Met data naar betere landbouw
Precies dat wilde ExoLink bieden aan Afrikaanse boeren. Het bedrijf helpt ondernemers met data en informatietechnologie en lanceerde Farmerlink voor boeren in ontwikkelingslanden. Dit platform geeft boeren op basis van data inzicht in bijvoorbeeld planting, oogsten en actuele prijzen van producten, die ze ook weer kunnen delen met hun coöperatie.
De boeren krijgen met FarmerLink ook meer grip op hun bedrijfsvoering. Ze zien bijvoorbeeld met welke gewassen ze beter kunnen werken en hoe ze hun land efficiënter kunnen inrichten. Ook krijgen ze een beeld van hun huidige productie. Dat is handig voor bijvoorbeeld bijenhouders, als zij willen weten hoe veel honing ze per dag kunnen produceren. Met behulp van de IMVO-voucher onderzocht ExoLink de mogelijkheden om het gebruik van dit platform onder boeren te stimuleren.
Resultaten en vervolg
Het onderzoek gaf ExoLink de mogelijkheid om het platform uit te rollen in verschillende Afrikaanse landen. Het bedrijf weet nu beter welke belemmeringen er zijn en hoe ze die kunnen wegnemen, zodat het platform een doorslaand succes wordt. De voucher krijgt dan ook een 8 van ExoLink.