Nieuws

#NE19: Als koplopers samenwerken, gaat verduurzaming vliegen

nieuws 31 januari 2019

Samenwerking tussen duurzame ondernemers is van groot belang om de omslag naar de nieuwe economie te versnellen. Maar hoe ga je nou écht aan de slag, weet je elkaar te vinden en start je een samenwerking op? Daar doken Koplopers en partners uit het Grote Bedrijven Netwerk van MVO Nederland in tijdens de bijeenkomst Actie in 2019 – Koplopers in volle vaart vooruit, voorafgaand aan het Nieuwjaarsevent op donderdag 24 januari.

LEREN VAN ELKAAR

Drie duo’s met een succesvolle samenwerking vertelden hoe ze hier gezamenlijk gekomen zijn. Tanja Roeleveld (Landal GreenParks) en Marieke van den Hoek (Greenchoice) werkten samen om de vakantiehuisjes op de Landal-parken van het gas af te halen. Roeleveld: ‘De waardering van de Landal-huisjes valt serieus hoger uit. Het comfort dat mensen ervaren is belangrijk.’ Van den Hoek: ‘En belangrijker: wij leren als bedrijven van elkaar. Greenchoice leert van de ervaring van het aardgasvrij maken van vakantiehuisjes, Landal leert van waar wij als energiebedrijf tegenaan lopen.’ En uiteindelijk moet je vooral elkaar vertrouwen en ‘een beetje verliefd op elkaar worden’, aldus Roeleveld.

ELKAAR UITDAGEN EN DOORPAKKEN

Als twee familiebedrijven hielpen Schijvens Confectiefabriek Hilvarenbeek en CSU elkaar verder bij het ontwikkelen van circulaire bedrijfskleding. Shirley Schijvens: ‘CSU legde ons het vuur aan de schoenen. Ze wilden alles honderd procent duurzaam, circulair garen, en zorgen dat na het dragen van de kleding dit ook weer gerecycled wordt.’ Ton van de Ven (CSU): ‘We hebben vooraf een order geplaatst voor 5000 stuks. Zo wist Schijvens dat ze door konden pakken en konden innoveren. Uit het medewerkerstevredenheidsonderzoek blijkt dat het draagcomfort is verbeterd. En met de positieve milieu-impact is ook de waardering voor de kleding toegenomen.’ CSU bespaart 18.967 kg CO2, 33.943.900 liter water en 95.889 kWh energie. In totaal heeft Schijvens Confectiefabriek Hilvarenbeek 107.304 oude kledingstukken verzameld, er 120.842 geleverd en nog 134.357 in productie.

PUUR NAAR HET CV KIJKEN?

Als derde samenwerking, na inclusief en klimaatneutraal ondernemen, kwam inclusief ondernemen aan bod, met een verhaal van de Refugee Talent Hub. Wilma Rozenboom licht toe dat werkgevers op een andere manier moeten kijken, namelijk naar het talent dat we nodig hebben. Als je puur kijkt naar een CV, val je waarschijnlijk over ontbrekende taalkennis, een gat in het CV doordat iemand op de vlucht was en bijvoorbeeld een studie heeft afgebroken, of ontbeer je de kennis om in te schatten wat het equivalent van vakkenvuller bij de Albert Heijn in het land van herkomst is. De Refugee Talent Hub is opgericht vanuit het bedrijfsleven, om het onderwerp diversiteit in grote bedrijven én bij het MKB diepgaander te bekijken. De twee belangrijkste geleerde lessen: kies voor maatwerk in plaats van een blauwdruk, en blijf onthouden dat alle kleine initiatieven samen voor grote impact zorgen.

SPEEDDATES

De belangrijkste conclusie van hoe je samen meer impact kan maken, is om gewoon te beginnen en te doen. Samen komt je verder. Met deze drie succesverhalen op zak volgden twee rondes speeddates, waarbij duurzame ondernemers elkaar verder konden helpen rondom uitdagingen, hulpvragen en ambities. Daarbij blijkt er altijd te veel te bespreken voor de beschikbare tijd. Dan is het een voordeel dat het Nieuwjaarsevent volgde, en alle ruimte bood voor verdere ontmoeting.

Ontvang onze nieuwsbrief

Benieuwd wat we allemaal al doen om de nieuwe economie te bereiken? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en je ontvangt maandelijks een update vol verhalen van ondernemers, actuele columns en blogs, nieuws en events.

Vul je voornaam in
Vul je achternaam in
Vul je organisatie in
Vul je e-mailadres in
Form newsletter partner error
Form newsletter events error

Wij gaan zorgvuldig om met je contactgegevens en gebruiken je mailadres alleen voor mails waarvan je hebt aangegeven deze te willen ontvangen.