Onderzoek voor sinaasappels
BeFrank besloot de horizon te verbreden en ook onderzoek te doen naar de keten bij sinaasappels. De onderzoeksvraag in kwestie: “Hoeveel verborgen kosten zijn er bij de import van sinaasappels uit Egypte en Zuid-Afrika?”
Het onderzoek ging uit van true pricing. Daarmee breng je als bedrijf de volledige productieketen in kaart en neem je ook de sociale en ecologische impact van het product mee in de prijs. Met advies van True Price en met behulp van de IMVO-voucher startte BeFrank het onderzoek.
Opvallend resultaat
Uit het onderzoek kwam een opvallend resultaat: watergebruik bij de productie van sinaasappels blijkt een belangrijke boosdoener. De consument betaalt niet voor het water dat wordt verbruikt. Sinaasappels uit Egypte zouden volgens het principe van true pricing bijna twee keer zo veel moeten kosten.
Een 100% true price sinaasappel? Dat blijkt op dit moment helaas nog niet commercieel levensvatbaar. De ondernemers van BeFrank zijn uiteindelijk tevreden, hoewel het onderzoek soms nog wat beperkt was en de uitkomst tegenviel. Het onderzoek maakt wel duidelijk dat het waardevol is om de keten transparant te maken. Het is tijdsintensief, maar zo ontdek je de knelpunten bij voedselproductie.