Skip naar content

MVO-bedrijven presteren beter in AEX

11 december 2012

AEX-genoteerde bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen, presteren 30% beter op de beurs dan ondernemingen die dat niet doen. Dat blijkt uit het onderzoek 'Business Balance' van de Vereniging van beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO).

De 10 best scorende bedrijven scoorden in de toetsing van de VBDO over de afgelopen 3 jaar een gemiddelde stijging in koerswaarde van 46,2%. De gemiddelde koerswaardestijging van de 10 laagst scorende ondernemingen was ‘slechts’ 10,2%.

Uitkomst verwacht

"We hadden deze uitkomst wel een beetje verwacht", zegt Giuseppe van der Helm, directeur van de VBDO. "Vergelijkbaar onderzoek door Harvard Business School heeft eerder aangetoond dat duurzame bedrijven meer koerswinst laten zien dan minder duurzame bedrijven."

Veel aandacht voor People

De VBDO heeft geconstateerd dat bedrijven relatief veel aandacht besteden aan People ten opzichte van Planet. Daarbij heeft compensatie voor milieuschade bij veel bedrijven een lage prioriteit.

Unilever scoort op alle punten

Unilever en Heineken scoren het best op People, Unilever het best op Planet. Op het financiële vlak scoort DSM daarentegen het best. Unilever scoort op alle onderzochte punten het hoogst.

VBDO en Cataly Partners

De VBDO voerde het jaarlijkse Business Balance-onderzoek dit jaar voor de 3de keer uit, in samenwerking met Adviesbureau Cataly Partners. De VBDO en Cataly Partners willen met deze wijze van meten onder meer inzichtelijk maken wat bedrijven doen aan verduurzaming van hun bedrijfsactiviteiten.

Download het Business Balance Onderzoek 2012.

Lees het internationale onderzoek van Harvard Business School naar de prestatie van MVO-bedrijven.

Terug naar hoofdnavigatie

Samen veranderen