1. CO2-uitstoot
Voor de meeste bedrijven is het gratis om CO2 uit te stoten. Dat is gek, want deze uitstoot heeft een negatieve impact op onze aarde en uiteindelijk ook op jouw bedrijf. Daarom kiest een groeiende groep bedrijven voor het werken met interne CO2-beprijzing, wat inhoudt dat ze bijvoorbeeld met 100 euro per ton uitstoot rekenen. Door bij investeringen in gebouwen of machines rekening te houden met deze ‘echte prijzen´ kiezen deze bedrijven automatisch voor duurzamere varianten. Ook zijn er bedrijven die hun gemaakte CO2-uitstoot doorberekenen aan hun klanten, bijvoorbeeld door hen de CO2-uitstoot van de vliegreis naar een werkafspraak te laten compenseren.
2. Milieu-impact
Wat je als bedrijf ook doet, jouw activiteiten hebben effect op de omgeving. Denk aan je energiegebruik van je gebouwen of productieproces, maar ook aan water- of landgebruik. Het is niet altijd eenvoudig om de impact van deze aspecten in kaart te brengen, laat staan om er een prijs aan te hangen. Hoe bereken je de prijs van het kappen van bomen of de prijs van bodemdegradatie in een koffieplantage? Een eerste stap kan in elk geval zijn om jouw milieu-impact inzichtelijk te maken. Een initiatief als Futureproof Coffee Collective zet vergaande stappen met het ontwikkelen van een rekenmodel dat de echte prijs van koffie inzichtelijk maakt. Misschien wil jij aan de slag met zo’n model voor jouw sector?
3. Sociale impact
Echte prijzen gaan niet alleen over milieu, maar ook over mensen. Vooral als je onderneemt in het buitenland, kun je het risico lopen betrokken te raken bij mensenrechtenschendingen. Kinderarbeid, onderbetaling en slechte arbeidsomstandigheden komen nog altijd voor. Het is daarom verstandig je in je keten te verdiepen. Waarschijnlijk ken je je directe leverancier wel maar wie is de leverancier van jouw leverancier? Als je jouw sociale impact inzichtelijk en meetbaar maakt, kun je die kosten ook financieel gaan uitdrukken en ontdekken wat de ‘echte prijs’ van jouw product moet zijn op dit vlak. De Risico Checker van MVO Nederland kan je helpen om de sociale risico’s in jouw keten inzichtelijk te maken.
Zelf aan de slag
En, ben je al je overtuigd van het belang van echte prijzen? Met het concrete stappenplan van MVO Nederland krijg je eindelijk inzicht in de échte prijs van jouw product of dienst. En dat heeft veel voordelen. Voor je eigen marketingcommunicatie bijvoorbeeld. Vul hieronder je gegevens in en je ontvangt de downloadlink direct via je e-mailadres.