Nieuws

Het is koers: de vele overeenkomsten tussen de Tour de France en onze beweging

blog 25 juli 2019

Wielrennen. Er is bijna niets fijners dan op het zadel plaatsnemen en enkel bezig zijn met de volgende pedaalslag. Althans, dat vind ik. Het een zijn met de natuur maakt je hoofd heerlijk leeg. En je ziet nog eens wat van het land waarin we leven. Kortom: ik ben groot fan. Ook van kijken naar wielrennen trouwens. Ik heb dan ook een paar mooie weken achter de rug. Want ook al was ik op vakantie, de Tour de France volg ik graag. Zeker als onze Nederlandse mannen – en in La Course de vrouwen – het zo goed doen. Maar toen ik van de week naar een wat langere etappe keek, mijmerde ik even weg. En opeens had ik het: een wielerkoers lijkt enorm veel op onze beweging van ondernemers in de nieuwe economie. Raar? Ik ga het je proberen uit te leggen – zelfs als je niet zo’n wielerfan bent als ik.

Laten we beginnen bij het begin. Allereerst zijn daar etappes. Aan elke etappe doet een groep renners mee: het peloton. Hun doel: het bereiken van de finish. Als we dat nu eens tegenover MVO Nederland zetten valt het eerste kwartje al snel. Het peloton renners zou je kunnen zien als onze beweging van ondernemers die samen op weg gaan naar de finish. Voor ons ligt die finishstreep bij de nieuwe economie, waar we zo snel mogelijk willen zijn.

Samenwerking is nodig

Wat je als fervent wielerkijker doorkrijgt is dat samenwerking essentieel is. In een peloton rijden namelijk verschillende ploegen. Elk van de renners in een ploeg heeft andere capaciteiten, maar vrijwel altijd is er één kopman. De overige renners in de ploeg zorgen ervoor dat die kopman zo goed mogelijk presteert door hem uit de wind te houden als dat kan. En het is precies die wind die ervoor zorgt dat je moet samenwerken. Want stel dat een renner wil wegspringen, dan is samenwerking met andere renners nodig. Omdat je het als eenling tegen de wind in tenslotte vrijwel nooit redt om uit de klauwen van het voortrazende peloton te blijven. Dus zoek je andere renners om beurtelings kopwerk te doen. Zo kun je het werk verdelen en bovendien veel meer snelheid ontwikkelen.

Elke etappe opnieuw volgen er zo onverwachte samenwerkingen tussen ploegen en renners. Zie daar opnieuw een overeenkomst met MVO Nederland. We maken onverwachte samenwerkingen mogelijk tussen bedrijven en ondernemers. En die leiden op hun beurt weer – als ze lukken – tot een etappeoverwinning. Ofwel: succesvolle innovaties in de nieuwe economie.

En de rol van MVO Nederland in een wielerkoers? Wij zijn de organisatie. We zetten de route uit – zie daar de Nieuwe Businessagenda – naar de finish en maken zo elke dag onverwachte samenwerkingen mogelijk.

De Tour wacht op niemand

Mart Smeets zei ooit: de Tour de France wacht op niemand. Wat hij daarmee bedoelde is simpel: het peloton raast door, ook al ben jij gevallen. Je moet kortom aangehaakt blijven, anders raak je achterop en kom je bijna niet meer terug. Datzelfde geldt voor Nederlandse ondernemers. Als je nu niet meedoet met onze beweging, raak je ook achterop. En bereik je de finish een stuk lastiger – de nieuwe economie in dit geval.

Is er dan ook nog een verschil met de Tour? Jazeker. Er zit bij ons geen limiet op hoe groot ons peloton mag zijn. Sterker nog: wat ons betreft doen alle ondernemers in Nederland mee. Want dat is nodig om de nieuwe economie zo snel mogelijk te bereiken. Dan moet je wel nu aanhaken, anders gaat de beweging op volle snelheid door. En zeg nou zelf: in de bezemwagen wil je toch nooit terechtkomen?

Dus: zet koers naar de nieuwe economie en word partner van MVO Nederland. On y va!

In aansluiting op het succes van de Jumbo-Visma-ploeg in de Tour de France hebben we nog een leuk nieuwtje: Jumbo Supermarkten treedt toe tot ons Grote Bedrijven Netwerk, wat betekent dat ze samen met meer dan 90 grote bedrijven echt impact gaan maken in de route naar de nieuwe economie.

Maria van der Heijden

Geschreven door

Maria van der Heijden

directeur-bestuurder

Ontvang onze nieuwsbrief

Benieuwd wat we allemaal al doen om de nieuwe economie te bereiken? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en je ontvangt maandelijks een update vol verhalen van ondernemers, actuele columns en blogs, nieuws en events.

Vul je voornaam in
Vul je achternaam in
Vul je organisatie in
Vul je e-mailadres in
Form newsletter partner error
Form newsletter events error

Wij gaan zorgvuldig om met je contactgegevens en gebruiken je mailadres alleen voor mails waarvan je hebt aangegeven deze te willen ontvangen.