Nieuws

Hoe de toerismesector sterker uit de crisis kan komen (en zonder plastic)

blog 28 september 2020

De coronacrisis deelt harde klappen uit in de toerismesector. De ene dag mogen vakantiegangers op pad, de volgende dag kleurt de voorziene bestemming oranje en moeten de plannen worden omgegooid. Niet te doen voor de sector. Een derde van de bedrijven in de sector dreigt failliet te gaan en er vallen veel ontslagen. En ook al voelt dat misschien raar in deze tijd, ik ben ondanks alles nog steeds bezig met de reductie van plasticgebruik in de sector. Ik snap dat dat in vele hoofden nu even geen prioriteit heeft. Toch biedt deze tijd ook ruimte om afstand te nemen en te kijken naar de lange termijn. Want wat kunnen we nu doen om de sector straks sterker uit de crisis te laten komen? Wat hebben we geleerd van de zaken die door de lockdown de afgelopen maanden bloot zijn gelegd?

Een jaar geleden lanceerden we de International Tourism Plastic Pledge. Vol energie en goede moed tekenden ruim 200 toerismebedrijven de ambitie om plasticvervulling op onze mooie vakantiebestemmingen terug te dringen. De coronacrisis heeft ons echter twee stappen achteruit doen zetten in plaats van vooruit. Met name door de focus op hygiëne grijpen bedrijven daarbij vaak terug op single use plastics. Zo jammer! Er liggen namelijk volop kansen om juist nu het plasticverbruik te verminderen. Ik heb er vier praktische voor je op een rij gezet.

1. Kijk eerst naar je processen, dan pas naar je producten

Elk product of oppervlak, of het nu gaat om single use plastics of herbruikbare items, kan besmet zijn met het coronavirus. Single use plastics zijn geen hygiënemaatregel op zich. Een van de meest effectieve dingen die je kunt doen is processen zo aan te passen dat gasten nog steeds een gevoel van veiligheid hebben en de eisen met betrekking tot hygiëne nageleefd worden. Neem bijvoorbeeld de kleine jamverpakkingen die je bij een hotelontbijt ziet. Klinkt hygiënisch, al die losse verpakkingen. Maar het zorgt wel voor een enorme vervuiling. En door het grote aantal handen dat de verpakking aanraakt niet per se hygiënischer. Vanuit het proces bezien gaat het uiteindelijk over jam aanbieden aan veel mensen. Dan zou je dus ook een dispenser kunnen gebruiken, zoals Iberostar dat bijvoorbeeld doet. Goed voor de hygiëne én voor het terugdringen van plasticverbruik. En deze jammetjes zijn slechts een klein voorbeeld – trek deze gedachtegang dus ook gerust door in al je andere producten en diensten.

2.Weg met extra producten op hotelkamers

Vanuit de duurzame kant van de sector denken we al langer na over hoe we afkunnen van de verschillende douchegels, shampoos, bodylotions en andere (veelal) plastic verpakkingen die vanuit service-oogpunt aanwezig zijn in een hotelkamer Voor corona was het voor velen ondenkbaar om deze niet meer aan te bieden. Nu ligt er echter een kans om alles wat niet nodig is uit de kamer te verwijderen. Elk item is per slot van rekening een mogelijke overdrager van het virus. En elk item minder betekent minder plastic. Hoe minder items per kamer, hoe beter.

3. Refill!

Qua hygiënemaatregelen zie ik ook hele vreemde dingen voorbijkomen. Wat te denken van een plastic waterflesje dat voor het gevoel van extra veiligheid is verpakt in een plastic zakje. Zowel het flesje als de verpakking is door vreemde handen aangeraakt en daarmee dus eerder contraproductief dan hygiënisch. Beter is om gasten op te roepen een eigen hervulbare fles mee te nemen. Die is alleen aangeraakt door de gast zelf en meerdere keren te gebruiken. Als drinkwater uit de kraan niet mogelijk is, zorg dan voor de beschikbaarheid van een tappunt met een sensor of voetpedaal en je gast kan zonder enig contact een fles vullen met schoon water.

4. Communiceren is heilig

Plastic verpakkingen om een product lijken dus veilig, maar zijn dat niet. Ze geven dus een false sense of security. Leg je gasten uit wat je doet en waarom. Dat geeft inzicht, maakt je geloofwaardiger en je gasten zullen zich er veiliger en dus blijer door voelen. Veel gasten zijn dan ook meer bereid mee te gaan in je processen. En weet wel: de interesse voor duurzaamheid bij je gast is door corona niet afgenomen, zelfs versterkt. Dus geef hem of haar het gevoel van veiligheid door uit te stralen dat je als bedrijf alle verantwoordelijkheid neemt.

Het punt dat ik wil maken is duidelijk: dit moment moeten we aangrijpen om te veranderen. Want als je in deze uitdagende tijd oplossingen weet te vinden die hygiënisch én duurzaam zijn, onderscheid je je van de concurrentie. Mijn oproep daarbij: laten we vooral samenwerken om onze weg te zoeken in het nieuwe normaal. De plastic pledge biedt daarvoor nog steeds een goede basis. Doe je al mee? Ik sta altijd open voor goede voorbeelden of samenwerking. Ben je nog niet aangesloten maar wil je het plasticverbruik in de sector wel verminderen? Je kunt nog steeds mee doen door de pledge te ondertekenen: www.tourismplasticpledge.com

Andere goede bronnen die je verder kunnen helpen

Saskia Pepping

Geschreven door

Saskia Pepping

Projectmanager Toerisme

Ontvang onze nieuwsbrief

Benieuwd wat we allemaal al doen om de nieuwe economie te bereiken? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en je ontvangt maandelijks een update vol verhalen van ondernemers, actuele columns en blogs, nieuws en events.

Vul je voornaam in
Vul je achternaam in
Vul je organisatienaam in
Vul je e-mailadres in

Wij gaan zorgvuldig om met je contactgegevens en gebruiken je mailadres alleen voor mails waarvan je hebt aangegeven deze te willen ontvangen.