Tassenmerk O My Bag zorgt voor waardevolle werkgelegenheid in India 

“Changing the world, one bag at the time” – het motto van tassenmerk O My Bag. Ze willen producenten in kleine community’s in contact brengen met de mondiale markt en eerlijke baankansen bieden in India. Daarom zette het bedrijf in 2021 met behulp van de IMVO-voucher een pilot voor leefbare lonen op in één van hun partner fabrieken in Kolkata, India.

OP onderzoek uit

O My Bag had de eerste stappen naar eerlijke beloning voor werknemers bij producenten al gezet. Tot nu toe lukte het al om 864 eerlijke banen te garanderen bij fabrieken in India, waar de werknemers ten minste het minimumloon verdienen.

Het volgende doel van O My Bag is een extra betaling voor productiemedewerkers in de keten, om zo bij te dragen aan leefbare lonen. Met behulp van de IMVO-voucher schakelde het bedrijf de Indiase adviseurs van Association for Stimulating Know-how (ASK) in. Lokale kennis van wetten en regels rondom salarisverhogingen en premiebetalingen was nodig, evenals een training op locatie voor de medewerkers en in de lokale taal.

LoOn na werken

Voor de pilot heeft O My Bag één van hun partner fabrieken geselecteerd om het project mee uit te rollen. In samenwerking met ASK heeft de fabriek een succesvolle onboarding tot het project doorlopen en zijn alle medewerkers via een training op de hoogte gebracht over leefbare lonen. En wellicht het belangrijkste van alles: onder toezicht van ASK is het extra loon uitbetaald aan de werknemers van de producent.

Op naar meer

O My Bag gaat door met het project in India. Het bedrijf heeft in 2022 opnieuw een voucher aangevraagd voor het uitrollen van leefbaar lonen bij twee van hun andere partnerfabrieken in India. Daarnaast zet O My Bag een medewerker enquête uit bij alle producenten, waarin medewerkers gevraagd wordt naar baantevredenheid en feedback op het leefbare lonen project.

IMVO-voucher

Er staat dus nog veel meer op de planning en het is niet verwonderlijk dat O My Bag de voucher ook aanraadt aan andere ondernemers: “Het is een hele fijne service.”

Bekijk alle cases