Onderzoek
Om het ketenonderzoek in goede banen te leiden, is gebruik gemaakt van de expertise van Jop Blom van Beholding. Beholding is begonnen met het in kaart brengen van alle ketenpartners en het identificeren van waar in de keten er echt verschil kan worden gemaakt door outside the box te denken. Vervolgens is geïdentificeerd waar er milieu-impact kan worden gemaakt door bijvoorbeeld over te stappen op nieuw soort materialen. Hiervoor is in kaart gebracht wat er allemaal aan innovaties bruikbaar is binnen de workwear industrie en een lijst van bijbehorende bedrijven samengesteld.
Resultaten
De geselecteerde innovaties en bedrijven zijn geanalyseerd aan de hand van een speciale score kaart. Dit resulteerde in een short list van potentiëlen partners, waardoor HAVEP een goed inzicht heeft in welke duurzame partijen zich in de markt bevinden. Het relevante netwerk en het aantal samenwerkingen is als gevolg van het onderzoek sterk uitgebreid.
Voor HAVEP zorgde het onderzoek verder voor meer inzicht in de eigen keten en de impact daarvan op mens en milieu. Maar ook voor kennis op het gebied van duurzame innovaties in de textielindustrie en hoe dat eventueel bij hun leveranciers eruit zou kunnen zien. Ook zorgde het voor meer inspiratie voor verdere verduurzaming.
Vervolgstappen
Door het onderzoek zijn er samenwerkingen opgestart met innovatieve start-ups, wordt er deelgenomen aan diverse circulaire projecten en wordt er gewerkt aan een “design for circularity” checklist.