

3 tips voor echte prijzen in jouw bedrijf

1. Betaal voor je CO2-uitstoot

De handel in carbon credits lag in 2023 onder vuur. Dat dat systeem kinderziektes heeft betekent echter niet dat je moet stoppen met betalen voor je onvermijdbare CO2-emissies. De term ‘compensatie’ is uit de gratie, maar er zijn genoeg betrouwbare partners die je kunnen helpen met ‘climate finance’.

2. Betaal mee bij een UPV

Voor steeds meer productgroepen komen regelingen voor ‘uitgebreide producentenverantwoordelijkheid’ (UPV). Dat houdt in dat een producent moet meebetalen aan het oplossen van problemen in de keten. Textiel, elektronica en plastics lopen voorop, maar bereid je vast voor op een UPV-regeling voor jouw sector.

3. Investeer in je personeel

De inflatie was hoog afgelopen jaren, bestaanszekerheid is hét grote thema in de politiek. Daarnaast kampen veel sectoren met personeelstekorten en wordt arbeidsmigratie eerder moeilijker dan makkelijker. Investeer dus in je eigen mensen, met betere lonen of ruimte voor groei op andere gebieden.

Aan de slag met echte prijzen

Zo ga je zelf aan de slag met echte prijzen.

Voor Partners

Aan de slag met CO2-beprijzing

Voor als je aan de slag wil met CO2-beprijzing in jouw organisatie.

Voor Partners

Doe mee met MVO Nederland

Een belangrijke stap in het toekomstbestendig maken van jouw bedrijf is je aansluiten bij MVO Nederland. Ben je werkzaam bij mkb of grootbedrijf ? En wil je samen met andere bedrijven werken aan de nieuwe economie? Word dan partner.