Nieuws

Wineke Haagsma: “MVO Nederland heeft de cruciale rol om bedrijven en organisaties te koppelen”

nieuws 23 april 2019

MVO Nederland bestaat in 2019 vijftien jaar. Een uitgelezen moment om eens terug te blikken op wat ons tot het grootste duurzame-bedrijvennetwerk van Europa heeft gemaakt. En wat we sinds de oprichting in 2004 met inmiddels 2.000 partners hebben bereikt voor een duurzamere en eerlijkere wereld. Daarom blikken we in een serie met partners van het eerste uur terug én kijken we vooruit. Te beginnen bij Wineke Haagsma, directeur corporate responsibility van PwC. “Een bedrijf dat financieel gezond is, maar slecht voor mens en milieu, dat is eigenlijk gek, toch? Het één sluit het ander namelijk niet uit.”

Haagsma werkt inmiddels tien jaar bij het accountants- en adviesbureau. Al tijdens haar studie was ze druk bezig met duurzaam ondernemen. Via een stage bij een grote stroomleverancier kwam ze voor het eerst in aanraking met MVO Nederland. Nu, vijftien jaar later is ze als partner bij MVO Nederland actief in het Grote Bedrijven– en het Koplopernetwerk. Volgens de bevlogen directeur moeten duurzaamheid en economie hand in hand gaan. Mits goed gedaan, versterken ze elkaar zelfs. “Als je business gezond is, terwijl je onderneemt met respect voor mens en milieu, dan pas is je bedrijf toekomstbestendig”, aldus Haagsma. “En die instelling delen we hier bij PwC met MVO Nederland. Niet voor niets zijn we al zo lang partner.”

UITDAGENDE REIS

Sinds PwC partner werd van MVO Nederland is er in het bedrijfsleven veel veranderd. Volgens Haagsma is het bedrijfsleven in die vijftien jaar vooral meer actiegericht geworden: “Je ziet het aan MVO Nederland zelf. Waar het vroeger vooral een kennisinstituut was, zit de toegevoegde waarde vandaag de dag in de netwerkfunctie. Oftewel: het bij elkaar brengen van bedrijven om ze praktisch en concreet te ondersteunen bij het verwezenlijken van duurzame ambities. Daar komt nog eens bij dat we vandaag de dag natuurlijk als maatschappij veel bewuster bezig zijn met onderwerpen als klimaatverandering, eerlijke ketens en inclusief ondernemen. Wat dat betreft is de versnelling die MVO Nederland nastreeft relevanter dan ooit.”

INSPIREREND NETWERK

Voor PwC is het belangrijk om de verbinding te leggen met de koplopers op mvo-gebied binnen het mkb. Het netwerk van MVO Nederland draagt daar zeker aan bij. “Het thema- en sectoroverstijgende platform van het netwerk maakt het enorm waardevol. Met name doordat we met heel andere organisaties in contact komen, waardoor we eenvoudiger best practices kunnen uitwisselen en uitdagingen kunnen bespreken. Zo hoeft niemand het wiel opnieuw – en in zijn eentje – uit te vinden. Juist die verbinding met de koplopers binnen het mkb zorgt ervoor dat we elkaar kunnen versterken. Daar haal ik veel energie uit. Innovatie en wendbaarheid gaan soms gemakkelijker binnen het mkb, maar met onze expertise zorgen we voor schaalvergroting. Het is MVO Nederland dat dit soort inspirerende combinaties mogelijk maakt. Bovendien biedt het netwerk ook een stem aan kleinere, maar superrelevante initiatieven uit de markt. MVO Nederland geeft ze een platform en deelt ze met hun achterban. Alles om ze sneller te laten groeien.”

Naast het netwerk zijn vooral de “concrete activiteiten zoals deelname aan de Green Deal waardevol voor PwC” zegt Haagsma. Dit project heeft een bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van een geïntegreerde rapportage door PwC die laat zien hoe strategie, governance, prestaties en vooruitzichten maatschappelijke waarde opleveren. Partners helpen elkaar ook praktisch. Zo zijn bijvoorbeeld circulaire Interface-tapijttegels van PwC gebruikt in het MVO Nederland-kantoor. Ook vragen beide partijen elkaar regelmatig  om stakeholderinput of sprekers.

KIJK NAAR DE TOEKOMST, LEER VAN HET VERLEDEN

Haagsma blikt terug op een goede samenwerking met MVO Nederland. Wel liggen er volgens haar nog voldoende uitdagingen voor de toekomst. Kijken naar die toekomst, betekent óók leren van het verleden: “Circulariteit bijvoorbeeld. Dat klinkt vernieuwend, maar is dat juist niet. Kijk maar naar de natuur, die is per definitie circulair. Boeren deden vroeger al veel volgens circulaire principes. Ook dáár kunnen we enorm veel van leren in onze bedrijfsvoering.”

“Het is duidelijk dat maatschappij en het bedrijfsleven de neuzen de goede kant op hebben. We zitten in een stroomversnelling als het gaat om klimaat, milieu en mvo”, vervolgt Haagsma. Ze doet daarom een prangende oproep: “Laten we kritisch blijven op onszelf en onze organisaties. Wat doen we nu en wat kunnen we nog extra doen om straks onze doelen te halen? Ik daag daarin ook MVO Nederland uit om te kijken naar haar rol. Die verandert, maar wat zijn de volgende stappen? Hoe krijgen we mensen mee in die versnelling? Ik hoop in ieder geval dat we elkaar over vijftien jaar niet meer als bijzonder zien en dat alles wat we nu doen voor die betere wereld niet meer dan gangbaar en normaal is. Pas dan hebben we ons echte gezamenlijke doel bereikt.”

Het thema- en sectoroverstijgende platform van het netwerk maakt het enorm waardevol. Met name doordat we met heel andere organisaties in contact komen, waardoor we eenvoudiger best practices kunnen uitwisselen en uitdagingen kunnen bespreken

Wineke Haagsma, csr

Ook partner worden?

Ook partner van MVO Nederland worden? Vanaf €300,- per jaar ontvang je gratis toegang tot al onze events en bijeenkomsten en geniet je van nog veel meer mogelijkheden die ons netwerk te bieden heeft. Lees meer over het partnerschap.

Ontvang onze nieuwsbrief

Benieuwd wat we allemaal al doen om de nieuwe economie te bereiken? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en je ontvangt maandelijks een update vol verhalen van ondernemers, actuele columns en blogs, nieuws en events.

Vul je voornaam in
Vul je achternaam in
Vul je organisatie naam in
Vul je email adres in

Wij gaan zorgvuldig om met je contactgegevens en gebruiken je mailadres alleen voor mails waarvan je hebt aangegeven deze te willen ontvangen.