Skip naar content

Ketenverantwoordelijkheid

Ketenverantwoordelijkheid

SNP Natuurreizen - CO2-calculator voor en door touroperators

Nederlandse touroperators werken samen aan een CO2-calculator voor de reisbranche. Daarmee kunnen ze voor elke reis de hoeveelheid uitgestoten koolstofdioxide berekenen en zo hun klanten beter voorlichten. In 2014 moet hij klaar zijn. "Uiteindelijk krijgt elke reis een duurzaamheidslabel, net als auto’s of witgoed."

Verstegen – De hele keten onder de loep

Weten waar de producten vandaan komen is voor Verstegen erg belangrijk. Evert-Jan Verschuren: "Wij gebruiken tot wel 350 verschillende soorten specerijen. Het is moeilijk te achterhalen waar deze precies vandaan komen." Toch probeert het bedrijf meer inzicht te krijgen in de herkomst van de specerijen.

Stichting Diverzio – Regionaal voedsel: vers en gezond eten in de zorg

"Regionaal voedsel is vers én gezond. Dat heeft voordelen voor de zorginstelling, de patiënt, de boer én de planeet", aldus Koen Nouws Keij van Stichting Diverzio. Deze stichting zet zich in voor duurzame inkoop, vers voedsel en een gezonde economie in de regio voor zorginstellingen en overheid. Regionale afzet biedt volgens Koen goede toekomstkansen voor het duurzaamheidsbeleid van zorginstellingen én voor agrarische ondernemers die hun productkwaliteit vooropstellen.

Puma - Hoe hoog is uw milieurekening?

Kun je een prijskaartje hangen aan milieuschade? Jazeker, zegt Puma. Het Duitse sportartikelenmerk heeft tot op de eurocent uitgerekend wat de milieuschade is van zijn sportschoenen en –shirtjes. Het einddoel: klanten producten bieden die écht duurzaam zijn.

AstraZeneca- De andere farmaceut

“Het uitgangspunt is dat MVO wordt ingebed in de hele bedrijfsvoering. Ethiek en verantwoordelijkheid are here to stay. ” Roeland van der Heiden, directeur Communicatie en PR bij AstraZeneca, is hiervan heilig overtuigd.

Ahrend- Grenzeloos werken

"Vroeger deden we onze zaken op kleine schaal gedaan en via een lokale agent," zegt Ralph Visser, strategisch inkoper bij kantoormeubelproucent Koninklijke Ahrend. "Toen de business groeide was er meer grip nodig op onze leveranciers en stuurden we een eigen werknemer het veld in. Ons doel is 100% zicht op de keten."

Strukton - Leveranciers tekenen duurzaamheidsverklaring

Metaglas – “Duurzaamheid zit in onze genen”

“MVO is nooit een vraagstuk geweest, we doen het gewoon,” zegt Heske Groenendaal, algemeen directeur van Metaglas. In 1999 namen Groenendaal en haar echtgenoot het bedrijf over van haar vader. Sindsdien is MVO een belangrijk streven geworden binnen de organisatie, met Groenendaal als drijvende kracht achter de duurzame ontwikkelingen.

Grundfos - Be, think, innovate

“Vertrouwd raken met MVO is gewoon een kwestie van doen!” Martin Ykema is General Manager bij Grundfos Nederland. Grundfos is met een jaarproductie van meer dan 16 miljoen pompen een van 's werelds grootste pompproducenten.

Tata Steel- Focus op de hele keten

“Wij zijn een bedrijf dat van oudsher - sinds onze oprichting - al op het MVO-spoor zit. Maar in MVO kun je altijd groeien.” Deze pragmatische insteek is tekenend voor het beleid van Tata Steel.
Terug naar hoofdnavigatie

Samen veranderen