Skip naar content

MVO in recessietijd

Voorbeelden van bedrijven die het in recessietijd goed doen

  • De winst van de Triodos Bank steeg in 2008 met 13% t.o.v. 2007.
  • De ASN Bank behaalde in 2008 een winst van 16,9 miljoen euro.
  • De winst van de Rabobank steeg in 2008 met 2% t.o.v. 2007.

Het duurzame en transparante beleid van deze banken heeft ervoor gezorgd dat de crisis hen in veel mindere mate raakt, dan banken die meer gericht zijn op complexe financiële constructies en korte termijn opbrengsten. De financiële crisis en de problemen bij verschillende banken, hebben veel spaarders doen overstappen naar een duurzame bank.

  • Over het algemeen hebben autofabrikanten zwaar te lijden onder de hoge grondstofprijzen en brandstofprijzen. Met name bij Amerikaanse autofabrikanten dalen de verkoopcijfers en kelderen de aandeelprijzen. Autofabrikanten die goedkopere, zuinigere auto's produceren, bevinden zich echter in een gezondere marktpositie.

De economische crisis blijkt voor bedrijven een extra stimulans om hun wagenpark op maatschappelijk verantwoorde wijze te beheren. De inzet van zuinige auto's met een groen milieulabel zorgt namelijk ook voor kostenvoordelen. Onderzoek van BMW Group Nederland toont aan dat maatschappelijk verantwoord ondernemen op de agenda van wagenparkbeheerders staat.

  • Deelautobedrijven als Greenwheels en Connectcar groeien. Veel mensen wachten met de aanschaf van een auto, of verkopen hun auto vanwege hoge onderhoudskosten en brandstofprijzen. De deelauto is voor deze mensen een goed alternatief. Voorzitter Henk Mentink van de Stichting Gedeeld Autogebruik voorziet een groei van 10% voor de deelauto's.
  • Reparatiebedrijven profiteren van de trend dat mensen hun spullen eerder laten onderhouden of repareren dan nieuw te kopen. Schoenmakers, garages en naaiateliers laten betere cijfers zijn dan voor de crisis.
  • De recessie raakt ook bedrijven in de reisbranche. Om te kunnen blijven concurreren, onderscheidt Greenboekings zich op duurzaamheid. Zowel in de zakelijke als de particuliere markt groeit de vraag naar duurzame reizen. Greenbookings is dan ook nog steeds aan het groeien.
  • C&A zet in op de verkoop van kleding van biologisch katoen. Kledingstukken die zijn gemaakt van biologisch katoen zijn even duur als de gangbaar geproduceerde kleding van C&A. In Nederland gaat het om 400.000 artikelen, van sokken en ondergoed tot bovenkleding. "Wij zien in de crisis geen enkele reden om verantwoord ondernemen op een lager pitje te zetten"  zegt Edwin Fafié.
  • Océ verkoopt sinds de crisis aanzienlijk meer gebruikte printers. In 2008 verkocht Océ circa 5.000 gereviseerde printers (in 2007: circa 3.000), een stijging van 60%.

Duurzaam beleggen
Duurzame bedrijven doen in geen geval onder voor bedrijven die weinig aandacht aan MVO besteden. Dit is ook zichtbaar op de beurs. Sinds de oprichting van de Dow Jones Sustainability World Index (DJSI World), volgt deze index de reguliere MSCI World index met alle fluctuaties. Onderstaand figuur van SAM laat zien dat het verschil tussen beide indices nihil is.

Laatst gewijzigd: 11 dec 2012 - 16:16

Terug naar hoofdnavigatie

Samen veranderen