Broodje Natuurlijk

Natuurlijke landbouw – het is een hot topic in politiek, bij bedrijven en boeren. En dat is ook logisch: het is voor boeren niet eenvoudig om over te stappen naar een vorm van landbouw die met de natuur meewerkt in plaats van ertegenin. Ook al willen ze dat vaak wel. Daarom werkt MVO Nederland in het programma Nederland Natuurlijk aan het versterken van de biodiversiteit in de landbouw. Maar omdat the proof of the pudding in the eating zit, is het ook belangrijk om het niet bij beleid en doelstellingen te houden. Dat past bij MVO Nederland. En dat helpt de transitie. We stellen je voor aan het Broodje Natuurlijk.

Wat is Broodje Natuurlijk?

Broodje Natuurlijk is een concept van MVO Nederland. Binnen dit concept ontwikkelen we aantrekkelijke en lekkere broodjes – of andere etenswaren – met en voor provincies, ministeries, gemeentes of regio’s. Alle producten op het broodje zijn afkomstig van natuurlijke landbouw en dragen dus bij aan het versterken van de natuur en biodiversiteit. Een broodje voldoet aan drie voorwaarden:

  1. Supersmaakvol: door samen te werken met (lokale) chef-koks garanderen we: smaak staat altijd voorop

  2. Natuurlijk lokaal: de hoofdingrediënten komen uit natuurlijke landbouw en zo veel mogelijk uit de betreffende regio

  3. Prijs: betaalbaar voor iedereen en een eerlijke prijs voor de boer

Broodje Utrecht

In maart 2024 lanceerden we het eerste Broodje Natuurlijk: het Broodje Utrecht, een samenwerking tussen Utrechtse cateraars, voedselproducenten, boeren en restaurants. Dit deden we samen met de Provincie Utrecht als onderdeel van het convenant ‘Samen eten we Utrecht mooier’, waardoor zestien organisaties in de provincie aan de slag gaan met duurzaam en lokaal voedsel.

Het broodje bevat bijvoorbeeld brie gemaakt van de bloemenweidemelk van Ramona Schalkwijk uit Montfoort, chutney en walnoten van 'Bij Dijkzicht' uit Wijk bij Duurstede en een salademix van restaurant en kwekerij de Stadsjochies uit Utrecht. Inmiddels ligt het broodje regelmatig in de bedrijfsrestaurants van onder meer de provincie, NS en Jaarbeurs. En kan je het bestellen bij diverse korte ketenpartijen en cateraars. Ook alle bezoekers aan onze Dag voor DoenDenkers 2024 kregen het broodje geserveerd.

“Transities gaan over gedragsverandering. En gedragsverandering gaat over verhalen vertellen. We merken aan alle reacties dat de communicatieve kracht van een broodje enorm groot is. Het maakt de tongen los, en niet alleen om het broodje te verorberen. Dit helpt meer mensen voelen en begrijpen wat natuurlijke landbouw is. En laat zien dat het kan”, zegt Gerard Teuling, sectormanager agrifood bij MVO Nederland. “Broodje Natuurlijk combineert een vraag van inkopers met de vraag van de klant. Door het te eten ondersteun je de boer en de natuur in je eigen omgeving. Zo verbinden we stad en platteland. En daar komt bij dat dit broodje in een paar kliks is besteld. Wel zo handig voor een inkoper die het al druk genoeg heeft.’’

Doe mee met MVO Nederland

MVO Nederland is continu in gesprek met gemeentes, provincies en regio’s voor meer Broodjes Natuurlijk. Wil je ook samen met ons een broodje bedenken en in restaurants zien liggen? Neem dan contact op met Gerard Teuling.

Gerard Teuling

Sectormanager Agrifood

Over Nederland Natuurlijk

Broodje Utrecht is onderdeel van Nederland Natuurlijk: een initiatief van MVO Nederland waarin vertegenwoordigers uit ketens en sectoren samenwerken om Nederland natuurlijker te maken.

Misschien vind je dit ook interessant

Pathways to Prosperity
Pathways to Prosperity werkt om duurzame en inclusieve inkooppraktijken de norm te maken in de koffie- en textielsector.
Lees meer
Bomen Natuurlijk
In Bomen Natuurlijk brengt MVO Nederland boeren, inkopers en voedselproducenten samen. We stimuleren samenwerkingen en ontwikkelen concepten.
Lees meer
FOODCoST: op naar de echte prijs van voedsel
In het FOODCoSt-project werken we aan een effectieve en toegankelijke methodologie om de echte prijs van voedselproducten te bepalen.
Lees meer
Bekijk alle Projecten