Onderzoek
Deze nieuwe strategie van Seepje is gericht op het verbeteren van het leven van boeren én om meer inzicht in te krijgen in hun situatie; wie de boeren zijn, in welke omstandigheden zij werken en tegen welk loon. Dus wil Seepje een kortere keten, waarin zij direct samenwerken met boeren. Seepje zoekt hiervoor een coöperatie, omdat schillenboeren vaak kleinschalig werken. Door met elkaar te verenigen kan kennis gedeeld worden, kunnen uitdagingen samen overwonnen worden en kunnen de boeren gezamenlijk hun marktpositie versterken.
Voor het vinden van een geschikte boerencoöperatie is Agriterra ingeschakeld, een adviesbureau met veel ervaring in het samenwerken met coöperaties in Nepal. Voor de financiering daarvan maakte Seepje gebruik van de IMVO-voucher.
Resultaat
Het onderzoek heeft een lange termijn partnerschap opgeleverd met een coöperatie die openstaat voor verduurzaming en geïnteresseerd is in het verbeteren van de inkomens en werkomstandigheden van de boeren. Met de informatie dat tijdens het onderzoek is opgehaald is een concreet plan opgesteld door Agriterra en Seepje om de eerste stappen hierin te zetten.
Vervolgstappen
Aan de hand van het adviesplan van Agriterra, wil Seepje helpen bij het creëeren van een gezonde en goed georganiseerde organisatie waarbij het belang van de boer op één staat. Zo gaat het adviesbureau trainingen organiseren voor de boeren over duurzame notenteelt. Middels deze directe samenwerking kan Seepje een actieve rol spelen in het verbeteren van de werkomstandigheden, het waarborgen van een eerlijke prijs en bovenal: een leefbaar loon en extra toegevoegde waarde voor de boer.
IMVO-voucher
Wil jij net als Seepje werken aan een transparante keten en kan je daarbij een financiële steun in de rug gebruiken? Lees dan meer over de IMVO-voucher via de onderstaande knop.