Duurzame koffiebedrijven ontwikkelen tool om verborgen kosten te berekenen

De prijs van de koffie die je drinkt is te laag. Hij wordt namelijk vooral bepaald door grote marktpartijen. Zij hebben zo veel macht en dus invloed op de prijs, dat kleinere koffieboeren nauwelijks rondkomen. Terwijl het juist die boeren zijn die aan de basis staan van onze lungo, espresso of cappuccino. In 2018 richtte MVO Nederland het Futureproof Coffee Collective op, het enige netwerk van koffieproducenten, -importeurs, -branders en retailers dat sámen strijdt voor de toekomst van koffie. Dit collectief ontwikkelt een tool om de verborgen kosten van koffie te berekenen.

In het koffienetwerk zitten inmiddels meer dan 25 mkb-bedrijven uit de koffiesector. In de loop van de jaren behoort het werken aan een echte prijs voor koffie tot de speerpunten van het netwerk. De echte prijs is de kostprijs voor de producent inclusief de kosten van de negatieve impact op mens en natuur.

Alleen door een echte prijs te betalen krijgen alle partijen in de keten eerlijk betaald én heeft de boer ruimte voor investeren in verduurzaming. Om die prijs te berekenen gebruikt het Futureproof Coffee Collective de rekenmethode True Cost Accounting, waarmee aan verborgen kosten een prijs is te hangen. Er was echter nog geen gebruiksvriendelijke tool waarmee je dit voor een product als koffie kunt berekenen.

Bereken de echte prijs

Samen met de Nederlandse koffiebedrijven uit het netwerk en lokale producenten besloten we een eigen tool te ontwikkelen. Daarvoor bepaalden we allereerst de behoeften van de koffiebedrijven en -boeren. We ondernamen een veldreis naar Colombia om te zien wat er nodig is bij boeren. En betrokken externe consultants en de koffiebedrijven in het netwerk om input te geven. Expertpartner Soil & More Impacts bracht daarnaast agronomische kennis en expertise over biodiversiteit, watervervuiling en klimaatimpact in. Stap voor stap kwamen we zo tot een rekentool die werkte. Dankzij nauwe samenwerking met het Impact Institute is er nu een gebruiksvriendelijke versie, te gebruiken door de partners uit het Futureproof Coffee Collective.

TCA tool desktop

“De ontwikkeling van de True Cost Accounting-tool is de eerste stap naar een manier om verborgen kosten van koffieproductie op een eenduidige en volledige manier op te halen. Extra relevant in het licht van de due diligence-wetgeving die er op Europees – en hopelijk nationaal – niveau aankomt.”

Maria van der Heijden, directeur-bestuurder MVO Nederland

“Deze tool helpt ons om rekening te houden met boekhoudkundige aspecten die eerder niet meetbaar waren. Denk aan de impact van koffieproductie op biodiversiteit, het leefbaar inkomen, watergebruik en klimaat. De TCA-tool zorgt zo voor meer bewustheid bij de consument voor de echte prijs van koffie.”

Victor Enrique Cordero Ardila, manager van de Coöperatie Red Ecolsierra in Santa Marta, Colombia

Vervolgstappen

Samen met partners start het Futureproof Coffee Collective eind 2022 met een test van de tool. Ook kijkt het netwerk naar de mogelijkheden voor uitbreiding naar andere producten en landen. Heb je ideeën hierover, laat het ons dan vooral weten.

Roxana de Raad

Sectormanager koffie

Wil je meer weten over de tool of hem zelf gebruiken?

Stuur mij een e-mail
Terug naar overzicht