Nieuws

Koploper Bettina Haarbosch (NS): “Inclusie gaat voorbij aan hokjesdenken.”

nieuws 25 augustus 2020

Om tot het kantelpunt naar de nieuwe economie te komen, zijn grote en innovatieve bedrijven onmisbaar. De leiders van die bedrijven werken met visie en lef aan de transitie. In de interviewserie ‘Koploper uitgelicht’ vragen we elke maand een bedrijf uit ons Koplopernetwerk of Grote Bedrijven Netwerk naar hun ambities en de kansen die zij zien om onderdeel te zijn van die transitie. Bettina Haarbosch focust zich als programmamanager diversiteit en inclusie bij NS op de sociale kant van die transitie.

“Wie regelmatig met de trein reist, weet dat er veel vrouwelijke conducteurs rondlopen bij NS”, vertelt Haarbosch. “Dat is inmiddels niet meer bijzonder, maar het is wel een resultaat van de inspanningen die we als NS al jaren doen om een divers personeelsbestand te realiseren. Het bevorderen van culturele diversiteit is daarbij belangrijk, net als het aannemen van mensen met een arbeidsbeperking.”

Diversiteit in beeld

De inclusieve doelstellingen van NS komen ook terug in haar communicatie, waarmee het wil uitstralen dat iedereen welkom is. “We hebben een commercial uitgezonden waarin twee vrouwen verliefd op elkaar worden in te trein”, noemt Haarbosch als voorbeeld. “Ook brengen we de diversiteit onder onze medewerkers bewust in beeld op onze socialmedia-kanalen.  Op die manier willen we laten zien dat diversiteit onder zowel medewerkers als reizigers in onze haarvaten zit.”

NS ondertekende in 2018 het Charter Diversiteit. De doelen die daarbij horen moeten eind 2020 gerealiseerd zijn. “Een van de speerpunten is dat we tweehonderd duurzame participatiebanen willen creëren voor mensen met een arbeidsbeperking. Ook bieden we jaarlijks vijf statushouders een tijdelijke baan aan en laten we hen daarna intern solliciteren. Daarbij willen we ook de diversiteit vergroten onder het management, want in de hogere functies zijn we nog geen afspiegeling van de samenleving. En daar willen we wel naartoe.”

Het stopt niet bij werving

Zo’n afspiegeling krijg je niet zomaar, benadrukt Haarbosch als ze het verschil tussen diversiteit en inclusie uitlegt. “Werving is maar één knop om aan te draaien. Als mensen zich vervolgens niet thuis voelen in de organisatie zijn ze zo weer weg. Je moet dus zorgen dat de sfeer in je bedrijf zo is, dat iedereen zich thuis voelt.”

Inclusie gaat voorbij aan hokjesdenken, legt Haarbosch uit: “Een inclusieve omgeving gaat meer over gelijkwaardigheid en over het creëren van een werkomgeving waarin het voor iedereen veilig voelt om zichzelf te zijn. Het is een gevoel, ‘a sense of belonging’, iets wat je vaak niet in cijfers kunt uitdrukken.”

Bier en vega-bitterballen

Na vier jaar als programmamanager diversiteit en inclusie, heeft Haarbosch talloze voorbeelden van hoe je zo’n sfeer creëert. En dat zit hem soms in heel kleine dingen. Van het aanbieden van een stilteruimte tot de juiste aanpak van een borrel. “Een vrijdagmiddagborrel betekent vaak bier en bitterballen. Maar niet iedereen houdt daarvan. Zorg ook dat er andere drankjes en vegetarische opties zijn. En zeg dan niet tegen mensen die geen alcohol drinken dat ze ‘niet zo flauw moeten doen’. Je moet mensen bewust maken van het feit dat hun denkkaders anders kunnen zijn dan die van een ander.”

Haarbosch vindt dat iedereen een kans moet krijgen op de arbeidsmarkt. “Het kan niet dat Gert-Jan de baan krijgt als Mustafa of  Jamilla meer in zijn of haar mars heeft. Inclusie gaat over veel meer dan veel gehoorde thema’s zoals het bestrijden van arbeidsdiscriminatie, kansen geven aan mensen met een arbeidsbeperking en het aanpakken van institutioneel racisme. In deze rol bij NS kan ik daar van binnenuit aan bijdragen.”

 

Ontvang onze nieuwsbrief

Benieuwd wat we allemaal al doen om de nieuwe economie te bereiken? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en je ontvangt maandelijks een update vol verhalen van ondernemers, actuele columns en blogs, nieuws en events.

Vul je voornaam in
Vul je achternaam in
Vul je organisatienaam in
Vul je e-mailadres in

Wij gaan zorgvuldig om met je contactgegevens en gebruiken je mailadres alleen voor mails waarvan je hebt aangegeven deze te willen ontvangen.