Onderzoek naar true-pricing
Een goede reiskeuze en meer contact met de bewoners van de bestemming: reizen met betekenis en impact dus. Maar er zijn meer manieren om reizen verantwoord te maken en CO2-uitstoot te beperken, bedacht Better Places. Ze zochten een manier om de werkelijke prijs van vervoer tijdens een reis te tonen aan de klant. Met de IMVO-voucher schakelden ze The Impact Institute in om de echte prijs van het vervoer naar de bestemming te berekenen.
The Impact Institute ontwikkelde een tool met aandacht voor twee milieueffecten: bijdrage aan klimaatverandering en luchtverontreiniging. Met deze tool berekende Better Places de milieukosten voor vliegtuig, auto en trein, onder andere gebaseerd op emissiecijfers per kilometer.
De volgende stappen
Nu richt Better Places zich op de volgende stap: de klanten goed informeren over deze True Price-cijfers. En daarmee – niet onbelangrijk – reizigers inspireren tot ander reisgedrag. Better Places heeft het plan om het aanbod aan te passen. Zo komt er meer aandacht voor bestemmingen binnen Europa die met de trein bereikbaar zijn.