Nieuws

Waarom we met 170 partners het Green Recovery Statement ondertekenen

opinie 25 juni 2020

Heb jij wel eens een groepsfoto gemaakt op anderhalve meter? Het leek me behoorlijk ongemakkelijk, moet ik bekennen. En zo bleek ook op vrijdag 19 juni in Den Haag. Daar maakten we een foto voor de ondertekening van het Green Recovery Statement met onder meer minister Sigrid Kaag en ex-premier Jan Peter Balkenende. Een door inmiddels bijna 300 bedrijven ondertekend pleidooi voor een duurzaam herstel van de economie na de coronacrisis. Het resultaat van de foto zie je bij deze column. Ik kan je vertellen: het voelde niet alleen gek, het ziet er ook wat gek uit. Aan de andere kant: wie maalt daar nog om als we zo’n goede boodschap te vertellen hebben?

Bijzonder aan het Green Recovery Statement vind ik vooral dat we in een vrij korte tijd meer dan 170 van onze partners bereid kregen om te ondertekenen. Hoewel ik natuurlijk ook niet anders had verwacht van al die mooie ondernemers die al jaren het goede voorbeeld geven. En dan zie ik ook de kracht van ons netwerk: wij delen dat er een statement is en waarom je zou kunnen ondertekenen. We mailen onze partners en binnen een paar klikken is het geregeld. Het resultaat: een prachtige lijst bedrijven die allemaal achter een boodschap staan die goed is voor ons land, hun bedrijf en de wereld. En als ik dan zie hoeveel reacties er op de ondertekening komen op onze sociale media, geeft dat alleen maar extra aan dat het een goede stap is geweest om dit gezamenlijke signaal te geven aan minister Kaag en het kabinet.  

Kritische geluiden 

Echter, ik hoorde ook wat kritische geluiden. Met name over het feit dat bedrijven als Shell en KLM ondertekenden. Maar ik kijk altijd vanuit het halfvolle glas. Want wat je er ook van vindt, een publiekelijk statement ondertekenen en daarmee het podium zoeken, dat schept verplichtingen. En om de nieuwe economie te bereiken is het juist cruciaal dat bestaande bedrijven transformeren en zich gaan verhouden tot de spelregels van de nieuwe economie. Niet alleen omdat ze nu ook negatieve impact hebben, maar óók om een gelijk speelveld te creëren voor al die andere bedrijven en ondernemers die al wél toekomstbestendig ondernemen. Want: hoe meer bedrijven meebewegen, hoe eerder de overheid die gelijke spelregels neerzet. Alleen ga je sneller, samen kom je verder. Niet voor niets pleiten we al zo hard voor die nieuwe spelregels in Den Haag en Brussel.  

Zo’n statement als deze komt natuurlijk wel met verwachtingen voor de toekomst. Want ondertekenen is prachtig, zeker ook van bedrijven waarvan je het in eerste instantie niet verwacht. We hebben echter wel iedereen nodig om de nieuwe economie waarheid te maken, dus daarvoor is een dergelijk statement superbelangrijk. Met commitment en een statement komen handelen. Zeker nu de coronacrisis ons met onze neus op de feiten drukt, moet dat zo snel mogelijk. Woorden zijn niet voldoende, we kijken vooral naar de daden, ook van de spelers in de oude economie. Elke extra dag uitstel van de nieuwe economie kost geld. En dat kunnen we ons niet veroorloven, er is veel te veel voor te doen. 

Hoopgevend 

Even terug naar het fotomoment dan. Want hoewel het een enigszins ongemakkelijke foto was, realiseerde ik me wel hoe geweldig het is dat we hem überhaupt kúnnen maken. Dat was tien jaar geleden niet gelukt. Het sentiment in de maatschappij verandert. En ten goede. Hoopgevend vind ik daarbij dat rond de tachtig procent van de jongeren onder de dertig jaar meer wil doen op duurzaamheidsvlak dan het management biedt. Dus: wil je een interessante werkgever zijn voor de nieuwe generatie, ga aan de slag. Dan zijn straks statements – en foto’s – als deze helemaal niet meer nodig!   

Wil je ook het Green Recovery Statement ondertekenen? Dat kan nog tot en met 5 september 2020. Lees in ons nieuwsbericht hoe 

Maria van der Heijden

Geschreven door

Maria van der Heijden

directeur-bestuurder

Ontvang onze nieuwsbrief

Benieuwd wat we allemaal al doen om de nieuwe economie te bereiken? Meld je dan net als 8000+ ontvangers aan voor onze nieuwsbrief en je ontvangt maandelijks een update vol verhalen van ondernemers, actuele columns, handige tools, praktische downloads en inspirerende events.

Vul je voornaam in
Vul je achternaam in
Vul je organisatienaam in
Vul je e-mailadres in

Wij gaan zorgvuldig om met je contactgegevens en het is altijd mogelijk om je uit te schrijven voor onze e-mails.