Waar staan we voor?

MVO Nederland werkt aan het bereiken van de nieuwe economie. Bedrijven worden daarin niet enkel gedreven door financiële waarden, maar ook door die waarden die een positieve impact hebben op mens en milieu. Hoewel veel bedrijven al ondernemen in deze nieuwe economie, zijn er nog grote stappen te zetten om onze ambitie waar te maken.

Werken aan de nieuwe economie betekent integraal kijken naar de impact die bedrijven hebben op de maatschappij. Daarom richten wij ons niet op alleen het klimaat of op een specifieke oplossing. De kracht zit juist in de verbinding. Wel hebben we zeven focusthema’s benoemd. De voortgang ervan meten we jaarlijks in onze Nieuwe Economie Index (NEx).

1. NIEUWE RIJKDOM

We weten allemaal dat geld niet gelukkig maakt. Toch is ons hele economisch systeem gericht op financiële winst. We willen meer doen met minder mensen en alleen de allerlaagste prijs betalen. In de nieuwe economie streven bedrijven niet alleen naar stijgende omzetcijfers, maar ook naar meer natuur, een betere volksgezondheid, of minder eenzaamheid. Positieve maatschappelijke impact staat op gelijke voet met financiële groei.

2. ECHTE PRIJZEN

Het is een klassieker in het denken over duurzaam ondernemen: reken ‘echte’ prijzen voor goederen en diensten. Voor wie ook maar een greintje vertrouwen heeft in het marktmechanisme is de logica zo klaar als een klontje: als vervuilen duurder wordt, loont het om schoon te produceren. Als het uitstoten van CO2 geld kost, zijn bedrijven eerder geneigd klimaatvriendelijk te werken. In de nieuwe economie werkt het zo. De vervuiler betaalt.

3. Transparante Ketens

Keurmerken en audits hebben ons veel gebracht, maar we zijn nog steeds niet waar we willen zijn: eerlijke ketens, zonder misstanden in fabrieken en op plantages. Om dat te bereiken is een aanpak nodig die de arbeidsomstandigheden in de keten op de voet volgt.

4. INCLUSIEF ONDERNEMEN

Wie goed om zich heen kijkt, ziet dat de samenleving bestaat uit de meest uiteenlopende types. Variërend in huidskleur van spierwit tot diepzwart, met bijzondere kapsels, hoofddoeken of gaatjesschoenen. Hun grootouders zijn geboren in Almelo of Aleppo. Ze zijn opgeleid op een chique universiteit of hadden hun leerschool aan de rafelranden van de stad. Daarom is het vreemd dat een gemiddeld managementteam nog steeds behoorlijk eenzijdig is samengesteld. In de nieuwe economie is dat anders.

5. GROENE ENERGIE

We lopen in Nederland ver achter met de energietransitie. De doelen liggen heel hoog, en in dit tempo gaan we ze niet halen. Met ministapjes is de afgelopen jaren gewerkt aan het vergroenen van onze energievoorziening. Ongeveer 6 procent van de energie wordt nu opgewekt met hernieuwbare bronnen. Al jarenlang is Nederland Europees hekkensluiter in het gebruik van duurzame energie. Er moet iets gebeuren, en gauw.

6. BIODIVERSITEIT

Wat het uitsterven van de duinpieper in Nederland met jouw bedrijfsvoering te maken heeft? Wellicht meer dan je denkt. Als je niet wakker ligt van het idee van een stille lente, ben je in ‘goed’ gezelschap: het belang van biodiversiteit en de invloed van bedrijven hierop is voor veel ondernemers een blinde vlek. Bewustwording rond dit thema is hard nodig.

7. CIRCULAIRE ECONOMIE

Het lijkt zo simpel. De spullen die de één niet meer nodig heeft, verkoopt hij aan een ander die ze juist goed kan gebruiken. Dag afvalstoffenheffing, dag uitputting van grondstoffenvoorraden. Iedereen blij. Marktplaats.nl bewijst al twintig jaar dat dit circulaire systeem prima werkt voor consumentenproducten. De B2B-markt voor materialen is een ander verhaal. Toch komen mogelijkheden in beeld.

Meer informatie

Wil je meer weten over MVO Nederland of het partnerschap? Neem dan contact met ons op.

Ontvang onze nieuwsbrief

Benieuwd wat we allemaal al doen om de nieuwe economie te bereiken? Meld je dan net als +8000 professionals aan voor onze nieuwsbrief en je ontvangt maandelijks een update vol verhalen van ondernemers, actuele columns, handige tools, praktische downloads en inspirerende events.

Vul je voornaam in
Vul je achternaam in
Vul je organisatienaam in
Vul je e-mailadres in

Wij gaan zorgvuldig om met je contactgegevens en het is altijd mogelijk om je uit te schrijven voor onze e-mails.