Informatiepunt

In drie stappen naar je stakeholders

Agenda

woensdag 1 juli 2015 - 19:00 tot 21:00
vrijdag 3 juli 2015 - 13:30 tot 16:30
vrijdag 3 juli 2015 - 14:00 tot 16:30

Eerlijk zaken doen

Nut en noodzaak

Woekerpolissen in de verzekeringsbranche. Slechte arbeidsomstandigheden in de textielsector. Omkoping van de FIFA om het WK Voetbal 2022 in Qatar plaats te laten vinden. Ontevreden treinreizigers die publiekelijk hun onvrede uiten op twitter met #nsfail. En zo kunnen we nog wel even doorgaan… 

Hoewel allemaal op een andere schaal, illustreren deze voorbeelden dat weinig zaken meer 'achter de schermen' blijven. Wanpraktijken komen sneller aan het licht én hebben grotere gevolgen voor uw imago en business. Dat betekent dat u, in welke markt of regio dan ook, een manier moet vinden om zaken te doen in deze transparante wereld. 

Wat is eerlijk zaken doen?

Eerlijk zaken doen is een term die ethische omgangsvormen voorschrijft met andere organisaties, overheden, partners, leveranciers en klanten. Het wordt vaak in één adem genoemd met anticorruptie, maar omvat meer aspecten zoals mededinging, privacy- en eigendomsrecht, tax justice, eerlijke handel en eerlijke marketing. 

Van compliance naar ethisch handelen

Al zijn veel van deze aspecten vastgelegd in wetgeving, eerlijk zaken doen gaat over méér dan alleen maar voldoen aan de regels. In theorie is het bijvoorbeeld vrij duidelijk wat wel en niet strafbaar is wanneer het over corruptie of afpersing gaat. Alleen in de praktijk blijkt dat vaak een stuk weerbarstiger. 

Bovendien vindt er een verschuiving plaats van een defensieve houding door het voldoen aan wet- en regelgeving (compliance) naar een offensieve houding om "goed doen" als onderdeel van de bedrijfsstrategie te kiezen. U geeft daarmee niet alleen gehoor aan de regels, maar weet ook op een positieve manier andere stakeholders te benaderen. 

Eerlijke relaties

Als bedrijf heeft u verschillende relaties. Hoe gaat u op een eerlijke manier met hen om?

  • Maatschappij: verantwoordelijkheid van een bedrijf om belasting te betalen.
  • Concurrenten: eerlijke concurrentie en eigendomsrechten.
  • Leveranciers: eerlijke handel en leefbare lonen.
  • Overheid: eerlijke transacties. 
  • Klanten/consumenten: privacy & eerlijke marketing en (after)sales.

Meer weten over de gevolgen van deze vormen van (on)eerlijk zaken doen? Het hoofdstuk impact gaat dieper in op bovengenoemde thema's. Concrete tips hoe eerlijk zaken te doen in praktijk kunt u vinden bij aan de slag.

Afbeelding door The Co-operative (CC BY 2.0).