5 ándere redenen om je verkiesbaar te stellen als Minister van de nieuwe economie
opinie Nieuwe Rijkdom 23 november 2020
Op 1 december is het zover: we sluiten de kieslijst van de Minister van de nieuwe economie. Vanaf dat moment starten de persoonlijke campagnes van de kandidaten en kan iedereen stemmen op zijn of haar favoriete kandidaat. Dat betekent dat er op het moment dat je dit leest niet zo veel tijd meer over is om kans te maken op deze inmiddels felbegeerde positie. Want felbegeerd is hij – inmiddels gaven al meer dan 175 kandidaten aan zich verkiesbaar te stellen met hun concrete visie op een duurzamere toekomst. Toch merken we dat mensen soms ook twijfelen of ze wel geschikt zijn. Daarom hebben we – een paar dagen voor het verstrijken van de deadline – vijf ándere redenen op een rij gezet om je kandidaat te stellen. Hopelijk overtuigt je het alsnog.
1. Je wilt geen minister worden maar staat wel achter de campagne
“Ja, goede campagne hoor, maar ik heb geen politieke ambities dus stel me liever niet kandidaat.” Het is een reactie die we regelmatig hoorden als we relaties benaderden. Niet zo gek ook – niet iedereen voelt zich tenslotte goed op een podium of heeft iets met de politieke kant van duurzaam ondernemen. Maar omdat een van de doelen juist ook is om de politiek te laten zien hoe groot de groep is die verandering wil, maakt elke extra kandidaat de boodschap sterker. De uiteindelijk gekozen minister vertegenwoordigt het geluid van ál die kandidaten. Dus: wil je dat geluid nóg sterker maken, maar geen campagne voeren voor jezelf? Geen probleem. Meld je aan als kandidaat en houd je verder op de achtergrond.
2. Je hebt een actuele boodschap die je extra kracht wilt bijzetten
Van de directeur van Nederland Schoon die strijdt tegen vervuiling van mondkapjes op straat tot iemand die vindt dat er meer geïnvesteerd moet worden in een duurzaam coronaherstel; er zitten volop actuele kwesties verborgen onder de huidige kandidaten. Maar er is zeker ruimte voor meer. De ministercampagne biedt je een extra platform om jouw actuele standpunt kracht bij te zetten. Dus heb jij bijvoorbeeld een idee voor het Nationaal Groeifonds? Of vind je dat de CO2-belasting die de overheid invoert veel te zacht is en moeten meer mensen dat horen? Stel je dan kandidaat en versterk je boodschap.
3. Je wilt je duurzame bedrijf promoten
Als duurzaam ondernemer kan het soms een uitdaging zijn om onder de aandacht te komen van je doelgroep. Jouw kandidatuur – of die van iemand in je organisatie – is een originele en eenvoudige manier om te vertellen over de diensten van jouw bedrijf. Met meer dan 15.000 websitebezoekers per maand ziet een hele nieuwe groep mensen wat je kan en waar je voor staat. Bovendien is het een superleuke manier om in je eigen communicatie – van social media tot je nieuwsbrief – aandacht te richten op jouw duurzame activiteiten.
4. Je moet anders weer vier jaar wachten
MVO Nederland organiseert deze campagne in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen. En omdat die verkiezingen slechts eens in de vier jaar zijn, betekent het dat je alleen nu de kans krijgt om de positie van Minister van de nieuwe economie op je te nemen. In 2025 hopen we natuurlijk dat we zo ver zijn dat er geen minister meer nodig is en de nieuwe economie gewoon de normale economie is. Pak die kans dus nu om straks geen spijt te krijgen…
5. Je vindt je buurman, vriend of collega beter geschikt dan jij
Ok, je wilt het zelf liever niet, maar kent wel iemand anders die het duurzame geluid kan laten horen? Ook prima. Hoe eenvoudig is het om een berichtje te sturen met waarom je hem of haar zo geschikt vindt? Met dat compliment kun je er zo maar voor zorgen dat we met meer dan 200 kandidaten richting Den Haag kunnen gaan. Zou toch mooi zijn?
Dus: met nog een paar dagen te gaan voor de deadline is dit het moment. Stel jezelf kandidaat of stuur een bericht door naar iemand die dat zou moeten worden. Omdat we samen sneller kunnen. Alle info op www.ministervandenieuweeconomie.nl.