Nieuws

Waarom stemmen voor de Europese verkiezingen essentieel is als je toekomstbestendig wilt ondernemen?

blog 21 mei 2019

De Europese Verkiezingen komen eraan. Als Nederlandse ondernemer kan ik me voorstellen dat je twijfelt over of je wel moet gaan stemmen donderdag. Die twijfel lijkt me onterecht, zeker als je je bedenkt dat stemmen invloed heeft op de toekomst van jouw bedrijf. In dit blog mijn drie belangrijkste redenen om als ondernemer te gaan stemmen op 23 mei 2019.

1. De invloed van Europa op jouw bedrijf is groter dan je misschien zou denken

Europa is altijd al van groot belang geweest voor ondernemers, al realiseer je je dat misschien niet altijd. Meer dan de helft van onze nieuwe wetten is namelijk het gevolg van Europees beleid. Denk aan wetten over transparantie en handelsakkoorden – wetten die voor jou als ondernemer belangrijk zijn voor het uitvoeren van je ambities. De EU maakt zich verder hard voor bescherming en verbetering van natuur en milieu; vervuiling trekt zich immers niets aan van landsgrenzen. Qua maatregelen gaat het daarbij zowel om richtlijnen die later terugkomen in nationale wet- en regelgeving, als om verordeningen met rechtstreekse werking in de hele Europese Unie. Kortom: belangrijke zaken als je wilt ondernemen in een economie die waarde hecht aan bijvoorbeeld klimaatneutraliteit en biodiversiteit.

2. Ruim 70 procent van onze export vindt plaats binnen de EU

Ruim 70 procent van onze export vindt plaats binnen de EU, waarvan 23 procent naar Duitsland en 10 procent naar België. Met jouw stem kun je sturen in hoe deze export aan jouw bedrijf ten goede komt. Stel je alleen maar eens voor: als de vijf belangrijkste EU-exportlanden in 2020 voor 10 procent duurzaam gaan inkopen en Nederland daar 10 procent van zou leveren, gaat het om orders ter waarde van ruim 10 miljard euro. Dit zou de duurzame transitie van het Nederlandse bedrijfsleven aanzienlijk versnellen. Met alle gevolgen van dien voor jouw onderneming.

3. Europeanen maken zich zorgen over het klimaat

Meer dan 77 procent van de Europeanen maakt zich zorgen over het klimaat, blijkt uit recent onderzoek. Daarmee staat milieu voor het eerst in de top drie van belangrijke onderwerpen voor de verkiezingen. Goed te weten is dat de circulaire economie – een economie zonder afval – de afgelopen jaren zeer hoog op de Brusselse agenda heeft gestaan. En bovendien cruciaal is voor klimaatbeleid. Ongeveer de helft van de uitstoot van broeikasgassen wordt namelijk veroorzaakt door grondstofgebruik. Het is aan jou als ondernemer om te kiezen voor een partij die jouw klimaatambities waarmaakt. Het zijn je potentiële klanten die zich er druk over maken.

Je ziet het. Met jouw stem bouw je mee aan de nieuwe economie: circulair, klimaatneutraal, inclusief en met eerlijke ketens. En niet alleen jij, ook wij. Zo voert MVO Nederland een actieve lobby in Brussel in samenwerking met Ecopreneur en CSR Europe. Mede op onze aansporing heeft de Europese Unie onlangs de afvalwetgeving aangescherpt en het gebruik van plastic wegwerpverpakkingen aan banden gelegd. De Europese Verkiezingen zijn een belangrijk moment voor het nieuwe parlement en de Europese Commissie om een circulaire economie opnieuw aan te merken als prioriteit voor de volgende vijf jaar. Het doel: de 28 lidstaten gaan er ook zelf mee aan de slag.

Kortom: stemmen voor een krachtig Europees klimaat- en grondstoffenbeleid is superbelangrijk voor het versnellen van duurzaam ondernemen in Nederland en in heel Europa. En dus voor jouw onderneming. Meer weten over het belang van de verkiezingen voor een toekomstbestendig ondernemingsklimaat? Neem contact met ons op.

Arthur ten Wolde

Geschreven door

Arthur ten Wolde

public affairs Europa

Ontvang onze nieuwsbrief

Benieuwd wat we allemaal al doen om de nieuwe economie te bereiken? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en je ontvangt maandelijks een update vol verhalen van ondernemers, actuele columns en blogs, nieuws en events.

Vul je voornaam in
Vul je achternaam in
Vul je organisatie naam in
Vul je email adres in

Wij gaan zorgvuldig om met je contactgegevens en gebruiken je mailadres alleen voor mails waarvan je hebt aangegeven deze te willen ontvangen.