Nieuws

De nieuwe generatie is divers

opinie 24 juni 2021

We zijn er echt niet goed in. Diversiteit in de duurzame sector. Wit, man, vijftig plus – dat is ongeveer het gemiddelde. Nu schrijf ik wel vaker over dit onderwerp. En altijd krijg ik boze reacties van met name deze categorie. Jammer natuurlijk, al begrijp ik ook de ergernis als je zelf tot deze groep behoort. Toch is het meer dan tijd om onze duurzame sector nu eens echt divers te maken.

Ik schrijf deze column terwijl ik met een schuin oog kijk naar de finale van het BNR-programma The Green Quest. Hierin beoordelen een jury en publiek 31 start- en scale-ups op hun duurzame innovatie. Deze 31 zijn voor negentig procent vertegenwoordigd door mannen. Dat er uiteindelijk ook drie mannen met de winst vandoor gingen is dan niet zo vreemd. Ook toen ik deze week in de jury van de Rethink Awards zat – een prijs voor innovatieve en duurzame producten en initiatieven binnen de kunststof- en rubber-sector – bleek zo’n negentig procent van de deelnemers witte mannen. En de winnaars? Je raadt het al. Pas bij het maken van de groepsfoto viel het iemand op dat er wel heel weinig variëteit in de groep zat.  

Nu werken er van oudsher veel mannen in sectoren als chemie en bouw. De homogeniteit valt bij henzelf eigenlijk niet op. Ze weten niet beter. En toch begint verandering bij bewustwording. Een beetje rammelen aan de poort. Kietelen. Onze diverse samenleving zien we niet of nauwelijks terug in de duurzame beweging. Terwijl diversiteit cruciaal is voor innovatie en verbinding.  

Verankeren in beleid en strategie 

Voordat je denkt: en jij dan? Ik steek graag de hand in eigen boezem. Want hoewel het qua aantal vrouwen bij MVO Nederland wel goed zit, hebben we nog veel te verbeteren op het vlak van bijvoorbeeld bi-culturele achtergronden. Ik sprak daar onlangs over met vier bi-culturele jongeren. Ze vroegen me of we KPI’s hebben vastgesteld op diversiteit. Ik moest met schaamrood op de kaken erkennen dat het bij ons toch vooral bij goede wil blijft. Een wijze les. Als je iets echt wilt – en dat willen we – moet je diversiteit verankeren in beleid en strategie. En er dan ook naar handelen.  

Vanuit de missie die we onszelf als MVO Nederland opleggen – in 2025 gaat twintig procent van de economie om in de nieuwe economie – zijn diversiteit en inclusiviteit essentieel. Als we de nieuwe economie sneller willen bereiken hebben we iedereen nodig. En dus niet alleen hoogopgeleid, groen en links. Want dan ontbreekt herkenning bij een enorme groep mensen. Van de mensen in de dagelijkse tv-talkshows tot in de politiek; het is nog veel te veel hetzelfde. 

Werk samen met het onderwijs 

Maar hoe pakken we diversiteit en inclusie dan aan? Een belangrijke verandering zie ik in het onderwijs, bij hogescholen en universiteiten. Ik geef regelmatig gastcolleges bij onze partners als de Haagse Hogeschool, de Agrarische Hogeschool en Avans Hogescholen. En wat ik daar zie is een enorme diversiteit in studenten bij duurzaamheidsopleidingen. Stuk voor stuk mensen die de wereld een stukje beter willen maken. Door deze jongeren te representeren bieden we kansen voor de groene beweging. Door te luisteren naar hun wensen, je organisatie daarop aan te passen. Dit betekent wel dat je concrete doelstellingen formuleert voor diversiteit in je werving. De ervaring leert dat verandering namelijk niet vanzelf gaat.  

Samenwerking tussen onderwijs, onderzoek en het bedrijfsleven is sowieso belangrijk om de nieuwe generatie medewerkers te (leren) kennen. Vraag ze om mee te werken aan de ontwikkeling van nieuwe businessmodellen. Doe met universiteiten onderzoek naar de praktische kant van circulair en inclusief ondernemen. Of verbind je met de leiders van de toekomst via stages, afstudeeropdrachten of werkstudenten. Alles om te komen tot een nieuwe, groene generatie die niet alleen verbonden is op inhoud, maar juist ook in de diversiteit aan mensen.  

Maria van der Heijden

Geschreven door

Maria van der Heijden

directeur-bestuurder

Ontvang onze nieuwsbrief

Benieuwd wat we allemaal al doen om de nieuwe economie te bereiken? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en je ontvangt maandelijks een update vol verhalen van ondernemers, actuele columns en blogs, nieuws en events.

Vul je voornaam in
Vul je achternaam in
Vul je organisatienaam in
Vul je e-mailadres in

Wij gaan zorgvuldig om met je contactgegevens en het is altijd mogelijk om je uit te schrijven voor onze e-mails.