Nieuws

De Partner Meet-up: 5 tips voor betekenisvolle gesprekken

nieuws 6 oktober 2021

Iemand leren kennen in twaalf minuten. Daar daagt de Partner Meet-up van MVO Nederland je toe uit. Een uitdaging, ziet ook Stephan Borggreve. Hij heeft als eigenaar van De Presenteerschool deelgenomen aan elk van de maandelijkse digitale meet-ups, waarin je via digitale één-op-ééngesprekken van twaalf minuten je netwerk uitbreidt. Door de op voorhand gematchte interesses en behoeftes kan het ijs snel gebroken zijn, maar haal je er daarna wel alles uit? Vanuit zijn ervaring geeft Stephan je in dit gastblog vijf tips om die twaalf minuten optimaal te benutten.

1. Bereid jezelf goed voor

Gesprekken gedijen bij een goede voorbereiding. Ontvang je een uitnodiging voor een gesprek? Bezoek van tevoren het LinkedInprofiel van je gesprekspartner en google zijn of haar bedrijf. Zo ga je tijdens het gesprek gemakkelijker de diepte in. Daarnaast komt het attent over als je laat blijken dat je jezelf hebt verdiept in de ander. Kom je hier door drukte niet aan toe? Blok voorafgaand aan de Partner Meet-up standaard een uurtje in je agenda om je gesprekken voor te bereiden. Maak er geen diepgaand onderzoek van, als je maar weet wie je gesprekspartners zijn en waar je gesprekken over kunnen gaan.

2. Stem de structuur af

Een heldere structuur vergroot de effectiviteit van een gesprek. Stel daarom aan het begin een structuur voor. Bijvoorbeeld: “We hebben twaalf minuten de tijd om elkaar te leren kennen. Laten we onszelf eerst kort voorstellen en daarna over de inhoud spreken. Als we na tien minuten verder willen praten, kunnen we aan het eind van het gesprek contactgegevens uitwisselen. Ok?” Grote kans dat je gesprekspartner direct akkoord gaat: jullie hebben tenslotte allebei de bedoeling om de ander te leren kennen en je netwerk uit te breiden.

3. Kom snel tot de kern

Als je gepassioneerd bent over wat je doet, kun je uren vertellen over je bedrijf, je drijfveren, je ervaringen, enzovoorts. Hoe verleidelijk dat ook is: de Partner Meet-up is niet het juiste moment. Je hebt twaalf minuten om te bepalen of het waarde heeft om verder te praten. Dat geldt ook voor je gesprekspartner. Maak daarom zo snel mogelijk duidelijk wat je verwachtingen zijn van het gesprek: “Je profiel spreekt me aan en ik wil graag weten of we iets voor elkaar kunnen betekenen.” Die directheid kan geforceerd aanvoelen, maar je laat er wel mee blijken dat je het gesprek serieus neemt.

4. Blijf een dialoog voeren

Het gebeurt vaak dat één partij ongeveer tachtig procent van de tijd aan het woord is. Dat is echt zonde: als zender hoor je niets nieuws en als ontvanger krijg je niet de kans jezelf te profileren. Weet je van jezelf dat je dominant kunt zijn in gesprekken? Neem jezelf dan voor om niet langer dan één minuut achter elkaar aan het woord te blijven en om minimaal drie vragen te stellen. Ben je juist ingetogen en afwachtend van aard? Spreek met jezelf af om initiatief te nemen en de regie over het gesprek te bewaren. Dat kun je doen door een gespreksstructuur voor te stellen, bewust nieuwe onderwerpen aan te snijden en de afronding voor je rekening te nemen.

5. Maak concrete afspraken

Als je tijdens het gesprek ontdekt dat je elkaar interessant vindt, maak dan na een minuut of tien concrete vervolgafspraken. Houd het laagdrempelig: “Ik nodig je straks uit op LinkedIn en stuur direct een paar data voor om een vervolggesprek te voeren.” Zo geef je de gesprekspartner de kans om na het gesprek in alle rust de agenda erbij te pakken en te bekijken wanneer het hem of haar uitkomt. Je voorkomt ook dat je tijdens het gesprek tijd verspilt aan logistieke handelingen, waardoor je meer ruimte overhoudt voor de inhoud.

Gesprekken hoeven niet perfect te verlopen. Het is juist prettig als er ruimte is voor spontaniteit en gezelligheid, zelfs als je maar twaalf minuten hebt. Toch kunnen deze vijf tips je helpen om je Partner Meet-ups doelgericht te benaderen en efficiënt in te richten. Zo vergroot je de kans op betekenisvolle ontmoetingen.

Meedoen aan een partner meet-up

Meedoen aan één of meerdere van de meet-ups?

Over Stephan Borggreve

Stephan Borggreve is eigenaar en trainer van De Presenteerschool. Hij helpt duurzaamheidsprofessionals hun presentatievaardigheden te verbeteren. Meer weten? Neem contact op via stephan@depresenteerschool.nl of bezoek de website van De Presenteerschool.

Ontvang onze nieuwsbrief

Benieuwd wat we allemaal al doen om de nieuwe economie te bereiken? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en je ontvangt maandelijks een update vol verhalen van ondernemers, actuele columns en blogs, nieuws en events.

Vul je voornaam in
Vul je achternaam in
Vul je organisatienaam in
Vul je e-mailadres in

Wij gaan zorgvuldig om met je contactgegevens en het is altijd mogelijk om je uit te schrijven voor onze e-mails.