De boer en de keten versterken
Johnny Cashew vindt het belangrijk om de Tanzaniaanse cashewboeren met wie ze werken positief te beïnvloeden. Het bedrijf gebruikte de IMVO-voucher om de beste aanpak te onderzoeken.
Dit onderzoek richt zich ook op de Leefbaar Inkomen Referentieprijs, de prijs die een boer zou moeten ontvangen om hem of haar in staat te stellen een leefbaar inkomen te kunnen verdienen. Dat vergt veel dataverzameling en ook voor dit onderzoek was de IMVO-voucher dus handig.
Fairtrade certificering is binnen
Het onderzoek helpt niet alleen boerencoöperaties, maar versterkt ook de ketentransparantie. Johnny Cashew kreeg voor twee cashewcoöperaties in Tanzania de Fairtrade certificering. Daarvoor zijn leiders van deze coöperaties getraind en maakte het bedrijf voor de komende jaren een ontwikkelingsplan.
Partnerships en nog meer eerlijke prijzen
De Fairtrade certificering is zeker niet symbolisch: deze geeft Johnny Cashew de mogelijkheid om de keten uit te breiden naar andere delen van Europa. Een partnership naar Lidl is al het begin. Ook nieuwe boeren die aansluiten betaalt Johnny Cashew een Leefbaar Inkomen Referentieprijs. Samen met Fairtrade International kijken ze naar een simpele vertaling van de data. Ze hebben vertrouwen dat er niet opnieuw een groot onderzoek nodig is.