Minister van de nieuwe economie: 3 tips voor een effectieve verkiezingscampagne
mvdne 30 november 2020
Net als in de echte politiek begint alles bij een goede campagne. Alleen, hoe zorg je ervoor dat die campagne zo effectief mogelijk is en aankomt bij de mensen die je wilt bereiken? We zetten alvast 3 tips voor je op een rij die je kunnen helpen zo veel mogelijk stemmen te werven.
1. Bepaal wat jou uniek en onderscheidend maakt
Met meer dan 200 kandidaten is het zaak om je boodschap zo duidelijk en helder mogelijk over te brengen. Dat kan als je allereerst goed weet wat jij anders doet of wilt dan anderen. Kijk naar hoe politieke partijen hun campagne inzetten. Ze brengen alles terug tot één centrale pay-off en brengen die in steeds terugkerende, overtuigende oneliners over naar het publiek. Als je wilt opvallen tussen al die andere kandidaten is dat dan ook stap één: schrijf op wat jou uniek maakt en richt je in al je communicatie vooral op dat ene punt.
2. Zet al je kanalen en relaties in om je boodschap te verspreiden
Misschien een voor de hand liggende tip, maar als je mensen wilt bereiken moet je je boodschap verspreiden. Zolang iemand niet weet dat je kandidaat bent, ga je ook geen stem krijgen tenslotte. Dus: deel je oproep – voorzien van een overtuigende afbeelding en tekst – op jouw social media-kanalen. Mail je collega’s, relaties en netwerken met de reden waarom jij een stem verdient en link overal naar de plek waarop dat kan. Vergeet ook vooral niet om mensen – on- en offline – te vragen om jouw campagne te ondersteunen. Misschien kunnen ze ergens posters ophangen? Is het mogelijk om jouw Linkedin-post te delen via een ander kanaal? Of kun je jouw campagne verwerken in een blog of column die je ergens schrijft? Op elke plek zul je zien dat je weer nieuwe mensen bereikt en inspireert. Kijk gedurende de maand ook vooral waar je de meeste respons op krijgt en leer daarvan.
3. Doe iets origineels
Waar meerdere mensen strijden voor dezelfde plek is het extra belangrijk om op te vallen. Inmiddels zien we al kandidaten die een manifest met hun standpunten delen en kandidaten die zelf een hele website ontwerpen rondom hun kandidatuur. Hartstikke leuk natuurlijk en bovendien nuttig om te laten zien dat je ervoor wilt gaan. Dus: denk na over wat jij ánders kan doen en deel dat met iedereen die het wil zien. Van een vlag op het Binnenhof tot een reclamevideo op YouTube; niets is te gek. De nieuwe economie mag tenslotte ook best een beetje leuk zijn, toch?
Om je alvast op weg te helpen met je campagne hebben we wat materialen voor je klaargezet om te gebruiken. Van beeld voor op je social media tot teksten die je kunt gebruiken voor in e-mails. Het is aan jou om ze direct over te nemen of aan te passen op jouw campagneboodschap. Je vindt alle materialen hier.