Nieuws

De rol van menswaarde in bedrijven: het resultaat van een onderzoek onder partners

nieuws 17 januari 2020

Ondernemen in de nieuwe economie draait om andere waarden. Menswaarde bijvoorbeeld. Stilstaan bij het belang van de ander: klanten, medewerkers en arbeidskrachten verderop in de keten. Die behoefte aan menselijkheid binnen organisaties valt samen te vatten in een woord: agapè. MVO Nederland werkte mee aan een recent onderzoek dat de relevantie van agapè binnen bedrijven onderstreept.

Misschien is agapè niet de eerste term waar je bij ondernemen aan denkt. Het is ook een term die om wat uitleg vraagt. Want het woord simpelweg vertalen naar liefde dekt de lading niet. Je kunt denken aan medeleven, welwillendheid of empathie, maar agapè gaat verder. Het is een vorm van liefde die onbaatzuchtig is, met een bereidheid om in actie te komen voor het welzijn van de ander. Frits Goldschmeding, oprichter van Randstad, introduceerde het begrip ooit in het bedrijfsleven en dat blijkt anno 2020 nog net zo belangrijk.

Onderzoek onder partners

Vanuit Maastricht University deed prof. dr. Harry Hummels onderzoek naar de invulling van agapè binnen bedrijven. Eind 2019 publiceerde hij het whitepaper: ‘In de ogen van de ander.’ Als beweging van ondernemers in de nieuwe economie was het voor MVO Nederland een logische stap om ons netwerk in te zetten voor het onderzoek. Want in de nieuwe economie is aandacht voor de ander onmisbaar. Daarom zetten wij een enquête uit onder al onze partners en droegen we acht koplopers aan voor diepte-interviews.

Ook onze directeur Maria van der Heijden benadrukt het belang van aandacht voor mens en natuur binnen bedrijven: “Wat ik merk is dat bedrijven die alleen geïnteresseerd zijn in financieel rendement ontmensen. Geld verdienen voor de aandeelhouders gaat boven het belang van het creëren van werkgelegenheid, werkgeluk en klantwaarde. Veel bedrijven zien mensen als ‘human resources’, wat leidt tot een rationalisering. Ik ben er echter van overtuigd dat het geven om een ander uiteindelijk ook zorgt voor een sociaal, maatschappelijk en financieel duurzamere bedrijfsvoering. Gelukkig zijn er binnen ons netwerk talloze voorbeelden van bedrijven die deze oud-Griekse term wél invulling geven.”

Inspirerende cases

Onze partners MAAS, Schijvens, Interface, Randstad, Asito en Peeze deelden hun werkwijze voor het onderzoek. Uiteenlopende bedrijven die allemaal opereren vanuit een sterke waardenoriëntatie, met oog voor de ander. Interface ziet de natuur als meest relevante andere. Het bedrijf richt zich op het bevorderen van een klimaat dat ons in staat stelt tot in het oneindige gezond te leven. Interface zet daarnaast in op een cultuur waarin de ideeën van werknemers welkom zijn. “Uiteindelijk is het toch fijn als jij het gevoel hebt dat je in je werk het verschil kan maken, dit doet er echt toe, daar wil je meer van.”

Harry Hummels (Maastricht University) deed zijn onderzoek met steun van de Goldschmeding Foundation en in samenwerking met MVO Nederland.

LINKS

  • Download het whitepaper:’In de ogen van de ander
  • Lees de eerder geschreven column van Maria van der Heijden: Waarom een verlangen naar menswaarde ontbreekt bij bedrijven.
  • NE20
    Harry Hummels verzorgt een sessie op NE20, het duurzaamheidsfestival dat MVO Nederland organiseert op 23 januari. Hij laat vanuit de praktijk zien hoe bedrijven invulling geven aan agapè. Dus hoe zij aandacht hebben voor het welzijn van anderen en denken vanuit het perspectief van de ander. Hummels gaat hierover in gesprek met Shirley Schijvens (directeur-eigenaar Schijvens Corporate Fashion), Wouter Fijnaut (CEO bij MAAS) en Jeroen Corver (algemeen directeur Coors Interieurbouw) over hun ervaringen. Aan het eind kun je jezelf de vraag stellen: hoe zit het met de liefde voor de ander in mijn onderneming?

 

Ontvang onze nieuwsbrief

Benieuwd wat we allemaal al doen om de nieuwe economie te bereiken? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en je ontvangt maandelijks een update vol verhalen van ondernemers, actuele columns en blogs, nieuws en events.

Vul je voornaam in
Vul je achternaam in
Vul je organisatienaam in
Vul je e-mailadres in

Wij gaan zorgvuldig om met je contactgegevens en gebruiken je mailadres alleen voor mails waarvan je hebt aangegeven deze te willen ontvangen.