Bananenbloesem: niet zomaar een ingrediënt
Gloe & Zeitz zocht naar de mogelijkheden om een product van bananenbloesem te ontwikkelen in Oeganda met behulp van Business Lab Uganda. Gloe & Zeitz ziet volop kansen voor bananenbloesem als vleesvervanger, ook vanwege de goede voedingswaarde. Maar bananenbloesem heeft wel een gebruiksaanwijzing: het heeft een bittere smaak en vereist een speciale behandeling voor gebruik. Met meerdere partners zocht Gloe & Zeitz antwoord op belangrijke productievragen. Wat is de meest geschikte bloesem? Hoe werken ze in andere landen met de bloesem en onder welke omstandigheden moet je het verbouwen?
Van restafval naar bron van mogelijkheden
De bloesem van de lokale Oegandese bananenplant ‘matoke’ werd de winnaar. Deze voedzame bananenplant is al erg populair in Oeganda. De bloesems worden vaak gezien als restafval en juist daarom vormen ze een interessant bijproduct. Het vereist wel wat training om de bloesems op het juiste moment te oogsten. Volgens Gloe & Zeitz liggen in deze industrie ook interessante kansen voor vrouwen en jongeren.
Nog meer mogelijkheden
Business Lab Uganda ontwikkelt nu de visachtige, gepekelde bananenbloesem in blik en Gloe & Zeitz kijkt ernaar uit om dit product als eerste op de markt te brengen. En daar blijft het niet bij: het bedrijf wil experimenteren met bananenbloesem in blokjes om nog meer alternatieven aan te bieden voor gefrituurde vis. Ook staat vervolgonderzoek op de planning naar bloesems die nog beter geschikt zijn als vleesvervanger.
De voucher van IMVO
Gloe & Zeitz heeft veel onderzoek gedaan en advies ingewonnen bij internationale experts. Het bedrijf kon de IMVO-voucher dus goed gebruiken en raadt deze ook aan voor andere ondernemers. De samenwerking die Gloe & Zeitz kon aangaan dankzij het gebruik van de voucher is volgens het bedrijf “snel, inhoudelijk en plezierig”.