Interview met Henk Voormolen van Albron: een ijzersterk geloof in de nieuwe economie

Foodservicebedrijf Albron is ooit ontstaan als alcoholvrij ‘schaftlokaal’ om drankmisbruik onder havenarbeiders tegen te gaan. Anno 2021 neemt de organisatie nog steeds haar maatschappelijke verantwoordelijkheid. Albrons missie, het creëren van waardevolle momenten voor alle betrokkenen, klinkt door in alle geledingen van het bedrijf. Directeur Advies & Duurzaamheid Henk Voormolen: “Opdrachtgevers die puur voor de laagste prijs gaan, komen niet bij Albron uit.”

“Sorry dat ik iets te laat ben”, verontschuldigt Voormolen zich. “Het overleg met de hoofddirectie liep uit. Het ging over de SDG’s.” Dat is Albron: van schaftlokaal met een belangrijke sociale functie, eind negentiende eeuw, naar een moderne foodservice-organisatie die actief duurzaamheidsdoelen nastreeft. “Albron heeft duidelijk een Rijnlands businessmodel. Dat zie je terug in onze missie. We streven dus ook naar winstoptimalisatie, in plaats van winstmaximalisatie.”

Geld als smeermiddel

Albron is honderd procent eigendom van de Albron Foundation, een stichting. “Het mooie van stichtingen, maatschappen en coöperaties is dat ze uitgaan van ‘samen’, zoals het delen van winst én risico”, vindt Voormolen. “Jarenlang waren dit soort ondernemingsvormen hopeloos ouderwets, maar de laatste tijd zijn ze juist in opmars. Een stichting is een prachtige representant van de nieuwe economie: geld is bij ons een smeermiddel voor transacties. Geen doel op zich.”

Doel van Albron Foundation is de continuïteit van Albron garanderen. Dat geeft de cateraar een voordeel ten opzichte van commerciële bedrijven als het gaat om investeringen voor de lange termijn, beaamt Voormolen. “Aan de andere kant: wij opereren in een gewone, competitieve markt. Bovendien gaat die vrijheid gepaard met verantwoordelijkheid. Wij voelen de opdracht om ons om meer zaken te bekommeren dan alleen onszelf.”

Zorgvuldig handelen

Die opdracht neemt Albron dan ook serieus. Op allerlei fronten creëert het bedrijf maatschappelijke waarde: van een garantstelling voor een X-aantal duurzame Kipster-eieren, wat de bouw van een tweede stal mogelijk maakt, tot het in dienst nemen van grote aantallen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, tot aan het berekenen van de volledige footprint van alle Albron-locaties.

Dit alles niet zonder uitdagingen. “Het is soms een hoop gedoe”, vertelt Voormolen. “En er komen risico’s bij kijken. Neem onze overstap naar Kipster-eieren: we namen het risico dat onze klanten de prijsstijging die daarmee gepaard ging, wellicht niet zouden accepteren. Wij bedienen een heel breed publiek en willen iedereen een lekker, gezond, duurzaam én betaalbaar aanbod aan eten en drinken kunnen bieden. Dus over dit soort dingen moeten we goed nadenken.”

“Wij blijven dit soort gewaagde stappen zetten omdat we vinden dat dat moet."

Henk Vermolen, Directeur Advies & Duurzaamheid van Albron

Een snackbar in een ziekenhuis?

Diezelfde zorgvuldigheid was nodig bij het weghalen van de frituur uit restaurants van Albron in de hal van ziekenhuizen. “We vinden de uitstraling en geur van een veredelde snackbar onverenigbaar met een plek waar geprobeerd wordt mensen béter te maken. Maar die ingreep was best spannend: gaan bezoekers, medewerkers en patiënten het pikken dat wij ons met hun voedingskeuzes bemoeien? Gelukkig heeft het goed uitgepakt, er waren nauwelijks klachten en de omzet steeg zelfs. Een belangrijke succesfactor was denk ik dat we een positief, aantrekkelijk alternatief boden, in de vorm van salades, smoothies en vers belegde broodjes. Mensen bleken best bereid daar iets meer voor te betalen.”

De vraag is: hoe ver ga je hierin? Voormolen zou bijvoorbeeld ook graag meer plantaardige in plaats van dierlijke eiwitten in het assortiment opnemen. “We weten dat onze huidige vleesconsumptie grote negatieve gevolgen heeft voor milieu, dierenwelzijn en gezondheid. Toch schrappen we niet in al onze restaurants het vlees van het menu. Ik ben ervan overtuigd dat verleiden op dit moment beter werkt dan verbieden. Dus blijven we zoeken naar mogelijkheden om positieve keuzes te stimuleren en negatieve keuzes te ontmoedigen. Wat dat betreft zijn we nog steeds een beetje dat schaftlokaal dat alcoholmisbruik wilde tegengaan.”

Als wij het niet doen, wie dan wel?

Gedoe, risico’s – waarom richt Albron zich niet gewoon op goede catering voor een scherpe prijs? “Wij blijven dit soort gewaagde stappen zetten omdat we vinden dat dat moet. Mensen met een arbeidsbeperking in dienst nemen bijvoorbeeld, dat doe je niet om er rijk van te worden. Maar voor horecawerk is meestal weinig formele opleiding nodig, dus als wij hen deze kansen niet bieden, wie dan wel?” Voormolen gelooft sterk dat duurzaam ondernemen de enige weg is: “Bedrijven gaan steeds meer hun maatschappelijke rol pakken. De nieuwe economie wordt de norm.”

ZELF AAN DE SLAG: DOWNLOAD DE 100 MVO-TIPS

Ben je overtuigd door dit voorbeeld van mvo en wil je niet achterblijven in de oude economie? Met de 100 mvo-tips breng je jouw bedrijf zo die nieuwe economie in! Vul hieronder je gegevens in en je ontvangt de link direct via je e-mailadres.

Laat je ons weten hoe je heet?
Vul je achternaam in
We vernemen graag je functie
Vul je organisatienaam in
Geef aan hoeveel medewerkers jouw organisatie heeft
Selecteer de meest relevante voor jouw organisatie
Vul je e-mailadres in

Ontvang onze nieuwsbrief

Benieuwd wat we allemaal al doen om de nieuwe economie te bereiken? Meld je dan net als +8000 professionals aan voor onze nieuwsbrief en je ontvangt maandelijks een update vol verhalen van ondernemers, actuele columns, handige tools, praktische downloads en inspirerende events.

Vul je voornaam in
Vul je achternaam in
Vul je organisatienaam in
Vul je e-mailadres in

Wij gaan zorgvuldig om met je contactgegevens en het is altijd mogelijk om je uit te schrijven voor onze e-mails.