Nieuws

Hier koop je circulaire kleding

opinie Circulaire economie 15 juli 2019

Hoe vaak ik niet hoor dat mensen duurzame kleding willen kopen maar niet weten waar. Jammer dat die vraag wordt gesteld omdat het laat zien dat je nog steeds moet zoeken naar ‘groene’ kleding, laat staan ‘circulaire’ kleding. Dat moet echt anders. Ik ben er zo onderhand wel aan toe dat de overheid een bepaald percentage hergebruikte vezels in kleding gaat verplichten. Want dat het al lang kan, bewijzen onderstaande kledingbedrijven.

Kansloos als je geen circulair aanbod hebt

We beginnen natuurlijk bij bedrijfstextiel, want in vergelijking met de mode hebben die gedurfde stappen gezet naar de nieuwe economie. Vijf jaar geleden al introduceerde MVO Nederland een circulaire kledinglijn voor ziekenhuizen die vervolgens succesvol werd opgeschaald door de Rijksinkoper van kleding. Later volgden ook grote bouwbedrijven en supermarkten uit ons netwerk en nu ben je bijna kansloos als je geen bedrijfskleding kunt aanbieden met hergebruikte vezels erin. We hebben het aanbod samengevat in een overzicht, maar de belangrijke koplopers hierin zijn:

  • Havep, Goodfuture, Schijvens, Groenendijk, Tricorp, Outfit Company Wear en Boer Groep voor bedrijfskleding;
  • Blycolin voor horeca textiel en bedlinnen;
  • Dutch Spirit voor executive maatpakken;
  • I-did voor (akoestisch) interieur textiel, relatiegeschenken en vilten shoppers.

Koplopers in denim

Hoe anders is dat in de fast fashion! Zo ‘glamorous’ aan de voorkant, zo hopeloos ouderwets en vervuilend aan de achterkant. Toch zijn ze er wel, de lichtpunten, maar die bedienen vooralsnog een selecte groep van hipsters en kosmopolieten. In de jeansmarkt zijn dat onder meer:

  • Mud Jeans voor circulair spijkergoed vanaf het eerste uur;
  • HNST voor een radicaal andere jeans met 50% recycled materiaal;
  • Kings of Indigo met hun ‘Reuse the Blues’ lijn;
  • Chasin die marine uniformen verwerkt in de ‘Royal Attitude’ collectie;
  • Nudie jeans en;
  • Blue Loop Originals.

Allemaal gemaakt met textielgaren afkomstig uit oude kleding. Bespaart duizenden liters water en een bak pesticiden voor nieuw katoen. Grote merken als G-star zijn voorzichtig aan het volgen en maken nu ‘recyclebare’ broeken. Hopelijk zijn ze straks ook ‘recycled’. Het Amsterdamse House of Denim wil dit soort grote merken nu definitief aanhaken op deze nieuwe economie.

Kleding en tassen

Als we het lijstje verder aflopen buiten de jeans, dan kom ik op de volgende vermeldingen:

  • Loop-a-life maakt nieuwe truien van oude wol;
  • Star Sock voor sokken gemaakt van oude nylon visnetten, opgevist uit zee;
  • La Perla en Finisterre gebruiken hetzelfde spul in zwemkleding;
  • Patagonia recyclet zo’n beetje alles in hun outdoor kleding;
  • Evenals Filippa K in heren en damesmode;
  • Van Hulley doet het met boxershorts;
  • Moodstreet met kinderkleding;
  • Swedish Stockings maakt circulaire panty’s;
  • Kazmok staat garant voor stoere tassen gemaakt van gebruikte transportbanden;
  • Freitag doet hetzelfde met dekzeilen van vrachtwagens;
  • Omar Munie voor designtassen uit afval materiaal.

Ook hier zien we moedige pogingen van grotere merken om te volgen. Zo is WE Fashion al langere tijd bezig om circulaire kleding op de markt te brengen. Maar ook Suitsupply, Hunkemöller en andere mainstream merken zijn aan de slag.

OP WEG NAAR MEER

De volgende stap is dat we hier meer van krijgen, zodat wij als consument ook wat te kiezen hebben. Zo heb ik bijvoorbeeld radicaal andere initiatieven als Lena, The Next Closet en United Wardrobe nog niet eens genoemd. Zij geven met het lenen of leasen van kleding weer een heel andere invulling aan circulair. En in Dit is een Goede Gids staan ook nog niche merken die in het lijstje niet zouden misstaan.

Heb je vragen of aanvullingen op het gebied van circulaire kleding? Deel ze met ons!

Michiel van Yperen

Geschreven door

Michiel van Yperen

projectmanager Internationaal MVO

Ontvang onze nieuwsbrief

Benieuwd wat we allemaal al doen om de nieuwe economie te bereiken? Meld je dan net als 8000+ ontvangers aan voor onze nieuwsbrief en je ontvangt maandelijks een update vol verhalen van ondernemers, actuele columns, handige tools, praktische downloads en inspirerende events.

Vul je voornaam in
Vul je achternaam in
Vul je organisatienaam in
Vul je e-mailadres in

Wij gaan zorgvuldig om met je contactgegevens en het is altijd mogelijk om je uit te schrijven voor onze e-mails.