Nieuws

Laurens Drogendijk: “het mooie van MVO Nederland is dat je op een eenvoudige wijze gelijkgestemde mensen ontmoet die op zoek zijn naar duurzame oplossingen”

nieuws 28 mei 2019

MVO Nederland bestaat in 2019 vijftien jaar. Een uitgelezen moment om eens terug te blikken op wat ons tot het grootste duurzame-bedrijvennetwerk van Europa heeft gemaakt. En wat we sinds de oprichting in 2004 met inmiddels 2.000 partners hebben bereikt voor een duurzamere en eerlijkere wereld. Daarom blikken we in een serie met partners van het eerste uur terug én kijken we vooruit. De tweede in de serie: Laurens Drogendijk, oprichter en directeur van Band op Spanning. “We kunnen elkaar een hand geven. Jullie bestaan dit jaar vijftien jaar. Wij ook!”

MVO Nederland en Band op Spanning delen meer dan alleen het oprichtingsjaar. Zo is het bedrijf vanaf het begin betrokken bij het MVO Nederland-netwerk en heeft daardoor al veel handen geschud. Eens te meer reden om te vragen naar hoe het ooit begon en wat er in dat anderhalve decennium is bereikt.

WINST HALEN MET HARDE BANDEN

Drogendijk begint met vertellen over zijn ondernemersgeest: “Ondernemen zit in mijn bloed. In 2000 startte ik mijn eerste bedrijf GreenCab. We reden in Utrecht met 5 elektrische taxi’s, maar liepen achteraf gezien iets te ver op de troepen vooruit.” Wel legde het avontuur de kiem voor zijn passie voor duurzame mobiliteit. Hij kwam erachter dat met een juiste bandenspanning ongelooflijk veel winst is te halen. Voor de verkeersveiligheid, de uitstoot, het benzineverbruik en dus ook de kosten.

Hij vervolgt: “Daarom heb ik destijds Band op Spanning opgericht. We pompen op locatie met een mobiel team de banden van auto’s op. In ons systeem zien we precies wat de bandenspanning moet zijn per type auto. Die controleren we, pompen bij als nodig en printen een kaartje voor onder de ruitenwisser. Daarop staan de resultaten, het advies aan de eigenaar om de spanning zelf in de gaten te houden, én de besparing van vaak zo’n 15 tot 20 euro. We hopen dat dit motiveert zelf ook eens vaker dit klusje te doen.”

Naast deze service hebben we een aantal jaren geleden zelf een geheel nieuwe bandenpomp ontwikkeld als antwoord op de vele klachten en vragen van automobilisten over de luchtpompen bij tankstations.  Deze bandenpompen op zonne-energie van Band op Spanning staan inmiddels op ruim 100 vaste locaties in Nederland. En volgens Drogendijk komen er nog veel meer bij: “Vooral bij supermarkten, grote doe-het-zelfzaken, ziekenhuizen, dat soort slimme locaties. En ook gewoon in de wijk. Grappig genoeg staat een van onze meest gebruikte pompen bij een kinderboerderij in Den Haag. Uiteindelijk willen we 2.500 bandenpompen hebben staan door heel Nederland.”

NETWERKEN BIJ MVO NEDERLAND

Als we Drogendijk vragen waarom hij destijds ook al snel partner van MVO Nederland werd, vertelt hij: “We vinden het belangrijk dat het gebruik van onze dienst gratis is. Onze grootste uitdaging is dan ook het vinden van betalende grote partners. Bijvoorbeeld gemeenten, groepen bedrijven en andere organisaties die het hun medewerkers willen aanbieden. Dan komt het grote netwerk en bereik van MVO Nederland al snel in beeld natuurlijk.”

Band op Spanning was vanaf het prille begin onderdeel van het MVO Nederland-netwerk. Van het jaarlijkse Nieuwjaarsevenement tot Meet & Greets en de Ray Andersonlezing. Tot op de dag van vandaag neemt Drogendijk deel aan diverse activiteiten. “Als lid van het Koplopernetwerk ben ik vorig jaar bovendien bij een aantal strategiebijeenkomsten geweest om mijn inbreng te leveren. Uiteraard heb ik laatst ook met de Klimaatcampagne op social media meegedaan.”

INNOVATIES MOGELIJK GEMAAKT VIA HET NETWERK

Band op Spanning bezoekt de MVO Nederland-events niet alleen om eigen projecten van de grond te krijgen, want het werkt ook andersom: “Op het Nieuwjaarsevent raakte ik bijvoorbeeld aan de praat met iemand van Strukton, en die levert nu de voet van onze pompen van duurzaam beton. O, en onze bedrijfskleding komt van Groenendijk Bedrijfskleding, die ken ik ook via jullie netwerk. Zo versterken we elkaar.”

PERSOONLIJKE CONTACTEN

Drogendijk: “Die persoonlijke contacten, die zijn ontzettend waardevol. Het mooie van MVO Nederland is dat je op eenvoudig wijze gelijkgestemde mensen ontmoet die op zoek zijn naar duurzame oplossingen. Bij MVO Nederland is er veel spin-off en voeren we  enthousiaste gesprekken. Zo hoorde ik een aantal jaar geleden op de Ray Andersonlezing een inspirerend verhaal van Boudewijn van Uden van a.s.r. verzekeringen. Hij vertelde over de worsteling na de crisis, het imago van financiële organisaties was toen niet best. Ze wilden laten zien dat ze de samenleving konden helpen. Nu staat een van onze pompen bij het hoofdkantoor en bekijken ze of dat er meer kunnen worden. Via MVO Nederland kom ik dus in gesprek met zo iemand en een persoonlijke ontmoeting werkt toch altijd beter dan een telefoontje.”

Hoe Drogendijk de toekomst ziet voor zijn organisatie en MVO Nederland? Dat horen we als hij verder ingaat op de condities die hij wil creëren om zijn werk eenvoudiger te maken. Met name bij de overheid: “Ik zou best eens willen kijken of we samen een sterke boodschap richting het Rijk kunnen afgeven. In het Klimaatakkoord staat wel iets over bandenspanning, maar er volgen geen concrete maatregelen. Ik weet er wel een: zet naast de papier- en glasbakken ook gewoon goede bandenpompen neer. Dat kost bijna niets, het vermindert brandstofverbruik en uitstoot, én het wordt veiliger op de weg.”

Ook partner worden?

Ook partner van MVO Nederland worden? Vanaf €300,- per jaar ontvang je gratis toegang tot al onze events en bijeenkomsten en geniet je van nog veel meer mogelijkheden die ons netwerk te bieden heeft. Lees meer over het partnerschap.

Ontvang onze nieuwsbrief

Benieuwd wat we allemaal al doen om de nieuwe economie te bereiken? Meld je dan net als 8000+ ontvangers aan voor onze nieuwsbrief en je ontvangt maandelijks een update vol verhalen van ondernemers, actuele columns, handige tools, praktische downloads en inspirerende events.

Vul je voornaam in
Vul je achternaam in
Vul je organisatienaam in
Vul je e-mailadres in

Wij gaan zorgvuldig om met je contactgegevens en het is altijd mogelijk om je uit te schrijven voor onze e-mails.